Článek
Ať žijí nadnárodní firmy! Ale ty firmy jsou přece úplně nahé!
Tak by bylo možné parafrázovat otřepané prohlášení z pohádky o císařových šatech v kontextu války na Ukrajině. Jen si místo císaře dosaďte velké nadnárodní giganty – Google, Volkswagen a další. Pomyslným lidem v hloučku ukazujícím si na korunovaného naháče jsou české firmy.
Právě prostý „lid“, ony české firmy, se do podpory válkou zmítané Ukrajiny pustily s větší vervou a větším nasazením než globální hráči. České firmy ukázaly, že dokážou nejen rychleji reagovat a nebojí se dát najevo svůj postoj, ale především neváhají poslat i mnohonásobně větší částky než zahraniční firmy globálního dopadu, jejichž rozpočty jsou větší, než s jakým hospodaří celá Česká republika.
Jen si to srovnejme. Například Volkswagen měl v covidovém roce 2021 tržby čtvrt bilionu eur a čistý zisk přesahující 15,4 miliardy eur, tedy více než 395 miliard korun podle loňského kurzu. To samé Google, jehož mateřský Alphabet měl loni obrat 257 miliard dolarů a čistý zisk ve výši 76 miliard dolarů, tedy více než 1,7 bilionu korun.
První reakcí internetové jedničky bylo, že podpoří Ukrajinu dvěma miliony dolarů, a to v bannerech. V reklamním sdělení, a to formou vlastního produktu. Hodnota tohoto kroku v samotném rozpočtu je nula. Hodnota podpory Volkswagenu byla ve srovnání výrazně větší – milion eur.
Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Nálada v českém byznysu by se dala označit za zklamání. Jen pro srovnání – česká internetová jednička Seznam vyčlenila na pomoc Ukrajině sto milionů korun, jeho rozpočet přitom zdaleka nedosahuje miliard dolarů. Zahanbil tak mnohé, jejichž jména jsou na mezinárodní scéně synonymem pro úspěch, jsou mediálně hýčkána a patří mezi preferované zaměstnavatele.
Podobných příkladů lze najít více. Přes 100 milionů věnovaly ukrajinské armádě firmy investora Ondřeje Tomka (mezi něž patří i Shoptet), do desítek milionů korun se šplhá podpora od Alzy, FTMO, Pale Fire Capital, Livesportu, Jablotronu a dalších. Nemusí jít vždy jen o peníze, v mnohých případech firmy pomáhají dle svých možností, Zásilkovna využívá své dopravy a vozí humanitární pomoc přímo na hranice s Ukrajinou. Rohlík se zapojuje organizováním potravinové sbírky…
Právě v těchto těžkých chvílích ukázal český byznys, jak je velký a jak sám sebe dlouhé roky podceňuje. Zvykli jsme si vzhlížet k zahraničním firmám jako k symbolům úspěchu. Běžně jsou mediálně hýčkané, patří mezi preferované zaměstnavatele. Jejich ředitelé a zástupci jsou vyhledávaní řečníci. Svůj postoj k Ukrajině postupně vyjadřuje stále více zahraničních firem, případně ty stávající svoji pomoc posilují. Mnohdy na nátlak zdola, svůj podstatný podíl na tom mají sociální sítě. A motivací jsou i samotní zaměstnanci.
Věřím, že právě současná situace posílí český byznys. Hlavně zevnitř. To semknutí firem a jejich vlastních lidí je obrovské, hmatatelné. Do budoucna právě obdobná situace, veřejné stanovení postoje a pomoci, může ovlivnit, pro koho a jak pracujeme.