Hlavní obsah

Komentář: Boj s byrokracií do Ústavy? Možná extrém, ale není jiná cesta

Zdeněk Zajíček
Prezident Hospodářské komory ČR
Foto: smolaw, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Dostat boj s byrokracií do Ústavy je odvážný krok, ale čeští podnikatelé už nevidí jinou cestu, jak konečně něco změnit, píše v komentáři Zdeněk Zajíček, prezident Hospodářské komory. Ta už má připravený svůj elektronický systém.

Článek

Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.

České podnikatele dusí regulace a byrokracie. To je fakt. Průzkum mezi členy Hospodářské komory odhalil alarmující zjištění – pro 79 % z nich se zvýšila úroveň regulační zátěže. Bohužel se nejedná o náhodný výkyv. V Česku máme systémový problém s regulační zátěží a byrokracií, který podnikatele stojí zbytečné peníze, čas, mnohdy i chuť zde dělat byznys a snižuje jejich konkurenceschopnost na zahraničních trzích. Přitom logika má být opačná – potřebujeme takové právní prostředí, které bude podnikatelům život usnadňovat a lákat je do dalšího podnikání.

Situace je vážná a volá po odpovídajícím řešení. V červnu jsme s Hospodářskou komorou představili návrh antibyrokratického zákona, který zahrnuje také zavedení práva pro podnikatele na ochranu před neodůvodněnou regulací a zbytečnou byrokracií do Listiny základních práv a svobod. Přiznám se, že tuto cestu jsme zvolili zcela záměrně, abychom rozproudili potřebnou diskuzi a vzbudili zájem o námi navrhovanou změnu u co nejširšího politického spektra, protože prosazení takové změny vyžaduje ústavní většinu a tím pádem širší shodu napříč stranami, vládními i opozičními.

Podstatné je také to, že pokud bychom neodůvodněnou regulaci a nadměrnou byrokracii řešili prostým zákonem, tak ten je postavený na roveň všem ostatním zákonům. Má jednoduše stejnou právní sílu. Abychom ale dosáhli opravdové změny, měl by mít větší právní sílu, a tou je v našem právním prostředí síla ústavní. Především proto, aby se jím řídil proces přijímání dalších zákonů s novými povinnostmi, kterými se mají ukládat jen opravdu odůvodněné regulace a s tím související přiměřená byrokracie. Některé základní „vyšší“ principy, které mají platit pro všechny zákony, se právě z těchto důvodů dávají do Ústavy nebo jsou součástí Listiny základních práv a svobod. A právě tam si myslíme, že právo na ochranu před neodůvodněnou regulací a nadměrnou byrokracií patří.

Tato změna Listiny a přijetí prováděcího antibyrokratického zákona by znamenala, že navrhovatel zákona by musel pečlivě odůvodnit každou novou ukládanou veřejnoprávní povinnost a pravidelně revidovat stávající zákony s regulační a byrokratickou zátěží. Náklady na povinné a leckdy zcela zbytečné papírování a úřední šiml jsou ohromující – podnikatelé a firmy musí každý rok vynaložit neuvěřitelných 72 miliard korun, které by mohli investovat do svého rozvoje, do svých zaměstnanců, do digitální nebo energetické transformace.

Navzdory snahám současné vlády a jejím antibyrokratickým balíčkům, které jako podnikatelé oceňujeme, zůstává problém regulace a byrokracie hluboce zakořeněný. Každé zrušení jedné, deseti, dvaceti povinností je cesta správným směrem, ale když si uvědomíme, že v našem právním řádu je na 30 tisíc právních předpisů s desetitisíci až statisíci povinnostmi, je to jen pověstná kapka v moři. Potřebujeme proto kompletní revizi našeho právního řádu, která zmapuje všechny veřejnoprávní povinnosti ze všech právních předpisů a vyhodnotí jejich efektivitu, odůvodněnost a přiměřenost.

S Hospodářskou komorou jsme se podívali na 34 základních právních předpisů pro podnikatele, které obsahují 2147 povinností pro podnikatele. Před více než šesti lety jsme odhadli, že „ruční“ analýza všech předpisů, resp. „překlad“ zákonů do přehledné evidence povinností, by stála přibližně 600 milionů korun na práci legislativců a právníků. Nyní jsme přesvědčeni, že s využitím umělé inteligence bychom se mohli pohybovat na nákladech polovičních.

Údržba takto vzniklého systému trvalého monitoringu práva by už tak finančně náročná nebyla, protože by docházelo k aktualizaci vždy, kdy by docházelo k novele příslušného zákona. Navíc stát klíčové informační systémy pro vznik takové evidence už má vyvinuté a buď jsou již v provozu nebo budou brzy spuštěny. Elektronická sbírka zákonů a elektronická legislativa dlouho čekaly na svůj vznik, ale dnes je máme k dispozici. Digitalizace a využívání nejmodernějších technologií současnosti jsou klíčové body úspěchu.

A srozumitelnost povinností pro podnikatele v přehledném systému pro každý obor podnikání nám může pohlídat PES – Právní Elektronický Systém pro podnikatele, který vyvinula Hospodářská komora již před šesti lety a má ho připravený k plnému nasazení. Bez údajů, bez veřejnoprávních povinností podnikatelů vytažených ze všech zákonů je však zatím jen ukázkou toho, jak by mohl v budoucnu fungovat. Takový plnohodnotně naplněný systém by dokázal podnikatele provést džunglí právních předpisů a varovat je včas na splnění povinností a chránit je tak před náhlým zásahem kontrolních orgánů, sankcemi nebo dokonce zákazem podnikání.

Jsem přesvědčen, že stát musí mít zájem, aby povinnosti, které podnikatelům ukládá, byly také podnikateli plněny. Když ale dnes není schopen ani stát a ani podnikatel znát a pochopit všechny uložené povinnosti, které se mnohdy překrývají nebo si dokonce odporují, je otázka, jestli chceme tento stav všeobecného právního „bezvědomí“ prodlužovat.

Někdo může namítat, že už přece máme účinný nástroj pro boj s byrokracií, kterým je hodnocení dopadů regulace (RIA). Bohužel, jak ukazují zkušenosti, RIA není brána vážně ani při přípravě nových regulací, ani při jejich následném hodnocení. Tento přístup musí být změněn, pokud chceme dosáhnout skutečné redukce regulací a byrokracie. Když budeme regulaci a byrokracii pravidelně vyhodnocovat, budeme schopni rychleji odhalit, že je skutečně zbytečná, nebo že už není nutná. Každá regulace s sebou nese administrativu i rostoucí kontrolní aparát, který stát neustále platí.

Diskuze o změně Listiny základních práv a svobod bude mít nepochybně své kritiky. Krok to je bezpochyby zásadní. Nicméně změna zajistí, že nové zákony budou přijímány s ohledem na minimalizaci byrokracie a že Ústavní soud by mohl rozhodovat o zrušení té části zákonů, které přinášejí neodůvodněnou regulaci nebo nadměrnou byrokracii. Je jasné, že se to nebude líbit zejména legislativcům na jednotlivých ministerstvech, na které padne největší díl práce na vytvoření přehledu povinností z jejich gesčních zákonů, ale s využitím moderních technologií a umělé inteligence by se nám to mohlo podařit do pěti let. To je skutečně realistický termín, ve kterém by se dala revize právního řádu zvládnout.

Pokud chceme zlepšit podnikatelské prostředí v České republice, je nutné přijmout odvážné kroky. Náš návrh je jedním z těchto kroků. Pokud by se podařilo snížit administrativní zátěž podnikatelů jen o čtvrtinu, přineslo by to úspory okolo 25 miliard korun, což by umožnilo firmám investovat do svého rozvoje, do budoucnosti s vyšší mírou přidané hodnoty, kterou naše hospodářství tak potřebuje. Diskuze o antibyrokratickém zákonu a změně Listiny základních práv a svobod je teprve na začátku, ale je to podle nás krok správným směrem. Třeba by to mohl být i ambiciózní cíl naší evropské politiky, kde mnoho regulací a byrokracie dnes vzniká a stejně tak dusí evropské hospodářství a snižuje jeho konkurenceschopnost. Proč bychom nemohli být Evropě vzorem? Proč bychom právě v této oblasti nemohli být lídrem?

V rubrice Komentáře z byznysu přinášíme názorové texty zástupců firem i veřejných institucí k ekonomickým tématům.

Doporučované