Článek
Krátce poté, co v médiích proběhla zpráva o zakladateli krypto burzy FTX a společnosti Alameda Research, Samu Bankman-Friedovi, kterého soud v New Yorku uznal vinným, zasáhlo krypto odvětví další vyšetřování největší světové kryptoměnové burzy Binance. Generální ředitel burzy Changpeng Zhao, často označovaný podle začátečních písmen svého jména jako CZ, se přiznal, že porušil americká pravidla proti praní špinavých peněz. Souhlasil také se zaplacením pokuty 50 milionů dolarů (1,1 miliardy Kč) a následně odstoupil z funkce generálního ředitele.
Dopady na krypto průmysl a důvěru, která jej obklopuje, byly stejně dalekosáhlé jako obvinění amerických soudů, jimž čelí zakladatelé krypto platforem Binance a FTX a podvodné akce s nimi spojené. Tento vývoj ilustruje problémy plynoucí z adopce a růstu kryptoměnového trhu.
Ačkoliv se opticky tyto dva trendy jeví jako protichůdné, jde v podstatě o další logický krok v adopci kryptoměn související s růstem celkového kryptoměnového trhu a širší adopcí, zejména veřejností a institucemi. Doposud kryptoměny v podstatě fungovaly v jakémsi legislativním vakuu – fungovaly mimoprávně. Všimněte si, že ne protiprávně, ale mimoprávně, což znamená, že zákony a předpisy kryptoměny neznaly. Připomeňme, že podle ústavy platí, že „co není zakázáno, je dovoleno“. Každopádně s rozvojem odvětví a jeho přijetím se kryptoměny dostávají do hledáčku zákonodárců a institucí a vznikají legislativní rámce pro celé odvětví. S tím přímo souvisí také snaha vtěsnat do tohoto rámce struktury, které dosud úspěšně fungovaly mimoprávně (typicky Binance).
Připomeňme si historii aktuálně nejznámější kryptoměnové burzy Binance. Již krátce po spuštění projektu v roce 2017 v Číně byl Changpeng Zhao (CZ) nucen přesunout servery do Japonska, a to údajně kvůli zájmu státních orgánů o burzu. V průběhu dalšího rychlého vývoje se Binance rozrostla v obrovskou organizaci působící po celém světě a oficiálně se prezentovala jako „decentralizovaná“ firma bez centrálního sídla (podle posledních zpráv dokonce současný šéf Binance Richard Teng navzdory dohodě s americkými regulátory odmítl prozradit umístění centra Binance, resp. tvrdí, že nic takového neexistuje a entita je decentralizovaná). Po novém ATH BTC (cena bitcoinu z historického maxima), které vždy přitahuje pozornost veřejnosti, se zvýšila i pozornost institucí a jejich zájem o odvětví s vysokou marží. Bylo však nemožné, aby regulované megainstituce investovaly do neregulovaného aktiva.
Začal tedy tlak na vlády, aby vytvořily jasný legislativní rámec (např. v EU MiCA), což bylo spojeno s útokem na dosud mimoprávní kryptoměnové firmy. Konkrétně v případě společnosti Binance to znamenalo, že byla nucena během jediného roku najmout více než 4 tisíce zaměstnanců věnujících se převážně dodržování předpisů, legislativě a regulaci. Přesto byla pod tlakem vlád a regulačních orgánů nucena oficiálně opustit vícero zemí a v mnoha dalších požádat o licenci pro finanční instituce a po celém světě zavést přísné KYC/AML (dvě sady opatření, která musí finanční instituce dodržovat, aby předcházely finančním trestným činům a ověřovaly své zákazníky, například kvůli financování terorismu).
Tyto kroky se samozřejmě setkaly s nelibostí stávajících uživatelů a Binance přišla o mnoho uživatelů a značný objem obchodů. Posledním útokem na Binance bylo obvinění Binance a CZ osobně z nelegálních aktivit a dohoda Binance i CZ s regulátory v USA. Předmětem dohody bylo zejména zaplacení pokut v celkové výši více než 4,3 miliardy amerických dolarů, podřízení se plné kontrole ze strany úřadů a odstoupení CZ z funkce CEO. Oznámení této dohody stálo Binance z obchodního hlediska další významné snížení obchodovaných obratů a silný odliv kapitálu z burzy.
V souvislosti s dohodou se v kryptokomunitě objevila konspirační teorie, podle níž je zničení Binance jako „základního místa cenotvorby BTC“ nezbytným krokem investičních fondů typu BlackRock a regulátorů před případným schválením spotu BTC ETF v USA – šlo by v podstatě o pojištění si kontroly nad cenotvorbou tak, aby velké investiční fondy měly BTC jako aktivum plně pod kontrolou (podobně jako například v případě zlata). Uvidíme, jak se tato teorie potvrdí, nebo nepotvrdí.
Z hlediska etablování kryptoměn jako investičního nástroje pro širokou veřejnost a instituce je v současné době legislativní rámec z jejich pohledu nepochybně nezbytný. Instituce si legislativní nejistotu a nejasnosti při obchodování nemohou dovolit, a proto samozřejmě s nástroji, které nejsou jasně legislativně upraveny, nemohou obchodovat (a neumožní to ani svým zákazníkům).
Z tohoto pohledu se jedná o pozitivní krok, ale pouze za podmínky, že legislativní rámec bude dávat smysl. V řadě legislativních procesů jsem se také osobně setkal s výrazným nepochopením (zejména) technického fungování kryptoměn a blockchainu, což následně vedlo k snaze zákonodárců prosadit zákony, které prostě technicky nelze implementovat (ani vynucovat).
Kryptoměny jsou v tomto ohledu velmi specifickou třídou aktiv, která byla již při svém vzniku navržena tak, aby odolávala jakýmkoli snahám o regulaci. V tomto ohledu nelze centralizované burzy, jako je Binance nebo FTX, hodnotit jako kryptoměnové projekty, protože v nejlepším případě spadají mezi klasické projekty starého finančního světa a kryptoměn. Jednoduchý příklad – SEC, americký regulátor finančních trhů, dokázala poměrně snadno zakleknout Changpenga Zhaa, ale velmi těžko by zaklekla Satoshiho Nakamota (jméno nebo pseudonym osoby nebo skupiny, která vytvořila bitcoin).
Při tvorbě legislativy se proto státy budou muset odklonit od svého klasického čistě autoritářského přístupu z pozice moci a alespoň částečně respektovat přirozenou antisystémovou povahu kryptoměn. Tímto způsobem by mohlo dojít k dobrovolnému respektování zákonů, které „dávají smysl“. V případě snahy o vynucování nesmyslně tvrdých opatření mohou vzniknout paralelní „nestátní“ struktury (P2P, který je původním ideálem kryptoměn), resp. (jak již komunita předpokládá) mohou vzniknout dva druhy kryptoměn – regulované a kontrolované (podobně jako CBDC – digitální měny centrálních bank), neregulované a nekontrolované, na které nebudou mít státy žádný vliv. To si již vyzkoušelo několik zemí (např. Čína).