Článek
Odbory v automobilce Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyhlásily stávkovou pohotovost. Nedohodly se s firmou na podobě nové kolektivní smlouvy, především na mzdách. Mezi zaměstnanci zahajují sběr podpisů na podporu případné stávky. Oznámili to dnes odboráři. Firma zaměstnancům nabídla možnost požádat o individuální navýšení mzdy, řekl její mluvčí Jan Rodek.
K vyhlášení stávkové pohotovosti vedly odbory výsledky hlasování mezi zaměstnanci, zda chtějí přijmout návrh nové kolektivní smlouvy vycházející z doporučení zprostředkovatele. „Když totiž, v opětovném očekávání miliardových čistých zisků, stále není vůle k racionálnímu kompromisu, bohužel neexistuje mnoho jiných východisek, jak se v kolektivním vyjednávání, které trvá již od 31. října 2024, posunout zase o krok dále,“ napsali odboráři.
Zprostředkovatel byl i při posledním kolektivním vyjednávání před dvěma lety, tehdy odbory a vedení podniku jeho návrh schválily. Vedení společnosti i tentokrát jeho doporučení na novou podobu kolektivní smlouvy akceptovalo, odboráři a zaměstnanci ale byli proti.
„Mrzí nás, že odbory nepřijaly návrh zprostředkovatele, který i přes složitou situaci v autoprůmyslu zaručoval nárůst základních mezd pro zaměstnance o 4,8 procenta od 1. dubna 2025 a další 4,8 procenta od 1. ledna 2026 a zároveň vyplacení mimořádného bonusu ve výši 50 tisíc korun. Na dnešním jednání jsme navíc navrhli navýšení bonusu na celkových 60 tisíc korun,“ uvedl Rodek. Ani tento návrh odbory nepřijaly.
„Výsledky dotazování se, ohledně přijetí/nepřijetí doporučení zprostředkovatele na podobu nové kolektivní smlouvy, nedaly delegátům sobotní konference základní organizace jinou možnost než si odhlasovat, že dnešním dnem vstupujeme do stávkové pohotovosti a zároveň mezi zaměstnanci zahajujeme sběr podpisů na podporu případné stávky,“ napsali odboráři.
Šetří na lidech, tvrdí odboráři
Vedení firmy podle nich šetří na lidech, přestože náklady na mzdy jsou v poměru k ostatním nákladům zanedbatelné a nedosahují ani dvou procent z celkových nákladů. „Když k tomu nově přihlédneme i ke mzdovému vývoji za první kvartál tohoto roku, kdy mzdy zaměstnancům oproti srovnatelnému období v minulém roce dokonce klesly, musí odborová organizace využít veškeré možnosti dané legislativou, jak co nejzodpovědněji zaměstnance zastupovat,“ napsali odboráři.
V prvním čtvrtletí letošního roku činila podle odborů průměrná mzda dělníků, jejich vedoucích a pracovníků údržby 47 833 korun, zatímco loni to bylo 50 623 korun. „I nadále jsme však otevřeni konstruktivní debatě, která povede nikoliv pouze ke stagnaci či symbolickému nárůstu mezd, ale naopak ke skutečně racionálnímu kompromisu, který lépe odráží hospodářskou kondici našeho závodu,“ uvedli odboráři.
Předseda základní odborové organizace Kovo Hyundai Czech Patrik Fupšo řekl, že firma se i tak obratem rozhodla distribuovat zaměstnancům dodatky k pracovním smlouvám vycházející z návrhu zprostředkovatele. „Nemusí to podepisovat. U nás máme systém smluvních mezd, takže vlastně každý si může podepsat, co chce,“ řekl Fupšo.
„Naši zaměstnanci očekávali růst mezd již od 1. dubna 2025 a vyplacení bonusu spolu s dubnovou výplatou, proto jim chceme vyjít vstříc a nabídli jsme jim možnost požádat o individuální navýšení mzdy a výplatu bonusu i bez uzavření kolektivní smlouvy již nyní,“ uvedl Rodek.
Jediný závod v Evropě
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Závod má přibližně 3100 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Zisk podniku v roce 2023 vzrostl o 2,92 miliardy na 13,87 miliardy korun a tržby o 21,25 miliardy na 188,99 miliardy korun. Průměrný měsíční výdělek na dělnických pozicích za rok 2024 dosáhl podle firmy 57 064 korun.
Loni slezská továrna vyrobila 330 890 aut, o 9610 vozů méně než v roce 2023. Letošní plán výroby je 295 tisíc vozů. Důvodem snížení je mimo jiné to, že poptávka po elektrických vozidlech v Evropě neroste tak, jak se čekalo.
Také v kolínské automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic měl řešit vyjednávání o kolektivní smlouvě zprostředkovatel. Nyní jednání stojí, protože dvě ze tří odborových organizací odmítly spolupráci s vybranou zprostředkovatelkou, která podle nich nebyla nestranná. Firma už přesto přistoupila k navýšení tarifních mezd od března průměrně o 7,1 procenta, po zahrnutí prémií, firemního bonusu a příplatků činí navýšení podle firmy 9,2 procenta. Průměrná mzda pro dělnické profese je tam 57 710 korun.
Škoda Auto už uzavřela mzdové kolektivní vyjednávání s odbory a zvýšila od dubna mzdové tarify o tři procenta, vedle toho dostanou zaměstnanci v květnu variabilní bonus 120 tisíc korun a jednorázovou odměnu deset tisíc korun. Průměrný měsíční výdělek zaměstnanců mimo management tam byl loni 75 128 korun.