Hlavní obsah

Pomáhá startupům a říká: Češi jsou podnikaví, ale nejsou podnikatelé

Foto: Vít Hofman, Seznam Zprávy

Vít Horký, zakladatel Czech Founders, chce pomáhat české startupové scéně.

Vít Horký v minulosti s partnerem založil startup Brand Embassy, který v roce 2019 prodali za desítky milionů dolarů. Teď chce k podobnému úspěchu pomáhat ostatním, buduje „startupové Česko“.

Článek

Uspěl a českou startupovou scénu by dnes mohl sledovat zpovzdálí, třeba z Karibiku. Vít Horký na ní ale zůstal. Inicioval založení Czech Founders, komunity, která podporuje podnikavost a globální ambice českých startupů. „Pomáháme budovat startupové Česko,“ popsal své aktivity v rozhovoru se zástupci poradenské společnosti Deloitte. Ta v tuzemsku každoročně sestavuje žebříček nejrychleji rostoucích technologických startupů, kam lze přihlášky ročníku Technology Fast 50 zasílat ještě do konce srpna.

Být podnikavý a být podnikatel není to samé. „My (Češi) jsme podnikavci, ne nutně to znamená, že jsme podnikatelé. Být podnikatel je řemeslo, které se musíme naučit, a toto know-how nám velmi často chybí. Protože okolo sebe nemáme velký dostatek vzorů a taky se to neučí na školách,“ řekl v podcastu dCast. V českém startupovém prostředí provedli studii postihující nejpalčivější problémy zakladatelů startupů. Patří mezi ně i nedostatečné vzdělávání ve smyslu přípravy na podnikání. „Budeme pro mladé lidi pořádat intenzivní dvoudenní kurzy podnikavosti s globálním přesahem. Chceme zvát úspěšné foundery, aby sdíleli svoje know-how, a zkusíme i pomáhat realizovat něco jako studijně-pracovní stáže. Dát lidem ochutnat něco z pověstného Silicon Valley, aniž by se tam nutně museli přesouvat,“ popsal Vít Horký své plány.

Startupy a stát

Zmiňovaná studie mapuje, co zakladatelé startupů očekávají od českého státu. 150 zakladatelů nebo CEO českých startupů odpovídalo formou dotazníku na otázky týkající se vztahu začínajících podnikatelů a českého státu.

Podle Horkého je zajímavým zjištěním už to, že zakladatelé firem označovaných jako startupy chtějí se státem komunikovat a očekávají z jeho strany podporu. A jistě i to, že ačkoliv stát určitou formu podpory realizuje, většina respondentů ji nepovažuje za dostatečnou nebo účinnou.

„Je třeba říci, že například regionální inovační centra dělají v Česku prospěšnou práci a na samém začátku dokážou startupům třeba zprostředkováním hodnotných kontaktů účinně pomáhat,“ upozorňuje Vít Horký. CzechInvest podle něj uměl prostřednictvím svého projektu CzechAccelerator nabídnout pomocnou ruku i v zahraničí. Skutečné problémy dnes ale zástupci českých startupů pociťují jinde.

Kde nás doopravdy tlačí bota

Na prvním místě žebříčku komplikací se umístilo legislativní prostředí, v němž české startupy zakládají, nebo v praxi spíš nezakládají, programy zaměstnaneckých akcií.

Rozjezd podnikání jim dále znepříjemňuje složitý proces zaměstnávání cizinců přicházejících ze zemí mimo EU. A nejen pro ně je podle respondentů také potřeba vytvořit širší paletu flexibilních pracovních úvazků, které by lépe postihovaly různé druhy zapojení klíčových pracovníků do podniku.

Co českým startupům život naopak usnadňuje, je poměrně dobře dostupný kapitál ze strany soukromých investorů. „Dnes máme v Česku zhruba patnáct až dvacet kredibilních venture kapitálových firem, které jsou schopny do jednotlivých podniků investovat zhruba od dvou set tisíc až po jednotky milionů eur. Tuto situaci třeba v každém případě hodnotit pozitivně,“ říká Horký.

Zmiňuje i vyšší desítky business investorů, kteří již mají s podporou českých startupů dostatečné zkušenosti.

Nejen to, co čeští startupisté ve studii odpovídali, je obsahem podcastu, který s Vítem Horkým v sídle Deloitte natočila Jan Morávková a partner Deloitte a zároveň leader programu Deloitte Technology Fast 50 Jiří Sauer.

Doporučované