Článek
Počet uživatelů sociální sítě TikTok v Česku za poslední dva roky vzrostl o deset procentních bodů, tedy o dvě pětiny, na 34 procent populace. TikTok tak byl pátou nejpopulárnější síti v Česku. Jeho obliba přitom rostla pomaleji než Instagramu nebo Pinterestu. Vyplývá to z údajů společnosti Ami Digital.
Sociální síť s čínským vlastníkem je od sobotního večera v USA nedostupná, na tuzemské uživatele ale zákaz nemá podle ředitele Ami Digital Vladana Crhy přímý vliv. „Pokud by ale skutečně došlo ke stažení aplikace z USA, byla by to rána pro její uživatelskou atraktivitu a šířku na ní poskytovaného obsahu. Významný by byl samozřejmě i ekonomický dopad na provozovatele a tvůrce obsahu na téhle platformě,“ dodal. Podotkl, že aplikace je kvůli bezpečnosti zakázaná v mnoha zemích a varoval před ní i tuzemský Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. Její zákaz platí i v Číně, i když má čínského majitele, společnost ByteDance.
Nejvíce je v tuzemsku na TikToku aktivní generace Z, tedy mladí do 24 let. Využívají jej dvě třetiny z nich, z toho 29 procent přispívá na TikTok alespoň jednou týdně. Přestože je TikTok často diskutovaný a generace Z je tu čím dál aktivnější, pořád využívá Instagram a srovnatelnou aktivitu má Gen Z i na Pinterestu.
Popularita sítě roste, i když pomaleji ve srovnání s Instagramem nebo Pinterestem. Nejoblíbenější sociální sítí v Česku zůstává YouTube spolu s Facebookem. Tyto platformy využívalo v loňském roce 89, respektive 87 procent tuzemských uživatelů internetu. Zatímco rozšířenost těchto dvou sítí stagnuje, třetí Instagram každoročně o několik procentních bodů roste a v současnosti s ním má uživatelskou zkušenost přes 61 procent internetové populace.
Celosvětově měl za poslední čtvrtletí roku 2024 TikTok měsíčně 1,56 miliardy aktivních uživatelů. I z globálního pohledu mu patřilo páté místo na trhu. Nejvíc uživatelů TikToku, celkem 167 milionů, bylo v posledním čtvrtletí v Indonésií, na druhém místě jsou USA s téměř 138 miliony. .
Největší podíl uživatelů je ve věku 18 až 24 let, kteří celosvětově tvoří 36 procent. Lidé platformu navštěvují hlavně kvůli zábavě, což deklaruje téměř 80 procent z nich. Je to nejvíce v porovnání s ostatními sociálními sítěmi.
TikTok výrazně vyniká, pokud jde o čas strávený uživatelem na platformě. Typický uživatel TikToku stráví průměrně 34 hodin a 15 minut měsíčně sledováním obsahu. To odpovídá více než hodině denně. Pro porovnání, průměrný čas strávený na Instagramu je 16 hodin a 49 minut měsíčně, což je méně než polovina ve srovnání s TikTokem.