Článek
Čtete ukázku z newsletteru Parket, ve kterém Lukáš Voženílek přináší ty nejdůležitější novinky ze zákulisí finančních trhů. Pokud vás zajímá vývoj burzovních indexů, cen komodit či měnových kurzů, přihlaste se k odběru a celý newsletter budete každé pondělí dostávat do své e-mailové schránky.
Obyčejné městečko, neobyčejný den. V Des Plaines v americkém státě Illinois se před 70 lety otevírá restaurace s červenobílou fasádou, zlatými oblouky a ambiciózním majitelem, kterému je přes 50 let. Ray Kroc, potomek českých imigrantů, právě otevřel první podnik pod značkou McDonald’s, jak ji známe dnes. Psal se 15. duben 1955.
„Bylo mi dvaapadesát, měl jsem cukrovku a bolavá kolena. Byl jsem ale přesvědčen, že to nejlepší v mém životě je ještě přede mnou,“ prohlásil později muž, který z jednoho stánku s rychlým občerstvením vybudoval impérium.
Kroc se připojil k bratřím Richardovi a Mauricovi McDonaldovým, kteří už v roce 1940 otevřeli první restauraci ve slunné Kalifornii. O osm let později přišli s revolučním konceptem „sériové výroby“ hamburgerů – méně kuchařského umění, více efektivity a standardizace. A právě to Krocovi učarovalo.
V roce 1959 už po celých Spojených státech fungovalo 102 restaurací McDonald’s. Ray Kroc tehdy působil jako franšízant, ale jeho plány sahaly mnohem dál. Nakonec od bratrů McDonaldových odkoupil celou firmu za 2,7 milionu dolarů. Od té chvíle měl McDonald’s zcela pod kontrolou a stal se šéfem značky, která servírovala hranolky možná nejrychleji na celém světě.
Sedm desetiletí od prvního „Mekáče“ pod taktovkou Kroce má aktuálně McDonald’s přes 43 000 restaurací ve více než 120 zemích. Tržby za fiskální rok 2024 dosáhly téměř 26 miliard dolarů a čistý zisk se přehoupl přes osmimiliardovou hranici.
Big Mac tak není jen sendvič – je to globální značka, stroj na peníze, ale také učebnicový příklad takzvaného „dividendového aristokrata“: Společnost zvyšuje dividendu nepřetržitě 48 let od roku 1976.
Zlaté oblouky na Wall Street
Burzovní příběh značky odstartoval 21. dubna 1965, kdy firma vstoupila na newyorskou burzu NYSE s cenou 22,50 dolaru za akcii. Kdo tehdy koupil deset kusů, investoval 225 dolarů. Díky dvanácti dělením akcií a jedné výplatě nových akcií jako formě dividendy by ovšem dnes vlastnil celkem 7436 akcií.
Při aktuální ceně kolem 316 dolarů by měla jeho původní investice hodnotu větší než dva miliony dolarů. Skvělý příklad toho, co dokáže trpělivost, důvěra ve značku a dlouhodobé investování.
Akcie McDonald’s jsou dnes převážně v rukou velkých institucionálních investorů – zhruba 70 procent vlastní giganti jako Vanguard, BlackRock, State Street nebo JPMorgan. Tito správci kapitálu sází na dlouhodobou stabilitu firmy a její schopnost obstát i v tvrdě konkurenčním prostředí.
Zbytek akcií je rozdělen mezi drobné investory a další finanční instituce. McDonald’s tak patří mezi nejstabilnější a nejspolehlivější firmy na světových trzích (tzv. blue-chip) – často je součástí portfolií penzijních fondů i pasivních indexových fondů po celém světě.
Není to jen o jídle
Investoři, kteří se zaměřují na dlouhodobé držení akcií, často oceňují McDonald’s pro jeho schopnost generovat stálé výnosy. Například Vince Stanzione, autor bestselleru „The Millionaire Dropout“, poznamenává:
„McDonald’s není jen o Happy Mealech a Big Macích. Ve skutečnosti je to především o nemovitostech a franchisingových poplatcích. Společnost vlastní pozemky a budovy většiny svých franšíz, což poskytuje velmi stabilní příjem.“
Tento model je atraktivní zejména pro investory hledající pravidelný dividendový příjem a ochranu před ekonomickými výkyvy. Důkazem je i vývoj od začátku letošního roku – akcie McDonald’s vzrostly o osm procent, a to navzdory rozbouřeným trhům uprostřed Trumpova celního chaosu.
Naopak, pro investory zaměřené na rychlý růst nebo spekulativní zisky může být akcie méně atraktivní, vzhledem k její stabilitě a nižší volatilitě.
I’m Lovin’ It
Ani zlaté oblouky ale nebyly vždy imunní vůči propadům. V letech 2000 až 2003 akcie ztratily přes polovinu hodnoty a firma vykázala vůbec první kvartální ztrátu od vstupu na burzu. Analytici tehdy varovali, že McDonald’s už nedokáže dlouhodobě růst tempem 10 až 15 procent ročně a měnící se chutě zákazníků si vyžádají radikální kroky.
Odpovědí byl v roce 2003 strategický „vítězný plán“ postavený na pěti klíčových pilířích: lidé, produkty, prostředí, cena a propagace. Do nabídky přibyly saláty, wrapy i prémiová káva McCafe, restaurace prošly modernizací a značka rozjela globální kampaň „I’m Lovin’ It“. Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat – do roku 2006 se čistý zisk téměř zčtyřnásobil oproti krizovému roku 2002 a McDonald’s se vrátil na růstovou trajektorii.
První Krocova restaurace už neexistuje – v roce 1984 byla zbourána. Na jejím místě stálo muzeum, i to však v roce 2018 zavřelo své brány. Naproti ale stále svítí jeden „mekáč“ – připomínka, že z malého podniku může vyrůst gigant, který každou sekundu prodá zhruba 75 hamburgerů a akcionářům vyplácí kolem sedmi dolarů dividend na akcii.
Své místo si McDonald’s postupně vybudoval i v dalších částech světa. V České republice byla první restaurace otevřena 20. března 1992 v pražské Vodičkově ulici. Tehdejší zájem byl obrovský – fronty zákazníků se táhly ulicemi a během prvního dne se prodaly tisíce hamburgerů. McDonald’s se stal symbolem nových možností a západního životního stylu po pádu železné opony.
Akcie McDonald’s mají za sebou dlouhou a úspěšnou cestu a ti, kdo vydrželi i v horších časech, byli odměněni královsky. Restaurační byznys zůstává tvrdě konkurenčním prostředím, kde je nutné neustále inovovat a přizpůsobovat se novým trendům. McDonald’s ale opakovaně prokázal, že umí reagovat na změny a přicházet s koncepty, které rezonují se zákazníky po celém světě.
Díky silné značce a globálnímu dosahu má i nadále potenciál přinášet investorům stabilní výnosy – a to možná ještě na mnoho dalších desetiletí.
V plné verzi newsletteru Parket vždy najdete i souhrn nejdůležitějších zpráv z oblasti akciových trhů a makroekonomických trendů, investiční tipy odborníků nebo novinky z pražské burzy. Přihlaste se k odběru, aby vám nic důležitého neuniklo.