Hlavní obsah

Komentář: Velké oči startupistů a tvrdá realita světa investorů

Jan Skovajsa
Zakladatel a CEO digitální agentury myTimi
Foto: shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Nápad je pro podnikání důležitý, ale peníze jsou peníze. Investoři se často setkávají s nereálnými vizemi a přehnaným sebevědomým začínajících podnikatelů, píše v komentáři zakladatel a CEO digitální agentury myTimi Jan Skovajsa.

Článek

Nejčastějším důvodem, proč investoři nemají o startup zájem už na začátku, je, že jsou v příliš brzké fázi, bez prověřeného produktu a nejsou si jistí, že mají product-market fit. A když už ho mají, tak pak často nemají dopočítané akviziční náklady.

Například se vám stane, že startup, který chce 10 milionů investici, řekne, že za to koupí 250 zákazníků a těch 250 zákazníků má pro ně celkově hodnotu jednoho milionu. Tady je často vidět, že nemá úplně jasnou vizi toho, jak vymyslet produkt, aby se firma dostala do zisku a něco reálně produkovala. Prodávat produkty či služby za dumpingové ceny totiž umí každý, ale tak, aby na tom byl zisk a firma fungovala jako firma, už je složitější.

Chtít 10 miliónů, když jste po škole, není reálné

Častým negativním faktorem bývá, že si zakladatelé pletou investici s tržbami a trochu je zaměňují. Dalším velkým problémem je, že většina má megalomanské představy, ale nemají faktické argumenty, ani reálné předchozí zkušenosti. Opravdu není dobrý nápad chtít investici 10 milionů, když jsem vyšel zrovna ze školy, nemám pracovní zkušenosti a jediné co umím, je mít nerealistická přání a myšlenky. A chci po jiných, aby na sebe vzali riziko za mé neúspěchy a ideálně, aby v „idea fázi“ za těch 10 milionů dostali 10 %. Což je v realitě spíš tak na 90 % pro investora.

Ono opravdu není příliš těžké vyrobit web a produkt. Tedy, když někdo nic neprodal a říká, že jeho firma má hodnotu 50 milionů, tak ji v naprosté většině případů nemá. Pokud vás jako investora bude vybudování projektu stát 5 miliónů a budete mít 100 % firmy, tak je hodnota jednoduše 5 miliónů, nehledě na to, co říká zakladatel. Unikátnost nápadu zakladatel ztratil ve chvíli, kdy vám o něm řekl.

Produktový manažer vs. obchodník

Zakladatelé řady nových startupů jsou většinou produktoví manažeři, to je obecně velký problém. Protože bývají „zaseklí“ na vylepšování produktu na 100 %, nehledě na to, zda o něj někdo stojí či se prodává. Vždy je ale lepší investovat do projektů, kde je zakladatel naturelem obchodník. Produktové lidi si můžete koupit, obchodníky ne.

Každý chce být zakladatel s velkým investorem a žít život miliardářů ze Silicon Valley. Hezky to shrnul Mark Zuckerberg: „Shortest overnight success is 10 years“. To přesně ilustruje realitu, kdy všichni vidí výsledek, ale málokdo vidí cestu, jež k tomu vede. A ještě méně lidí je ochotno si ji projít. Dříve bylo prostředí více „kovbojské“. Dávaly se peníze na startupy i v idea fázi. Nyní jsou všichni více zaměřeni na praktické fungování firmy, získávání zákazníků a tržby.

Kdy se vyplatí spojit s investorem?

Obecně lze říci, že se vyplatí spojit s investorem u firem, jež mají obrat kolem 10-20 milionů s tím, že podíl pro investora je 50 %.

Je potřeba si uvědomit, že takto malé firmy jsou pro investory obrovsky rizikové, a pokud mohu mít cca 10-15 % ročně z investice do obřích US firem, jež mají i 1000× menší šanci, že zkrachují než takto malé firmy (nehledě na zakladatele), tak musí dostat odpovídající výnos za riziko.

Co tedy dělat, aby projekt měl šanci projít u investora?

1. Dobře si vše spočítat.

2. Za vlastní peníze vyzkoušet, zda je o projekt zájem.

3. Získat zkušenosti s prodejem/marketingem mimo své podnikání.

4. Získat zkušenosti s řízením lidí. Jinými slovy, pokud mne v práci nepovýší do manažerské pozice, tak asi není moc dobrý předpoklad, že mi to dobře půjde v podnikání.

5. Naučit se vytrvalosti, důslednosti a trpělivosti.

6. Snažit se všechno „bootstrapnout“ (zaplatit z vlastních peněz) a jít za investorem až s většími obraty, aby si ukousl méně.

7. Pokud někdo váš produkt doteď nevymyslel, tak to neznamená, že jste zázrační zakladatelé a přišli jste na něco nového. Ale může to znamenat to, že o produkt není zájem. Pokud tedy nemáte konkurenci, je to obvykle špatný segment.

V rubrice Komentáře z byznysu přinášíme názorové texty zástupců firem i veřejných institucí k ekonomickým tématům.

Doporučované