Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Společnost RegioJet od soboty vyřazuje z provozu všech 13 spacích vagonů rakouského typu, které vlastní. Důvodem jsou konstrukční nedostatky, které se projevily při nehodě v Pardubicích i dříve při nehodě v Rakousku a o nichž dosud společnost nevěděla. Firma RegioJet o tom v sobotu informovala ČTK v tiskové zprávě.
„Dnes jsme zjistili, že lůžkový vůz ÖBB stejného typu od stejného výrobce byl při banální nehodě v roce 2018 v Salzburku poškozen identickým způsobem, tedy zlomením rámu vozu mezi prvním a druhým kupé. Zlomení rámu bylo příčinou toho, že se při nehodě v Pardubicích zcela zlomil vůz a je i příčinou obětí na životech. Toto zjištění vedlo RegioJet k rozhodnutí definitivně vyřadit všech 13 vozů z provozu, i přestože jsou identické vozy provozovány jinými společnostmi,“ uvedla společnost.
Doplnila, že k nehodě v rakouském Salzburku došlo při pouhém posunování vozů, i tak se při ní zranilo 54 lidí. „Tato opakovaná zkušenost nás vedla k rozhodnutí provést důkladné šetření a na základě principu předběžné opatrnosti následně vyřadit tyto vozy z provozu z důvodu podezření na závažný konstrukční nedostatek,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.
Vlaky, do nichž byly spací vagony rakouského typu zařazené, vybaví RegioJet jinými vozy.
Při nehodě v Pardubicích rychlík podle zjištění Drážní inspekce minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, inspekce zjišťuje, vyšetřování potrvá několik měsíců. Škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun.
Podle informací serveru Zdopravy budou stav svých devíti lehátkových vozů řady Bcmz, ve kterých při nehodě v Pardubicích zemřeli čtyři lidé, prověřovat také České dráhy.