Článek
Evropská unie zavádí předběžné clo na dovoz čínských elektromobilů až 38,1 procenta, současná sazba je deset procent. Začátek výběru je naplánován na červenec a do té doby bude Komise jednat s Čínou a čekat, zda se situaci přece jen nepodaří vyřešit. Podle Komise vláda v Pekingu své automobilky a jejich výrobu skrytě dotuje a firmy starého kontinentu nemají šanci levnému dovozu konkurovat.
S krokem Evropské komise se objevila řada otázek. Seznam Zprávy oslovily analytiky, kteří se situací na evropském automobilovém trhu zabývají, aby je zodpověděli.
- Jak nově zavedené clo ovlivní evropský trh s automobily?
Podle odborníka společnosti KPMG na automobilový sektor Jana Linharta se Evropská komise zvyšováním cel snaží odstranit jednu tržní disproporci, která vznikla tím, že Čína masivně dotuje vývoj nových elektromobilů a obecně všech technologií, které s elektromobily souvisí.
„Právě tyto dotace byly vyhodnoceny jako nepříznivé ovlivnění trhu a snahou Evropské komise je tržní prostředí narovnat, tudíž aby čínské automobilky nebyly neúměrně zvýhodněny oproti těm evropským. Otázkou samozřejmě je, jestli Čína nepřistoupí k odvetným opatřením,“ komentuje situaci Linhart.
Svaz dovozců automobilů ale upozorňuje, že se v tuto chvíli jedná pouze o předběžný závěr šetření. „Vývoj v této záležitosti pozorně sledujeme, avšak závěry můžeme učinit až po přijetí konečného rozhodnutí, kde je nadále více možností řešení,“ řekl za Svaz dovozců automobilů tajemník Josef Pokorný.
Obavy z negativních dopadů vyjádřilo také Sdružení automobilového průmyslu, které zastupuje tuzemské automobilky. „Možné uvalení obchodních cel na dovoz elektromobilů z Číny problémy s čínskou konkurencí neřeší a může se ukázat naopak jako kontraproduktivní,“ uvedlo sdružení.
Největší česká automobilka Škoda Auto si myslí, že negativní dopady rozhodnutí převažují nad možnými přínosy.
„Vyrovnávací cla nejsou obecně vhodná pro dlouhodobé posílení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu – odmítáme je. Načasování rozhodnutí Evropské komise je nešťastné vzhledem k současné slabé poptávce po bateriových elektromobilech v Německu a Evropě. Negativní dopady tohoto rozhodnutí převažují nad případnými přínosy pro evropský automobilový průmysl,“ uvedl šéf komunikace Škoda Auto Tomáš Kotera.
- Jak zareaguje Čína a jaká odvetná opatření může zavést?
Podle Sdružení automobilového průmyslu začne Čína vůči Evropě i USA uplatňovat odvetná opatření a nynější napjaté obchodní vztahy se dál zhorší.
„Stejně jako Evropa zvyšuje cla na dovezené automobily, tak i Čína může zpřísnit některá pravidla dovozu,“ vysvětlil Linhart. Podle něj se může jednat o restrikce týkající se vývozu technologií, které evropské automobilky potřebují pro svá elektroauta. Zejména pak baterií, elektromotorů, elektronických řídicích systémů nebo komponentů potřebných k výrobě nabíjecích stanic. „Mohou ale také přistoupit k opatřením z úplně jiného sektoru vývozu,“ dodal.
Již před oznámením plánu na radikální zvýšení cla vyjádřila Čína znepokojení nad plánovanými kroky Evropské komise, které označila za protekcionismus. Mluvčí ministerstva zahraničí pak řekla, že Čína nebude nečinně přihlížet a bude hájit své zájmy.
Podle experta na automobilový průmysl Petra Nováka, šéfa devíti závodů koncernu JTEKT, ale takové zvýšení stávající situaci nijak nezvrátí – naopak, vyvolá odvetné kroky. A v tom, jaké budou, se shoduje s Linhartem.
„My jako Evropa jsme na Číně velice závislí z několika pohledů. Čína je pro nás obrovský exportní trh, takže je tu obava o reciprocitu cla. Další věc je import. Dovážíme z Číny baterie i materiály do výroby baterií. Je tu skutečně obrovská obava, co by to pak znamenalo pro budoucnost evropského autoprůmyslu z hlediska reciprocity,“ dodává Novák.
- Promítne se tento krok do ceny automobilů? Ušetří na nich tuzemský kupující?
Podle odhadů Linharta bude mít krok dopad spíše na ceny čínských elektromobilů. „Postižené automobilky nebudou schopny ze svých marží absorbovat celou váhu cla. Jinak nepředpokládám, že by to mělo v krátkém časovém horizontu nějaký zásadní dopad na evropský trh, budou to dopady spíše dlouhodobější.“
V kroku Evropské komise vidí spíše preventivní funkci. „Evropská komise se snaží do Číny vyslat signál, že pro ni nejsou určité typy obchodního chování akceptovatelné. Zároveň tím i kupuje čas pro evropské automobilky, aby se s tou situací dokázaly nějak srovnat. Samozřejmě to ale závisí na krocích Číny,“ dodal. Nepřímo tak odkázal na poznámku Evropské komise, že reálně začne vybírání cla až v červenci a do té doby je čas na nalezení nějakého kompromisu.
Novák vidí účinnost cel na konečné ceny aut pesimisticky. „I při clu v nižších desítkách procent budou ta auta stále ekonomicky zajímavá. To nebude mít zásadní dopad. Poradenské společnosti zmiňovaly, že i při 50 a více procentech by některé čínské společnosti na importu dál profitovaly,“ říká. Cla podle něj budou spíše motivací k tomu, aby se čínské automobilky v Evropě etablovaly, stavěly zde závody a cla tak obešly.
- Kolik elektromobilů z Číny do Evropy proudí a jak by měla pravidla fungovat?
V loňském roce prodala Čína do Evropské unie elektromobily v celkové hodnotě 11,5 miliardy amerických dolarů (asi 250 miliard korun). Čínský výrobce BYD – společnost založená teprve v roce 2003 – má už dnes oproti největšímu výrobci aut Toyotě zhruba dvakrát více zaměstnanců.
Čína si podle Linharta na evropském trhu teprve buduje pozici, navíc nemá dostatečné přepravní kapacity, aby mohla evropský trh zaplavit svými auty. „V tuto chvíli se jedná spíše o počáteční expanzi čínských automobilek do Evropy,“ řekl.
Evropa by měla spíše zajistit správné nastavení pravidel mezi konkurenčními subjekty na trhu. „Hospodářskou soutěž by neměly narušovat například odlišné podmínky při výrobě vozidel v jiných zemích. Vzájemný obchod má však i obousměrné dopady, evropská pravidla by tedy měla trh vyvážit tak, aby nedocházelo k narušení konkurenceschopnosti zcela odlišnými pravidly ve třetích zemích,“ připomněl Pokorný.
„Evropa potřebuje regulatorní prostředí, které posílí automobilový průmysl při přechodu na e-mobilitu a klimatickou neutralitu. Věříme našim produktům a našim schopnostem inovovat. Koncern Volkswagen a Škoda Auto sebevědomě přijímají rostoucí mezinárodní konkurenci, včetně konkurence z Číny, a vnímají ji jako příležitost,“ řekl mluvčí Škody Auto Kotera.
Právě levná cena dovezených elektromobilů je pro Evropu problematická. Podle Pokorného je problematické porovnávat finální ceny vozů, zejména když je výroba dotována pomocí různých ekonomických nástrojů. „Obecně je však známo, že aktuálně jsou ceny čínských vozů na čínském trhu nižší i o desítky procent, nikoliv však obecně, ale jen v určitých skupinách vozidel.“