Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Čtete ukázku z newsletteru Parket, ve kterém Lukáš Voženílek přináší ty nejdůležitější novinky ze zákulisí finančních trhů. Pokud vás zajímá vývoj burzovních indexů, cen komodit či měnových kurzů, přihlaste se k odběru a celý newsletter budete každé pondělí dostávat do své e-mailové schránky.
Po letech propadů a nejistoty to vypadá, že slevový portál Groupon konečně nachází cestu vzhůru. Akcie firmy od představení výsledků firmy před třemi týdny posílily na americké burze Nasdaq o 90 procent. Investoři začínají věřit, že náročná přeměna, kterou firma v posledních letech procházela, začíná přinášet ovoce.
Zásadním zlomem pro Groupon byl příchod Dušana Šenkypla, který se v roce 2022 postavil do čela firmy a později se stal jejím generálním ředitelem.
Do vedení se dostal z iniciativy investiční skupiny Pale Fire Capital, která je dnes jedním z hlavních akcionářů společnosti – a v níž Šenkypl působí spolu s Janem Bartou a Davidem Holým. Jejich cílem tehdy bylo zásadně změnit směřování společnosti, která se potýkala s vážnými problémy.
Když vedení firmy v polovině března prezentovalo výsledky za loňský rok, připomnělo investorům, kde se Groupon v roce 2022 nacházel. Byl to tehdy ztrátový podnik, který vyčerpal přes 170 milionů dolarů volné hotovosti a balancoval na hraně bankrotu.
Dnes je však situace o poznání lepší. Groupon v roce 2024 vygeneroval provozní zisk EBITDA ve výši 69 milionů dolarů a volný peněžní tok dosáhl 41 milionů dolarů – poprvé od pandemie se tak dostal do kladných čísel. Společnost je zároveň blízko momentu, kdy její hotovostní rezervy převýší veškeré dluhy.
Podle Šenkypla stála za tímto obratem především důsledná práce s nákladovou stránkou. „S každou transformací začíná optimalizace nákladů – a my jsme se na ni zaměřili jako na první krok. Největší výdajové položky jsme už vyřešili, ale vzhledem k rychlému vývoji umělé inteligence čekáme, že úspory budou pokračovat i nadále. Uvolněné prostředky chceme dál investovat do růstu,“ říká šéf firmy pro SZ Byznys.
Dodává, že pozitivní cash flow by nebylo možné bez stabilizace příjmové stránky byznysu a že klíčovou prioritou pro letošní rok je udržet si nově získané zákazníky a přimět je k opakovaným nákupům.

Akcie Grouponu za poslední rok kolísají. Po výsledcích zveřejněných 12. března se ale pořádně nadechly a téměř zdvojnásobily svou hodnotu.
Oživení i další výzvy
Groupon v posledním čtvrtletí loňského roku dosáhl tržeb ve výši 130,4 milionu dolarů. To sice představuje pětiprocentní meziroční pokles, ale výsledek překonal očekávání trhu. Upravený zisk EBITDA činil 18,7 milionu dolarů, lehce pod odhady.
Za pozornost ale stojí fakturace, která ukazuje na budoucí tržby. V Severní Americe vzrostly ve čtvrtém kvartále o osm procent, mimo USA (po vyloučení Itálie, odkud Groupon odešel) o dvě procenta. Hlavním tahounem růstu byl šestiprocentní nárůst počtu aktivních uživatelů.
Podle vedení firmy se ve čtvrtém čtvrtletí podařilo stabilizovat provoz po komplikacích s migrací klientů na mobilní aplikaci. Management zároveň uvedl, že pozitivní trend z konce roku pokračuje i v roce 2025. Právě tato informace o obnovené růstové dynamice byla podle analytiků hlavním impulzem pro výrazný růst akcií, které se vyšponovaly z deseti dolarů nad aktuálních 18 USD.
„Celkově hodnotíme výsledky a výhled jako pozitivní, neboť po slabším loňském třetím čtvrtletí firma pozorovala znatelné zlepšení v závěru roku, které by se mělo přenést i do letoška. Pokud se naplní výhled firmy na letošní rok, tržby letos zaznamenají první meziroční růst od roku 2015,“ poznamenali analytici J&T Banky.
Celkový počet zákazníků sice mírně klesl, ale podle Šenkypla to souvisí s kategoriemi, které už firma nepovažuje za svou prioritu.
„Segment lokálních služeb je pro Groupon zcela zásadní a klíčová část byznysu. V tomto segmentu nám i roste počet zákazníků. Celkový pokles je ovlivněn segmenty, které nejsou naší prioritou. Zároveň tyto kategorie jsou velmi malou částí Grouponu a tím, jak klesají, se jejich význam snižuje – naše cesta k růstu je v pokračování současného trendu růstu lokálních služeb,“ vysvětluje.
Méně slev, více hodnoty
Groupon zároveň přehodnotil svou dlouholetou strategii zaměřenou na co nejširší nabídku. Nově sází na menší, ale kvalitnější portfolio služeb. Cílem je zlepšit vnímání značky a nabídnout zákazníkům více hodnotných, autentických zážitků, které budou opravdu využívat. Tento posun „od kvantity ke kvalitě“ firma považuje za klíčový faktor, který už se začíná projevovat v růstu fakturací, zejména v Severní Americe.
Groupon letos počítá se stagnací tržeb, případně s jejich mírným růstem až o dvě procenta na 493 až 500 milionů dolarů. Očekávaný provozní zisk EBITDA by měl dosáhnout 70 až 75 milionů dolarů a firma předpokládá, že opět dosáhne kladného volného cash flow. Na konci loňského roku měla k dispozici hotovost ve výši 228,8 milionu dolarů.
„Groupon pro další růst nevyžaduje zásadní investice, které bychom nezvládli z našeho provozního cash flow. Vzhledem k naší silné finanční pozici, a navíc s možností získat další prostředky z prodeje zbytného majetku, se budeme spíše dívat na to, jak řešit naše financování, které máme prostřednictvím konvertibilních dluhopisů. Zbylé zdroje plánujeme použít tak, abychom maximalizovali výsledky pro naše akcionáře,“ vysvětlil Šenkypl.
Ačkoliv firma v roce 2024 skončila v čisté účetní ztrátě, Šenkypl tento údaj nevnímá jako klíčový ukazatel.
„Pro mě je zásadní měřítko výkonu společnosti volné cash flow, kde nejsou reflektovány žádné účetní operace, které mohou být dlouhodobějšího rázu, a ne vždy přímo spojené s aktuální výkonností společnosti. Reportujeme i celkem slušnou ziskovost na úrovni upraveného EBITDA, ale jak jsem zmínil na začátku, free cash flow is the king.“
Místní služby stále klíčem
Zásadní roli ve výsledcích hraje segment místních služeb v Severní Americe. Zatímco tržby ve čtvrtém kvartále zůstaly na stejné úrovni jako loni, objem transakcí vzrostl o osm procent. Za celý rok pak tržby z místních služeb rostly o procento, objem transakcí o tři procenta.
„Osmiprocentní nárůst objemu transakcí ve čtvrtém čtvrtletí svědčí o oživení zájmu zákazníků. Na druhou stranu stagnace tržeb v Severní Americe na konci roku a pouze mírný tříprocentní růst objemu transakcí za celý rok zůstávají stinnou stránkou, která ukazuje, že Groupon má před sebou ještě hodně práce,“ komentoval výsledky akciový analytik Jakub Blaha z Patria Finance.
Přestože výsledky a výhled vyznívají pozitivně, Groupon stále čelí určitým výzvám. Firma si je vědoma, že její značka stále bojuje s image „laciného slevového webu“. Zároveň roste konkurence – například od Airbnb s jeho službou Experiences, Booking.com, nebo platformy GetYourGuide, které se stále více zaměřují na lokální zážitky.
Přes tyto výzvy zůstává vedení společnosti pozitivně naladěno. „Rizika jsou spojena s jakýmkoliv podnikáním, nicméně ohledně roku 2025 jsem celkově optimistický a očekávám, že to bude rok obratu pro Groupon a začátek dlouhodobého růstu,“ uzavírá Šenkypl.
V plné verzi newsletteru Parket vždy najdete i souhrn nejdůležitějších zpráv z oblasti akciových trhů a makroekonomických trendů, investiční tipy odborníků nebo novinky z pražské burzy. Přihlaste se k odběru, aby vám nic důležitého neuniklo.