Hlavní obsah

Pražské letiště se rozšíří o obří „lucerny“ od špičky světové architektury

Příjezd na Letiště Václava Havla bude reprezentativnější než dosud.Video: Jan Marek

První terminál na Letišti Václava Havla doplní budovy, které příjezdovou cestu promění v atraktivní bulvár. Vítěz soutěže, přední světový architektonický atelier MVRDV, je navrhl jako krystaly zahalené do satelitních snímků Česka.

Článek

Příjezd autem či hromadnou dopravou na ruzyňské letiště v příštích letech získá nádech exkluzivity. Už z dálky mají návštěvníky vítat velkoryse prosklené budovy, které budou zvláště za tmy zářit jako velké lucerny.

Ve spolupráci s konzultační firmou Naco je navrhla světoznámá nizozemská kancelář MVRDV, která zvítězila v mezinárodní architektonické soutěži. Praha tak získá další příspěvek na seznam vlastních klenotů současné světové architektury.

Projekt rozšíří Terminál 1 na východní straně o dvě přibližně čtvercové budovy pro bezpečnostní kontrolu, obchodní plochy nebo VIP salonky. Naproti přes ulici, ve veřejné části letiště, přibude trojúhelníková, klínovitá stavba s hotelem, konferenčním centrem a krytým parkovištěm.

„Soutěž přilákala mimořádný zájem architektů, včetně těch zahraničních. Objekt centralizované bezpečnostní kontroly Terminálu 1 se společně s částečně rozpracovaným řešením pro rozšíření Terminálu 2 stane základním kamenem rozsáhlé mozaiky strategicky významného projektu dobudování kapacit letištních terminálů,“ vysvětluje Jiří Kraus, místopředseda představenstva Letiště Praha.

+5

Letiště s jasně rozpoznatelným image

Všechny tři stavby jsou navržené v jednotném stylu a společně vytvoří novou vstupní bránu k letišti, která promění část ulice Aviatické v reprezentativní bulvár. Kromě panoramatického prosklení, jež má zajistit i dobrý výhled z interiéru do okolí, budou fasády pokryté potiskem s motivy satelitních snímků české krajiny.

Typicky pro tvorbu MVRDV budou okraje mezi průhlednou a zakrytou částí fasád hranatě „okousané“, jako poskládané z pixelů či minecraftových bloků. Prostory mezi stavbami obklopí hustá zeleň, zastoupená druhy obvyklými pro místní přírodu.

Děkujeme za spolupráci

Partnery České elity jsou Orlen Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman a Deloitte.

Prostory se zatraktivní pro lidi, kteří na letiště dorazí ze vzduchu, i pro ty odcházející k odletům. Jak říká architekt Winy Maas, zakládající partner MVRDV, většina zážitků na moderních letištích je dnes odpoutaná od sounáležitosti s místem, a tedy unifikovaná. V Praze se to podle něj brzy změní.

Výběr staveb včetně obytného projektu MVRDV

Motiv satelitních snímků se totiž bude opakovat i na střechách nových budov a na stropech v interiérech. „Při průchodu ostrahou se budete cítit obklopeni zelení české krajiny – na stropě, který ukáže její zeleň, i na okolních dvoranách, kde se budou nacházet rostliny rozpoznatelné z českého biotopu. Tento zážitek vám dá pocit klidu a kontroly – chvíli, kdy se budete cítit ‚uzemnění‘, těsně před tím, než vzlétnete,“ popisuje architekt Maas.

Tři stavby jako „lucerny“, dobře viditelné také ze vzduchu a identifikovatelné i za světla, pak mají v jeho očích už z dálky vést lidi při návratu domů.

Zeleň jako způsob, jak snížit stres

Stavby jsou navržené na principu udržitelnosti. Pro část konstrukcí jsou sice nezbytné beton a ocel, ale podlahy budou lehké a duté a podepírané trámy z vrstveného lepeného dřeva. Tím se sníží uhlíková stopa.

Potištěné sklo na fasádě bude obsahovat fotovoltaiku, která vyrobí část elektřiny pro spotřebu v budově. Potisk se zároveň postará o stínění na potřebných místech. Fasáda má obsahovat i programovatelné světelné prvky, které umožní na budově vyvěšovat informace o aktuálních událostech.

Dokončený projekt MVRDV v Albánii

Dvě budovy u terminálu se budou stavět postupně podle potřeby. Dostanou konstrukci na principu stolu, se čtyřmi nosnými jádry v rozích. Ta ponesou celé rozpětí stropů bez nutnosti přerušit ho uprostřed dalšími podporami. Díky tomu budou interiéry velmi flexibilní a při budoucím rozrůstání letiště mohou změnit svůj účel třeba na běžné odbavovací plochy.

Stres cestujících má kromě výhledu do zeleně snižovat i fakt, že veškeré služby budou umístěné v jednom podlaží. Při pohybu po terminálu tak budou cestující stále vidět svůj cíl – letištní plochu.

Třetí budova s hotelem a konferenčními prostory návštěvníky přivítá noblesní vstupní halou zasahující přes pět podlaží. Umístěná bude přímo na lehce ztupené špičce trojúhelníkové stavby, při vjezdu na letiště.

Stavění z kostek a z pixelů

Kancelář MVRDV je známá experimentální architekturou, která je všechno jiné, jenom ne nudná. Pracuje s technicky odvážnými až na pohled skoro nemožnými konstrukcemi a stále něčím překvapuje. Její stavby jsou často jako z dětských kostek, hromady krabic nebo z Minecraftu, skládané z pixelů, na pohled okousané, pokroucené či slepené z řady menších domů.

Další stavby od slavných architektů v Česku

Architekti z MVRDV se hodně zaměřují na zahušťování měst a zpříjemnění života v nich pomocí zeleně, budováním komunit a míst pro lidské setkávání. Včetně takzvaných vertikálních vesnic v podobě výškových budov. Čerpají z modulárního stavění, japonského metabolismu, dekonstruktivismu či postmoderny, ale nalezli si vlastní, u většiny staveb jasně rozpoznatelný styl.

Zkratku MVRDV tvoří začínající písmena příjmení tří zakladatelů a partnerů – Winyho Maase, Jacoba van Rijse a Nathalie de Vries. Tým sídlí v Rotterdamu, ale kanceláře má také v Paříži, Berlíně, New Yorku a Šanghaji.

Soutěž na dostavbu pražského letiště není první, jíž se v Česku tato nizozemská kancelář s úspěchem zúčastnila. Do finále se dostala s návrhem na Vltavskou filharmonii, která se nakonec bude stavět podle návrhu dánského atelieru Bjarke Ingels Group. Mezi pět nejlepších postoupila také v soutěži na dostavbu čtvrtého kvadrantu pražského Vítězného náměstí, tam však letos koncem září zvítězil nizozemsko-český tým Benthem Crouwel Architects a OVA.

Doporučované