Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Čtete ukázku z newsletteru Parket, ve kterém Lukáš Voženílek přináší ty nejdůležitější novinky ze zákulisí finančních trhů. Pokud vás zajímá vývoj burzovních indexů, cen komodit či měnových kurzů, přihlaste se k odběru a celý newsletter budete každé pondělí dostávat do své e-mailové schránky.
Sociální sítě dnes dokážou z člověka udělat hvězdu doslova přes noc. A v oblasti financí a investic to platí dvojnásob. Stačí několik virálních příspěvků se „zaručenými tipy“ na investice, výmluvná videa s maketou zlaté cihly a přitažlivý titul „finanční guru“.
Tisíce sledujících pak hltají a sdílejí každé slovo a zaplétají se do houštiny rad, jež mohou být stejně inspirativní, jako riskantní. A právě na tento jev, takzvané finfluencery, nyní poprvé upozorňuje i Česká národní banka (ČNB).
Rozmach finfluencerů dokládá i nedávná studie několika univerzit z roku 2023, která sledovala přes 29 000 tvůrců. Výsledky říkají, že jen 28 % z nich dává opravdu hodnotné tipy, které vedou k pravidelným výnosům. Další část, 16 %, by se dala zařadit do kategorie „nekvalifikovaných“, a více než polovina poskytuje rady, které ve finále končí zápornými výnosy.
Děsivější než samotná ztráta je ale fakt, že právě ti nekvalifikovaní finfluenceři mají větší sledovanost, větší vliv a – poněkud absurdně – i větší aktivitu než ti „dobří“. Na první pohled je to překvapivé, na ten druhý až tolik ne. Lidé prostě milují zkratky s vidinou rychlého zisku.
Je příjemnější uvěřit, že existuje jednoduchý univerzální recept na bohatství, než přijmout tvrdou realitu, že investování vyžaduje čas, znalosti a především trpělivost.
Nechme stranou ironii, že se ČNB po letech klidu konečně probudila do digitálního světa, kde vládnou videa a líbivé slogany. Přesto je její varování před finfluencery více než namístě. Málokdo z těch, kdo se rádi chlubí výší dividend či exotickou dovolenou „za peníze z burzy“, totiž prošel skutečným finančním vzděláním nebo zažil turbulentní vývoj trhů a neúspěchy, které k investování nevyhnutelně patří.
Bankéři přesto v upozornění přiznávají, že ne všichni finfluenceři jsou automaticky škůdci. Mnozí se skutečně snaží zlepšit finanční gramotnost, vysvětlovat cenné pojmy a motivovat k vytváření rezerv. Díky svému přirozenému projevu dokážou oslovit mladou generaci, která by jinak do naučných brožur či sáhodlouhých článků o penzijním spoření snad ani nezabrousila.
A tak se najdou jedinci, jejichž příspěvky stojí za to sledovat: Třeba proto, že otevírají zajímavá témata od kryptoměn až po akcie, připomínají důležitost diverzifikace nebo upozorní na skryté poplatky.
Pokud ovšem finfluencer věnuje více času svému marketingu a důrazu na bohatství než vysvětlování investičních principů, a navíc vám slibuje jistý výnos, je to skoro vždy signál k úprku. Místo toho by vás mělo zajímat, odkud dotyčný čerpá informace, jakou má historii vlastních investic nebo jestli je jeho aktivita dohledatelná i mimo sociální sítě. Solidní rádce většinou otevřeně vysvětluje, proč a z jakých zdrojů se k určitým závěrům dopracoval, a zároveň upozorňuje na rizika.
Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy z dobře míněných tipů začnou vznikat nebezpečná doporučení, která se pohybují na hraně (nebo už za hranou) zákona. ČNB varuje před střetem zájmů, manipulací trhem či nedostatečnými znalostmi. A varování cílí nejen na sledující, ale i na samotné finfluencery a společnosti, jež je s oblibou oslovují ke spolupráci.
V ideálním světě by totiž každý, kdo formuje veřejné mínění o financích, měl nést i díl zodpovědnosti za to, jaké následky jeho slova vyvolají.
Rada do budoucna je tedy jasná. Na jedné straně můžeme být rádi za každého, kdo dokáže svět financí a investic přiblížit svým příznivcům po lidské stránce. Na druhé straně se vyplatí dvakrát měřit a jednou investovat. Každý z nás by měl zůstat obezřetným spotřebitelem informací.
Nevěřit slepě každé digitální celebritě s kreditkou v ruce, ale raději porovnávat více zdrojů. Aneb když jde o peníze, dobré úmysly zkrátka nestačí. Někdy totiž i dobře míněná rada z úst populárního „gurua“ může ve finále přijít hodně draho.
V plné verzi newsletteru Parket vždy najdete i souhrn nejdůležitějších zpráv z oblasti akciových trhů a makroekonomických trendů, investiční tipy odborníků nebo novinky z pražské burzy. Přihlaste se k odběru, aby vám nic důležitého neuniklo.