Článek
Index nákupních manažerů, takzvaný PMI v březnu stoupl na 48,3 bodu z únorových 47,7 bodu. Dnes o tom informovala společnost S&P Global. Úroveň 50 bodů v indexu je předělem mezi růstem a poklesem sektoru.
Podmínky ve zpracovatelském průmyslu se tak opět zhoršily. Útlum ale zpomalil na nejmenší zhoršení od června roku 2022.
Tempo poklesu zvolnilo v každém měsíci prvního čtvrtletí letošního roku, ten poslední byl nejslabší od června 2022. K mírnějšímu poklesu výkonu vedla pomalejší redukce výroby i nových zakázek. Produkce vzhledem k oslabení nejistoty mezi zákazníky klesla jen lehce a optimismus ve dvanáctiměsíčních výhledech podnikatelů zároveň stoupl na nejvyšší úroveň za rok.
Index nákupních manažerů (PMI)
Index nákupních manažerů je celosvětově používaný indikátor, který značí sentiment (náladu) ve výrobním sektoru, potažmo v celé ekonomice. V angličtině se nazývá Purchasing Managers Index a odtud vychází jeho zkratka - PMI, pod kterou je často zmiňován. Počítá se pro více než 30 zemí a každá země vykazuje svůj národní PMI. Tento index je založen na každoměsíčních průzkumech ze soukromého sektoru a jeho hodnota je udávána v procentech. Hodnota nad 50 % značí zlepšení, pod 50 % značí zhoršení ekonomiky výrobního sektoru.
Výrobní PMI České republiky pravidelně zpracovává společnost S&P Global na základě odpovědí panelu nákupních manažerů ze zhruba 300 výrobních firem.
„Mírnější tempo poklesu výroby a nových zakázek signalizovalo pro české zpracovatelské hospodářství další přiblížení stabilizaci. Firmy povzbudilo získání nových klientů a méně utlumená zahraniční poptávka. Důvěra výrobců byla dokonce nejvyšší za rok,“ uvedla vedoucí ekonomka S&P Global Market Intelligence Sian Jonesová.
Firmy podle ní pozorně sledovaly své výdaje a stále se držely opatrnosti v náborech i v nákupech vstupů. Inflační tlaky zároveň zesílily. Ceny vstupů vzrostly nejrychlejším tempem podruhé za více než dva roky a přinutily výrobce zboží zvýšit své prodejní ceny poprvé od loňského září. Toto zvýšení by letos mohlo přispět k opatrnějšímu přístupu měnové politiky, dodala.
Obchodní důvěra se ve výhledech na příští rok na konci prvního čtvrtletí zlepšila. Čeští výrobci doufají v to, že oživení zákaznické poptávky a obnovený růst nových zakázek podpoří růst budoucího výstupu. Stupeň optimismu byl nejvyšší za rok, ač lehce pod průměrem průzkumu.