Hlavní obsah

Komentář: Češi berou slevy jako normu, teď čekají na ještě lepší ceny

Tomáš Vacek
Podnikatel a marketér. Bývalý CEO v Ogilvy & Mather a exmístopředseda představenstva PIETRO FILIPI Holding
Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Slevy ovládly prodeje v českých obchodech a lidé je již berou jako standard. Proto už slavný Black Friday není takovou událostí a zákazníci čekají na ještě lepší ceny před Vánoci, píše v komentáři marketér Tomáš Vacek.

Článek

Black Friday je za námi a Vánoce před námi. Jaké budou letošní svátky z pohledu nakupování? Navzdory oficiálním údajům o lehkém oživení ekonomiky a jejím růstu,  včetně například statistiků za letošní říjen, kdy se maloobchodní tržby bez prodejů a oprav motorových vozidel opět zvýšily a meziročně vzrostly o 5,5 procenta můžeme říci, že zatím spíše pozorujeme na trhu opatrnost spotřebitelů. Ti totiž pečlivě zvažují své výdaje a šetří kde se dá.

Podle analýzy společnosti Nielsen IQ z roku 2023 se tak spotřebitelské chování v uplynulém období výrazně proměnilo. Zákazníci jsou již nějakou dobu opatrnější ve svých výdajích a více se zaměřují na hodnotu, kterou za své peníze dostanou.

Zákazníci jsou stále více opatrnější

Slevové akce, které dříve motivovaly k neplánovaným nákupům, se staly už natolik běžnými, že mnoho zákazníků nyní automaticky čeká na slevy, než uskuteční nákup, protože vědí, že se brzy prostě nějaká objeví. Plná cena tak často slouží jen jako výchozí bod pro nastavení slevy - tak o tom reportuje Nielsen IQ.

A jak vidíme, tak tento trend je patrný i v České republice, kde spotřebitelé stále více vyhledávají akční nabídky a slevy. Z dat totiž vyplývá, že slevy už nejsou pouze nástrojem k aktivaci spotřebitelů k neplánovaným nákupům, ale staly se standardem, na který zákazníci čekají. Plná cena tak ztrácí svou původní roli a slouží spíše jako odrazový můstek pro nastavení slevových akcí.

Fenomén letošních Vánoc

Letošní vánoční sezóna přináší navíc zajímavý fenomén v podobě úterního Štědrého dne, který výrazně ovlivňuje nákupní chování zákazníků i logistické možnosti e-shopů. Pro řadu online obchodů je tak klíčové datum 19. prosince – do tohoto dne dopravci často garantují včasné doručení objednávek.

V týdnu od 16. prosince proto lze očekávat vrchol vánoční nákupní horečky a také velkou výzvu pro logistické společnosti. Kurýrní služby už od začátku prosince čelí rostoucímu náporu a pro zvládnutí tohoto období masivně najímají brigádníky, což však může ovlivnit kvalitu i rychlost doručení. Jak tyto změny chování ovlivní letošní Vánoce? Jak obchodně dopadnou? Zda budou úspěšné pro zákazníky a obchody uvidíme až skončí.

V rubrice Komentáře z byznysu přinášíme názorové texty zástupců firem i veřejných institucí k ekonomickým tématům.

Doporučované