Hlavní obsah

Komentář: Chaos v desítkách značek čínských elektroaut. I tak Evropu válcují

Karel Beránek
Automobilový novinář.
Foto: FooTToo, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Čínské elektromobily zaplavují svět a znají je i v Česku. Vyznat se v nepřeberném množství značek ale není snadné. Přes poněkud chaotický trh ale ty nejlepší Evropu válcují, píše v komentáři automobilový novinář Karel Beránek.

Článek

Vyznat se v čínském automobilovém průmyslu a jeho nabídce není a asi nebude ještě dlouho jednoduché. Přitom se prakticky denně z nejrůznějších zdrojů dozvídáme informace o autech z Číny a hrozbě, kterou pro Evropu i ČR představují.

Realita je sice zatím trochu jiná, ale fakta, která ji dokreslují, jsou docela zajímavá. Především je skutečností, že čínské vozy český trh zatím nijak zásadně neovlivňují, ani ty čistě elektrické. Jejich letošní tržní podíl je u nás, hlavně díky značce MG, zatím necelá 2 %. Zcela jiná je ale situace z pohledu světové výroby, takže pro ty, kteří se o auta zajímají, nebude na škodu uvést pár údajů o čínských výrobcích automobilů, které se tak často neprezentují.

Je nesporné, že Čína je dnes největším výrobcem a také největším trhem automobilů na světě. Loňská produkce byla rekordních 30,16 milionu vozů, což je plná třetina světové výroby, a pokud jde o prodej, své zákazníky tam našlo 30,09 milionu nových aut. Meziročně o 12 % víc. Jedná se tedy o největšího a dnes také nejsilnějšího světového hráče, na kterého už nemá ani Severní Amerika s výrobou 15,6 milionu aut, ani EU s výrobou 15,1 milionu vozů či Japonsko, které výrobu značně diverzifikovalo do zahraničí.

V Číně je více než 100 aktivních výrobců automobilů, z nichž několik málo je velkých, státem nebo municipalitami vlastněných, ale převážná většina jsou soukromé společnosti. Názvy většiny značek nám budou ještě dlouho dělat potíže a získání alespoň trochu přehledu nebude určitě snadné. Vše navíc komplikuje skutečnost, že čínští výrobci neustále vytvářejí a posléze zase ruší nové značky.

Tucet nejvýznamnějších čínských automobilových koncernů

  • BAIC Group: Velký, státem vlastněný koncern BAIC má společné podniky se značkami HyundaiMercedes-Benz. Objemem výroby mu v Číně patří třetí příčka. Vyrábí vozidla mj. značek Beijing, Arcfox, ale také pro velkého producenta telefonů Xiaomi.
  • BYD Auto: Původně výrobce akumulátorů začal vyrábět automobily v roce 2005 a loni se stal v Číně už druhým největším. Průkopník plug-in hybridního pohonu je dnes největší světový producent elektricky poháněných vozidel. Vyrábí vozidla mnoha značek, mj. BYD, Denza a Yangwang.
  • Dongfeng Motor Corporation: Sdružuje více podniků, které vznikly ve spolupráci s jinými automobilkami, např. Nissan, Peugeot, Citroën či Honda. Sám používá mnoho značek, např. DMC, Voyah nebo Forthing. Pro Renault vyrábí vozy Dacia Spring.
  • FAW Group: Další státem vlastněný gigant je FAW, který má společné podniky se značkami Volkswagen, ToyotaMazda. Vyrábí mj. luxusní „vládní“ vozidla pod značkou Hongqi (Rudý prapor). Je také jedním z největších výrobců nákladních aut mj. pod značkou Foton.
  • Geely Zhejiang: Je mezinárodně známý jako vlastník značek Volvo, Lotus Proton, Polestar a vyrábí také londýnské taxi LEVC. Z široké škály vlastních automobilů mnoha značek to jsou např. Lynk & Co, Geometry Zeekr. Úspěšně pracuje i na vývoji autonomních vozidel (mj. pro projekt Waymo).
  • Great Wall Motors: Vyrábí vozy značek jako Haval, WEYORA. Svými SUV a užitkovými vozy patří mezi nejvýznamnější na domácím trhu, ale intenzivně expanduje také do zahraničí.
  • Changan Automobile: Je jedním z nejstarších výrobců automobilů v Číně a vyrábí různé typy vlastních vozidel značek mj. DeepalAvatr, ale také další vozy ve společných podnicích s FordemMazdou.
  • Chery je nejen jedním z největších výrobců aut v Číně, ale i průkopníkem exportu aut do zahraničí. Spolupracuje s Jaguar Land Rover a do Evropy přichází se značkami OmodaJaecoo.
  • Li Auto: Start-up vyrábějící jen prémiová vozidla s elektrickým pohonem s akumulátory nebo prodlužovačem dojezdu, např. MEGALi ONE.
  • Nio: Přední mladý výrobce elektrických vozidel se zaměřuje na prémiové elektrické sedany a SUV. Je známý svou technologií výměny akumulátorů a intenzivně také pracuje na autonomním řízení.
  • SAIC Motor: Je největším (státem vlastněným) výrobcem automobilů v Číně. SAIC má společné podniky s koncerny VolkswagenGeneral Motors. Vlastní značky jako MG Roewe.
  • Xpeng Motors: Je nový hráč na trhu elektromobilů s pokročilými asistenčními systémy. Úspěšné jsou jeho modely P7 sedan a SUV G3.

Jsou ještě další

Uvedené koncerny a značky představují nejznámější čínské výrobce automobilů a elektromobilů, ale setkat se můžeme také s dalšími v Evropě i u nás nabízenými čínskými značkami, jako jsou SWM (Shineray Group), Leapmotor (spolupracuje se skupinou Stellantis), Seres atd. Docela specifickou situaci dotvářejí také některé i u nás prodávané elektromobily známých značek, které jsou vyráběny v Číně, jako například část nabídky Tesly (což je největší exportér aut z Číny do EU), Volva, BMW, ale i Dacia Spring.

Specifikem čínského automobilového průmyslu jsou netradiční partnerství – např. BAIC vyrábí auta pro výrobce telefonů Xiaomi a současně jsou jeho značky ArcfoxStelato partnery dalšího producenta telefonů Huawei.

Je jisté, že nabídka solidních a cenově zajímavých automobilů „Made in China“ začne zanedlouho zaplavovat i český trh a zákazníci jim budou dávat přednost před mnohými tradičními značkami. Jen se v tom chystaném bohatém čínském automobilovém menu budeme muset asi ještě nějaký čas učit orientovat. Nebude to snadné, ale výše uvedená fakta by alespoň trochu mohla přispět k lepšímu přehledu.

V rubrice Komentáře z byznysu přinášíme názorové texty zástupců firem i veřejných institucí k ekonomickým tématům.

Doporučované