Hlavní obsah

Muskův postrach. Proč čínská automobilka BYD poráží jeho Teslu

Foto: J. Lekavicius, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Čínský výrobce automobilů BYD je největší konkurencí Tesly. Firma, jejíž zkratka znamená „vybuduj své sny“, je čím dál oblíbenější. Jak tato automobilka vznikla a kdo za ní stojí?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čínskou automobilku BYD zná dnes každý a svými elektroauty již v prodejích poráží i ikonickou Teslu Elona Muska. Společnost založil v roce 2003 Wang Chuanfu, původně s týmem asi 20 lidí a kapitálem 350 dolarů.

Wang se narodil v roce 1966 v provincii An-chuej a pocházel z opravdu prostých poměrů zemědělců. Získal ale magisterský titul v oboru technologie vývoje baterií a několik let pracoval pro vládu.

Ve svých devětadvaceti letech založil firmu BYD Company, což je zkratka hesla Build Your Dreams, v překladu „Vybuduj své sny“. Vyráběla ale jen samotné baterie a snažila se být co nejlevnější. Fungovalo to a firma začala dodávat baterie i takovým hráčům, jako je Motorola, Nokia, Sony Ericsson a Samsung.

Do výroby automobilů firma vstoupila v roce 2003, když koupila upadající čínskou státní automobilku Quinchuan Automobile Company. V roce 2005 uvedla společnost BYD na trh sedan s názvem F3. A do konce desetiletí se dostal na první místo prodejních žebříčků v Číně.

Uvěřil i Buffett

Nová a úspěšná automobilka měla štěstí, které jí přineslo nejen peníze, ale i prestiž, když do ní zainvestoval jeden z nejuznávanějších investorů, Warren Buffett.

Firma ale samozřejmě těžila i ze štědrých dotací, které elektromobilitě poskytovala čínská vláda. Peking měl zájem na rozvoji této oblasti, což se později vyplatilo. Od roku 2009 spustila vláda pobídky pro výrobce elektromobilů i samotné kupce. Automobilkám nabídla daňové úlevy, Číňanům dotace. V prvních letech tak bylo možné na nákup automobilu získat až 100 tisíc jüanů, tedy přes 300 tisíc korun. Během třinácti let čínská vláda takto investovala 152 miliard jüanů. Program skončil na konci roku 2022.

BYD za loňský rok zvýšila čistý zisk o 34 procent na rekordních 40,3 miliardy jüanů (zhruba 128 miliard Kč) a vykázala tržby ve výši 107 miliard dolarů (777 miliard jüanů - téměř 2,5 bilionu Kč), což je 29procentní nárůst oproti předchozímu roku. Pouze 10 procent dodávek se vyvezlo do zahraničí. Tržby Tesly oproti tomu v roce 2024 činily 97,7 miliard (téměř 2,3 bilionu Kč). Její roční dodávky loni poprvé klesly o 1,1 procenta.

Minulý týden společnost představila údajně revoluční technologii nabíjení baterií, která dle jejích slov zvyšuje dojezd na 400 kilometrů za pět minut dobíjení, čímž měla překonat Superchargery Tesly, firmy miliardáře Elona Muska, jejíž vozy se během čtvrt hodiny nabíjí na 275 kilometrů.

Právě doba nabíjení se stala hlavním kolbištěm elektromobilek, protože je jedním z nejčastějších argumentu odpůrců elektrických vozů.

Dnes je BYD jedním z největších konkurentů Tesly, zejména na Čínském trhu, a ten je největším trhem s elektromobily na světě. V roce 2023 předběhla Teslu v meziročním srovnání prodaných kusů.

Teslu nyní výrazně poškozuje angažovanost jejího majitele v americké politice. Dalším problémem je relativně stará modelová řada, kterou konkurence předčí novými modely. Tesla místo dostupnějšího elektromobilu na trh uvedla model Cybertruck, jehož cena začíná na zhruba 900 tisících korun.

BYD naopak staví právě na cenové dostupnosti a přitahuje tak široký okruh zákazníků. Nejoblíbenějšími vozy společnosti jsou modely Qin a Song. Qin je kompaktní sedan, k dispozici jako hybridní i plně elektrický model, zatímco Song zahrnuje kompaktní crossovery SUV. Cena základního modelu začíná v Číně na něco málo přes 10 tisíc dolarů, tedy 225 tisíc korun. Nejlevnější Model 3 od společnosti Tesla stojí více než 32 tisíc dolarů, což vychází na 720 tisíc korun.

BYD do celého světa

Kromě osobních automobilů vyrábí BYD také třeba autobusy, nákladní automobily nebo elektrická jízdní kola. Je první automobilkou, která kompletně změnila pole působnosti z aut na pohonné hmoty na elektromobily.

Poté co společnost ovládla domovský trh v Číně, začíná expandovat do celého světa -s výjimkou Spojených států, kam se kvůli téměř stoprocentním clům nemůže dostat.

Vozidla vyváží do Evropy, Jižní Ameriky, jihovýchodní Asie, Austrálie i na Blízký východ. Oblíbenost BYD je patrná i jižně od americké hranice. Společnost prodala v Mexiku v loňském roce 40 tisíc vozů. Tento počet se má letos zdvojnásobit. A už za několik dní má své vozy vyvézt i na český trh.

Dle státních médií Wang slíbil, že v letošním roce zvýší dodávky o téměř 30 procent a že dodávky do zahraničí vyrostou na více než 800 tisíc vozidel. Celkově plánuje za celý rok prodat 5,5 milionu vozidel. Na povrch však vycházejí také určité problémy. V Brazílii úřady v prosinci zjistily, že dělníci na staveništi BYD pracují v otrockých podmínkách a okamžitě zastavily výstavbu závodu. Firma tvrzení popřela.

Minulý měsíc uvedla BYD na trh asistenční systém pro řidiče, takzvané „Boží oko“, které konkuruje plně samořídící funkci Tesly.

Doporučované