Článek
Článek si také poslechněte v audioverzi.
Nátlak kurýrů, který muselo o víkendu snést vedení kvůli novému systému jejich odměňování, byl enormní. V jedné z interních diskusí dokonce zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr připustil, že vedení kolem Olina Nováka situaci komunikačně nezvládlo. Druhým dechem dodal, že kurýrům rozhodně firma neustoupí.
O den později je to jinak. V dílčích věcech internetový supermarket vyhověl námitkám některých z 1 700 svých kurýrů, kteří jsou výkladní skříní obchodu. Dál nicméně trvá na tom, že odměny se nesnižují, jak informovali někteří řidiči, a ti nejlepší si mohou vydělat stále stejně, tedy až cca 70 tisíc korun měsíčně.
Podle jednoho z kurýrů, s nímž je redakce SZ Byznys v kontaktu, teď jsou podmínky skutečně lepší než v prvním firemním nástřelu, ale trvá na tom, že oproti původnímu modelu jde přesto o snížení.
„V první verzi jsme i při kompletním splnění ztížených podmínek mohli na jedné zakázce přijít o 10 korun, nyní jen o pět 5 korun.️ Na 458 zakázkách bych předtím přišel o 4 580 korun, nyní o 2 290 korun,“ napsal.
Nový model, který má platit do začátku února, sleduje víc parametrů. Kromě základní platby (nyní jsou dvě: za trasu a zakázku) se započítává hodnocení od klienta, styl jízdy a bonus za bloky (při více než 10 dnech včetně pátku a víkendu). Základní platba je v součtu nižší než dřív, větší váhu v odměnách kurýrů tedy má jejich chování na silnici a ke klientům.
Změny oznámilo vedení tři. Odměny se podle nového systému začnou vyplácet až od února, nikoliv od poloviny ledna. Aby se systém případně ještě stihl doladit.
Firma přehodnotila také způsob hodnocení zákazníky. Pokud klient nákup neohodnotí, bude se počítat s tím, že nemá výhrady a služba byla stoprocentní. Kurýři by neměli tak snadno přijít o peníze, když nová pravidla vyžadují hodnocení od zákazníků zhruba nad 4,8 z maximálních 5. Pod touto úrovní dostane doručovatel za zakázku méně peněz.
Rohlík také po diskusi s kurýry podle svých slov vylepšil systém pro ty, kteří nejezdí ve špičkách, třeba kvůli tomu, že mají malé děti.
„To, co uznáváme, je, že jsme měli dát kurýrům ještě více času se s podmínkami seznámit, nicméně přes celý víkend s nimi podmínky procházíme, vysvětlujeme a i dnes pokračujeme v osobních jednáních,“ uvedla mluvčí Denisa Morgensteinová.
Kurýry firma nezaměstnává, pracují na IČO a podle společnosti si vydělají 50 až 70 tisíc měsíčně hrubého. Z toho si musí hradit sociální a zdravotní pojištění, pronájem auta, pojištění a další náklady. Maximální zmíněná odměna podle některých kurýrů vypadá fantasticky, ale realita je taková, že někteří pracují 14 hodin denně a najezdí i 270 hodin měsíčně.
Někteří řidiči upozorňovali, že nový systém není spravedlivý, protože je připraví o více než 7 tisíc korun měsíčně. S tím Rohlik.cz nesouhlasí.
„Výpočty, které se objevily v médiích, se nezakládají na pravdě a bohužel netušíme, jak k nim autoři dospěli. Například při jednom z dnešních jednání s kurýrem se ukázalo, že šlo o částečné nepochopení, jak systém funguje. Po propočítání jsme došli ke srovnatelné odměně jako dříve,“ napsala mluvčí.