Článek
Ropa Brent poskočila na nové maximum, když dnes ráno dosáhla hodnoty bezmála 120 dolarů za barel. Děje se tak v reakci na válku Ruska s Ukrajinou vygradovanou útokem ruské armády na ukrajinskou jadernou elektrárnu.
Na situaci reagují i ceny pohonných hmot. V Česku průměr překročil psychologickou hranici čtyřiceti korun, litr benzínu se prodává průměrně za 40,40 Kč a litr nafty pořídíte pouze o haléř levněji.
A obdobně jsou na tom i Spojené státy. Cena benzinu za galon překročila 3,8 dolaru, a rychle se tak přibližuje k nejvyšší zaznamenané hodnotě z roku 2008. V té době byla cena benzínu po finanční krizi 4,1 dolaru za galon. Oproti minulému roku vzrostla v Americe cena benzínu o 30 procent.
Bidenova administrativa proto nechce zavádět sankce na ruskou ropu. Činí tak z obavy o další zdražování pohonných hmot. Oznámila to hlavní zástupkyně tiskové mluvčí Bílého domu Karine Jean-Pierre. Podle prezidentské kanceláře to „není v jejich strategickém zájmu.“
Podle zprávy Amerických výrobců paliva a petrochemie (AFPM) představuje Rusko pouze 3 procenta celkového dovozu ropy do USA. Nejvíce surové ropy se dováží z Kanady (61 %), Mexika (10 %) a Saúdské Arábie. Po Rusku následuje Kolumbie, Irák a Ekvádor. Většina ropy, konkrétně lehké ropy, putuje do rafinérií na západním pobřeží. V této oblasti je totiž kvůli geografickým a logistickým faktorům složité dovážet lehkou ropu odjinud.
Jenže ačkoli je současný podíl ruské ropy dovážené do USA opravdu malý, od roku 2019 její dodávky vzrostly o dvě třetiny na současných 209 tisíc barelů za den oproti původním 134 tisícům. Může za to především výrazně zpomalený tok z Nigérie, jelikož tamní produkce se jen těžko vzpamatovává z pandemie. S navýšením dodávek z Ruska také souvisí jejich dočasné přerušení z Mexického zálivu, které způsobil hurikán Ida. Jeho vlivem bylo nutné pozastavit 96 procent celé produkce surové ropy v této oblasti.
Zpráva zároveň konstatuje, že ruská ropa by sice šla nahradit, mělo by to ale výrazný vliv na cenu pohonných hmot. Tu by totiž zvýšily přidané náklady na dovoz, případně zřizování nové infrastruktury.
Útěchou americkým spotřebitelům může být fakt, že dovoz ropy od členů Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC+) se oproti roku 2019 snížil o pětinu. Nahradit by je měly země Latinské Ameriky, především Brazílie, Guyana, Peru a Argentina.