Hlavní obsah

Komentář: Předvánoční horečka probouzí strach z čínského Temu

Jan Skovajsa
Zakladatel a CEO digitální agentury myTimi
Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Čínské Temu je hrozba pro e-shopy s levnějším zbožím. Klidnější můžou být luxusnější obchody, protože jejich klienti nešetří a jdou po kvalitě, píše v komentáři zakladatel a CEO digitální agentury myTim Jan Skovajsa.

Článek

Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dny do Vánoc rychle ubývají a tradiční předvánoční horečka nabírá na síle. Mnozí hledají co nejvýhodnější nabídky, což nahrává čínskému e-commerce gigantovi Temu, který svými nízkými cenami a efektivní logistikou mění pravidla hry na evropském trhu. Díky nižším cenám až o 10–20 % představuje oproti běžným obchodníkům konkurenci, se kterou musí čeští prodejci počítat. Co to znamená pro české e-shopy v období vánočních nákupů a mají čeští prodejci důvod k obavám?

České e-shopy zatím nezaznamenaly významný pokles v tržbách kvůli přítomnosti Temu, i když určité změny jsou možné. Temu může ovlivnit zejména segment levných a neznačkových produktů, které tvoří konkurenci hlavně pro e-shopy dovážející zboží ve velkém přímo z Číny.

Temu jako hrozba pro segment levných e-shopů

Čínský gigant těží z modelu nízkonákladového prodeje, který je přístupný díky rozsáhlé infrastruktuře a rychlé logistice. Tím si Temu zachovává konkurenceschopnost, zvlášť u zboží „komoditního charakteru“, kde cena rozhoduje. Největší obavy by měli mít dosavadní low cost hráči, protože ti mají dvě možnosti – buď se pokusí diferencovat kvalitou či unikátní nabídkou, nebo sníží ceny a riskují, že si tím sami zničí byznys.

Temu díky svému postavení na trhu tlačí evropské prodejce ke snižování cen a nutí je hledat úspory v logistice či efektivnějším marketingu, což během vánočních svátků může být oříškem. Dále díky svým cenám a snadnému přístupu k širokému spektru neznačkových výrobků oslovuje zákazníky, kteří nakupují impulzivně a hledají levné dárky. Tento trend graduje právě před Vánoci, kdy poptávka po dostupných dárcích každoročně roste.

České značky s vysokou kvalitou si zákazníky udrží

Pro větší české e-shopy nebo ty, které sází na značkové a unikátní zboží, Temu zatím nepředstavuje zásadní riziko. Všechny e-shopy, které vsadily na diferenciaci, tedy vlastní produkty, české značky, nebo velké značky, se tak nemají čeho bát. Tím pádem mohou e-shopy stavící na kvalitě a dlouhodobé loajalitě zákazníků očekávat relativně stabilní vánoční sezonu.

Prodejci se značkovým zbožím mají výhodu, protože zákazníci hledající kvalitu pravděpodobně zůstanou věrní zavedeným prodejcům a českým značkám. Avšak čínský e-commerce gigant může nadále představovat hrozbu pro e-shopy v nízkonákladovém segmentu.

V rubrice Komentáře z byznysu přinášíme názorové texty zástupců firem i veřejných institucí k ekonomickým tématům.

Doporučované