Článek
Ruské letecké společnosti čekají krušné časy. Evropská unie v neděli ohlásila zákaz prodeje letadel, vrtulníků a veškerého leteckého vybavení do Ruska. Dále musí leasingové společnosti do konce měsíce stáhnout všechna svá letadla operující na ruském území a k přísným sankcím se přidali i největší světoví výrobci letadel.
Společnosti Boeing a Airbus, které dominují světové produkci letadel, přestanou do Ruska dodávat náhradní díly potřebné k údržbě a opravě jejich letadel. To samé se týká i servisních knížek a manuálů.
Důvodů je víc
Evropský Airbus tím reaguje na nařízení Evropské unie. Kromě pozastavení dodávek náhradních dílů také prozatímně ukončuje provoz výzkumného centra v Moskvě.
„V souladu s mezinárodními sankcemi, které jsou nyní v platnosti, Airbus pozastavil poskytování podpůrných služeb ruským leteckým společnostem i dodávky náhradních dílů do země,“ oznámil ve středu mluvčí společnosti Airbus. „Služby poskytované výzkumným střediskem Airbusu v Rusku byly až do dalšího přezkoumání rovněž pozastaveny,“ dodal.
Půlroční nedodávání dílů by znamenalo, že letadla budou muset zůstat na zemi.
Americký Boeing vzal otěže do svých rukou a pro přerušení dodávek se rozhodl ještě před oficiálním nařízením americké vlády. Ta je se svým přístupem vlažnější, letecký prostor pro ruské aerolinky uzavřela teprve v úterý a k zákazům prodeje leteckého vybavení zatím nepřistoupila.
Přesto ale Boeing pozastavuje dodávky náhradních dílů a technické podpory. Vzhledem k brzkému vyloučení sedmi ruských bank z platebního systému SWIFT by totiž pravděpodobně stejně nebyly aerolinky schopné za poskytování těchto služeb platit.
„Přerušili jsme hlavní operace v Moskvě a dočasně uzavřeli naši pobočku v Kyjevě. Pozastavujeme také díly, údržbu a služby technické podpory pro ruské letecké společnosti. S pokračujícím konfliktem se naše týmy především zaměřují na zajištění bezpečnosti pro naše kolegy v regionu,“ uvedl mluvčí Boeingu.
70 procent všech letadel v Rusku
Ruské aerolinky disponují dohromady 1 003 osobními a nákladními letadly. Z toho 706 letadel je od společností Boeing nebo Airbus – zákaz dovozu dílů tedy ovlivní přes 70 procent všech letadel. Z necelého tisíce osobních letadel je pak 515 letadel zapůjčených zahraničními leasingovými firmami.
Je tudíž pravděpodobné, že většina z těchto letadel bude muset Rusko opustit, a to nejen přímo kvůli nařízení EU.
„Mluvíme o zhruba 100 milionech dolarů, které každý měsíc vyplácejí ruské letecké společnosti irským leasingovým společnostem. Pokud budou sankcionovány banky, které tyto aerolinky využívají, bude velmi obtížné provádět platby,“ vysvětluje Tim O'Connell z irské poradenské firmy Grant Thornton Ireland.
Jenže tyto stroje se vrátit už nikdy nemusejí – šíří se totiž spekulace, že pokud Rusové přistoupí k odvetným akcím, letouny mohou skončit jako zkonfiskovaný majetek západních firem.
According to a source in Aeroflot, #Russia will not return airplanes leased from European companies (more than 500). Trust in protection of property rights will disappear. Who will ever send any machinery to Russia again? https://t.co/DzQrAtOCBe
— Janis Kluge (@jakluge) March 3, 2022
Díly na tři týdny
Letecké společnosti mají svoje zásoby náhradních dílů, které jsou ale omezené. Podle některých zdrojů vystačí tyto zásoby na dva až tři týdny. Poté budou muset díly začít nakupovat. A jak vysvětluje mluvčí Czech Airlines Technics Veronika Ocasio, náhradní díly a díly pro údržbu nejsou nutné pouze v případě, že se něco rozbije.
„Letadla se musí podle předpisů v určitých intervalech pravidelně revidovat. Letadlo se kontroluje i po každém letu, kdy technici prověří, zda je letadlo podle manuálu schopné dále létat. Většina menších oprav se dá provést přímo na letišti, ale pokud hlásí systém větší chybu, musí se letadlo odvézt do hangáru, kde se na to podívají technici,“ řekla.
Tedy i konec dodávek servisních manuálů může značně ztížit provoz a údržbu letadel.
„Díly letadel mají předepsanou životnost, většinou jedna až pět let. Pokud by ho provozovatel nebyl schopen po uplynutí lhůty vyměnit, nesmí letadlo vzlétnout. Můj odhad je, že půlroční nedodávání dílů by znamenalo, že letadla budou muset zůstat na zemi,“ říká řídící letového provozu Martin Sládek.
Servis letadel neprobíhá naráz, ale kontinuálně, tudíž některá letadla by mohla přestat létat i mnohem dříve. Do půl roku by to ale podle Sládka mělo na aerolinky výrazný dopad.
Ohrožené jsou i vnitrostátní lety
Dopad těchto sankcí může být enormní. V březnu by mělo v ruském vzdušném prostoru proběhnout 50 tisíc vzletů a přistání, tedy zhruba 25 tisíc vnitrostátních letů, a Airbus a Boeing by dohromady měly zprostředkovat více než dvě třetiny z nich.
A ještě citelněji by mohli situaci pocítit cestovatelé v Moskvě. Tam stojí Boeing a Airbus celkem za 83 procenty všech vnitrostátních letů. Je to dáno především tím, že v Moskvě má středisko největší ruská aerolinka Aeroflot. Její flotilu tvoří 118 airbusů, 59 boeingů a sedm ruských letadel značky Suchoj. Těch by měla společnost dostat mezi lety 2019 až 2026 dalších sto.