Hlavní obsah

Reklamační chaos. Dvouletou záruku na zboží ohrožuje jediné slovo

Foto: Stanisic Vladimir, Shutterstock.com

Novela zákona nahradila slovo „vyskytne“ výrazem „projeví“. A to je možná problém. Ilustrační foto.

Právníci se přou o interpretaci novely, která upravuje oblast reklamací vad zboží. Česká obchodní inspekce ujišťuje, že dvouletá záruka nekončí.

Článek

Několik paragrafů novelizovaného občanského zákoníku se stalo dějištěm přestřelky právních názorů na to, jakým způsobem novela mění práva lidí na reklamace u zakoupeného zboží.

Seznam Zprávy v úterý informovaly o tom, že přestože se postavení spotřebitele v prvním roce od pořízení zboží zlepšilo, později se podle oslovených právníků naopak zhoršuje a dvouletá zákonná záruka (odpovědnost za vadu) tím vlastně končí.

Záruka 24 měsíců pokračuje. Spotřebitel dál může uplatňovat vady na výrobku, které se projeví, a to standardně 24 měsíců od zakoupení.
Česká obchodní inspekce

„Uplynutím dvanácti měsíců od převzetí věci pozice spotřebitele oslabuje. Pokud by ji reklamoval například 18 měsíců po převzetí, bude už muset prodávajícímu prokázat, že příčinou poruchy je vada, která existovala již v době, kdy ji převzal,“ řekl Vuk Djukić, advokát právní kanceláře Deloitte Legal. Stejně to vidí organizace dTest.

Proti tomuto výkladu zákona se však nyní ostře ohradilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a také Česká obchodní inspekce, orgán, který novelu připomínkoval a bude dozorovat dodržování zákona.

„Podle státu (MPO, ČOI) se spotřebitel nemusí obávat. Záruka 24 měsíců pokračuje. Spotřebitel dál může uplatňovat vady na výrobku, které se projeví, a to standardně 24 měsíců od zakoupení,“ ujišťuje Česká obchodní inspekce.

Podle jedné strany záruka pokračuje, podle druhé končí. Jak je to možné? Zákon totiž svádí k nejednoznačným interpretacím.

Jedno slovo v zákoně

Organizace dTest, která hájí práva spotřebitelů, upozorňuje na drobné, nicméně zásadní změny v § 2165 občanského zákoníku. „Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí,“ stojí v zákoně, který už neplatí.

Znění, platné od 6. ledna 2023 nahradilo slovo „vyskytne“ výrazem „projeví“. „Kupující může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí.“

To však podle některých právníků vrhá spotřebitele do nejistoty, protože zatímco z jazykového výkladu slova „vyskytne“ se dovozovalo, že jde o jakoukoliv vadu, která se na věci objeví během 24 měsíců, výrazem „projeví“ se rozumí, že jde o vadu výrobní, a mizí tedy odpovědnost za vady, které se objeví až během užívání výrobku.

Nové znění zákona zároveň říká, že prvních dvanáct měsíců se má za to, že věc byla vadná už při převzetí. Aby v této době prodejce zamítl reklamaci, musí prokázat, že tomu tak není a že si například zákazník může za poruchu sám.

Česká obchodní inspekce s touto právní interpretací nesouhlasí a ubezpečuje, že „dvouletá záruka“ (přesněji odpovědnost za vady) běží dál.

„Skutečnost, že se nějaká vada projevila až po převzetí, neznamená, že za ni prodávající neodpovídá,“ uvádí Česká obchodní inspekce. „V zákoně se totiž nově navíc uvádí, že podnikatel odpovídá také za vady zboží, když nemá dostatečnou životnost, kterou lze rozumně očekávat. To zaručuje spotřebitelům obdobná práva, na jaká byli zvyklí,“ dodal mluvčí Jiří Fröhlich.

Advokát Vuk Djukić z právní kanceláře Deloitte Legal ale trvá na tom, že zákon nemluví zcela jasně, zejména pokud jde o to, zda se vada „vyskytla“, nebo „projevila“. „Nelze vyloučit, že při přípravě návrhu zákona tato slovní nuance (možná) nebyla dostatečně akcentována či vysvětlena, avšak pro právní praxi může mít zásadní význam,“ reagoval. „Jak plyne z Vámi obdržené reakce ČOI, zatím je výklad ustanovení poněkud sporný,“ dodal pro redakci Seznam Zprávy s tím, že pro výklad předmětných zákonných ustanovení bude mít hlavní význam rozhodovací praxe soudů.

Jak bylo uvedeno, v prvním roce se postavení spotřebitele posiluje. Na tom se právníci shodují. Původně byla totiž lhůta, kdy se automaticky předpokládá, že vada vznikla už při výrobě, pouze šestiměsíční. Nyní je 12 měsíců.

Vedle institutu zákonné záruky existuje ještě záruka za jakost. Poskytuje se na libovolnou dobu nad rámec zákonných práv o vadném plnění – dobrovolně. Vztahuje se na specifické vady, které si určí sami výrobci či prodejci.

Například výrobce mobilních telefonů může říct, že poskytuje tříletou záruku s tím, že se netýká poškrábání displeje a poškození baterie. Automobilka může dát pětiletou záruku, která se týká třeba jen motoru a koroze karoserie apod. Na této dobrovolné záruce se nic nezměnilo.

Doporučované