Článek
Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.
Společnost OpenAI, která stojí za populárním chatovacím systémem ChatGPT využívajícím umělou inteligenci je ve ztrátě a očekává, že tento stav bude trvat až do roku 2029. Teprve tehdy předpokládá dosažení zisku díky příjmům z nových AI technologií.
Vysoké náklady na vývoj a provoz způsobí v roce 2026 ztrátu až 14 miliard USD. Firma plánuje velké investice do dalšího rozvoje, přičemž aktuálně získala finanční injekci ve výši 6,6 miliardy USD. Toto kolo pro investory celou firmu ohodnotilo na 157 miliard dolarů (zhruba 3,6 bilionu Kč).
Do tohoto kola financování se kromě různých investičních podniků zapojili výrobce čipů NVIDIA a softwarový gigant Microsoft. Peníze do OpenAI vložil také japonský technologický konglomerát SoftBank.
Přesto stále platí, že firma je v červených číslech. Co miliardové ztráty znamenají pro čínskou konkurenci? Bude jedna finanční injekce stačit, nebo se dá počítat i s dalšími? Byly tyto ztráty nevyhnutelné? Co to znamená pro společnost? Může za to odchod klíčových manažerů?
OpenAI má velmi silné investory, a proto postupují standardním růstovým modelem. Do společnosti už nyní teče množství peněz. Mezi nejčastěji zmiňované investory patří například japonská investiční banka Softbank, která by měla skrze svůj fond Vision Fund uvolnit až 500 milionů dolarů, tedy 11 a půl miliardy korun. Ti všichni chtějí být u toho, až OpenAI vytvoří první obecnou umělou inteligenci.
Sama firma investuje vysoké částky do vývoje co nejlepšího produktu. Vývoj je ale ohromně drahý a pokud chcete soupeřit s nejlepšími, tak v této fázi produktu se takové situaci nedá vyhnout. Navíc investuje velké částky do akvizice, což je obvykle v pozdních fázích 2 až 8 % z obratu, ale naopak v prvních fázích to mohou být částky až 30 % obratu. To je prostě cena vstupu inovativního produktu na globální trh - ten první to vždy prošlape a zaplatí za draho těm dalším za sebou, protože lidé obvykle nevědí, že produkt potřebují, dokud jim marketing a produkt neukáží cestu.
Dalším jednoduchým střípkem do skládačky je aktuální nacenění, které je extrémně levné. V mé firmě platíme 500 korun za měsíc, což je vůči přínosu, který to pro náš byznys má, a i v porovnání s jinými produkty opravdu extrémně levné.
Strategie OpenAI je tedy jasná - je to snaha rychle penetrovat celý trh a cena nesmí být bariéra pro uživatele. Tyto tři faktory dohromady dají velkou ztrátu, která je u tohoto typu firmy obvyklá, a navíc je proporční riziko vyváženo i velice vysokým potenciálním výnosem. Není potřeba chodit daleko, ale čistě v net profit marži byl donedávna ztrátový i gigant, jako je Amazon, ten však své Free Cashflow reinvestoval do nových projektů. Proto je i free cash flow mnohem lepší ukazatel, než jen zisk.