Hlavní obsah

Komentář: Volání zákazníků, levnější reklama. Další výhoda umělé inteligence

Alexander Bruna
Podnikatel a marketingový stratég
Foto: Connectart

Umělá inteligence šetří lidi v drahých call centrech, mluví za telefonisty. Ilustrační snímek.

Marketing se zásadně mění. Důvodem jsou pokroky v umělé inteligenci, která dává marketérům do rukou nástroj, jak si nejen práci ulehčit a zrychlit, ale také ušetřit, píše v komentáři marketingový stratég Alexander Bruna.

Článek

Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.

Umělá inteligence úspěšně kráčí světem a mění téměř vše, na co narazí. Výjimkou není ani marketing, kde mění nejen způsoby, jakými firmy komunikují se svými zákazníky, ale i samotnou podstatu práce.

Jedním z prvních kroků, jakým AI vstoupila do marketingu, bylo využití jazykových modelů pro psaní textů. Markeťáci a copywriteři dnes často sahají po nástrojích, jako je ChatGPT 4, pro pomoc při tvorbě textů, tiskových zpráv, postů pro sociální sítě, ale i draftů (návrhů) komunikačních strategií. Tato změna přinesla nejen zvýšení efektivity, ale i možnost rychle generovat personalizovaný obsah, který je přizpůsoben konkrétním preferencím cílové skupiny nebo například různým formátům sociálních sítí.

Rovněž grafici už běžně využívají AI nástroje jako Midjourney, Stable Diffusion nebo DALL·E 3 pro generování obrazů simulujících fotografie, čímž se osvobozují od omezení fádního obsahu klasických online fotobank, jako je Shutterstock. Tyto difuzní modely umožňují vytvářet kvalitní a kreativní vizuály na míru a snižují tak náklady a čas tvorby.

Kampaň Čedoku o milion levnější

Ukázkou může být marketingová kampaň společnosti Čedok, kde byly využity AI nástroje pro generování a modifikaci vizuálního obsahu. Část vizuálů byla staticky generována, zatímco další část byla modifikována pomocí nástrojů pro vytváření videosekvencí. Tento přístup nejenže umožnil vytvořit vizuální materiály, které působí velmi kvalitním a profesionálním dojmem, ale také přinesl významné finanční úspory. Celková úspora nákladů dosáhla 31,3 %, což v absolutních číslech představuje více než milion korun.

Automatizace se stává dalším pilířem využívání umělé inteligence. Základem jsou GPT asistenti od OpenAI, kteří se naučí tone of voice značky (jakým způsobem značka „mluví“ k lidem a podává své sdělení a jaký dojem při tom dělá ) nebo pomáhají s přípravou na schůzky a psaním e-mailů. Nástroje pro automatizaci jako Zapier nebo Make v kombinaci s GPT 4 pak pomáhají marketingovým týmům rychleji zvládat rutinní a opakující se úkoly, od e-mailingu po formátování obsahu pro různá média.

Ale ruce lidem v korporacích nejvíce uvolňuje automatizovaný reporting, interpretace dat, nebo zpracování velkého množství dat. To umožňuje nejen automatizovat rutinní a opakující se úkoly, ale i zlepšovat zákaznický servis pomocí AI chatbotů na webu nebo sociálních sítích, což zvyšuje efektivitu a kvalitu komunikace se zákazníky.

AI boti se ukazují jako neocenitelní pomocníci v zákaznickém servisu, kde firmy často nestíhají dostatečně rychle reagovat na dotazy zákazníků. Využití AI botů na webchatu nebo v call centrech umožňuje efektivněji zvládat dotazy a zlepšit uživatelský zážitek. Stačí vyzkoušet zákaznickou linku obchodu Alza nebo E.ON a promluvit s voice botem. Toto řešení pomáhá řešit problémy s vysokou fluktuací a potřebou školení nových pracovníků v těchto oblastech.

Změna digitální komunikace

Díky multimodálním modelům, které už dnes vidí, slyší a mluví, je trendem posun k hlasové komunikaci. Tento posun signalizuje, že firmy prostě musí začít brát vážně potřebu zjednodušit zákazníkům život a netrápit je zbytečným klikáním, vyplňováním zdlouhavých formulářů nebo je nutit číst dlouhé texty.

Očekává se, že v příštích letech budeme komunikovat více hlasem a obrazem, především skrze AI avatary, což bude pro klienty přirozenější a plynulejší. Třeba v reklamních kampaních inovace v hlasové technologii, jako je nástroj ElevenLabs.ai, umožňují jednoduchou lokalizaci hlasu pro různé jazyky. Tím odpadá potřeba drahého dabingu videí, což je klíčové pro globální marketingové kampaně. Využití AI pro generování titulků dále usnadňuje přístup k obsahu pro širší publikum bez jazykových bariér.

Doporučované