Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V přístavních docích je dopoledne rušno. Ulice je plná černošských dělníků a ti nejchudší z nich vezou vozíky železného šrotu. Na protější parcele ale hlučné stavební stroje budují průmyslovou halu. A za železniční vlečkou už parkují luxusní jachty. V tu chvíli už vidím na střeše továrny přede mnou firemní štít Robertson & Caine.
Na jaře tuto fabriku tady v bohaté provincii Západní Kapsko koupila česká investiční skupina PPF. Řídí ji vysoký Jihoafričan Theo Loock, který má za sebou působivou kariéru. Patnáct let vedl velkého výrobce autodílů i baterií Metair, který se obchoduje i na johannesburské burze, přičemž se postupně sám stal i spolumajitelem. Navíc je nadšeným jachtařem, který má vlastní loď.
Jeho úkolem je oživit firmu Robertson & Caine, dostat ji z útlumu a pod českým majitelem najít pro katamarány nové zákazníky. A také blíže spolupracovat na nových technologiích s plzeňskou Škodou Transportation či tureckou Temsou, které patří rovněž do skupiny PPF. Robertson & Caine vyrábí tři motorové typy katamaránů a tři klasické katamarány-plachetnice. Cena těchto luxusních plavidel se pohybuje od 750 tisíc dolarů až do 1,5 milionu dolarů, tedy od 17 do 34 milionů korun.
Dva paradoxy
Zajímavý je prodejní model lodí, které R&C pouze vyrábí a hned v přístavu Kapského města předá charterové firmě Travelopia, kterou vlastní dravá americká private equity firma KKR. Travelopia pak lodě prodává buď napřímo bohatým jednotlivcům, nebo je pronajímá.
„Lidé nejdřív na lodi stráví prázdniny. Pak přemýšlejí, že ji koupí. Ale je to nákladné, takže ji koupí prostřednictvím charterové firmy, která katamarány pak pronajímá, a zákazník dostane garantovaný pevný výnos 6 až 8 procent ročně. Navíc může určitý počet dní v roce loď sám využívat, a to v různých přístavech po celém světě. Po pěti letech pak katamarán vlastní zákazník úplně,“ vypráví mi Loock ve své kanceláři s tím, že Robertson & Caine ročně vyrobí přes 200 luxusních lodí. Na trhu plavidel kategorie 40 až 53 stop je nyní zhruba na třetí pozici za Lagoon Catamarans či Fountaine Pajot.
Loock se právě vrátil z Benátek, kde s Travelopií prodloužil smlouvu až do roku 2028. Robertson & Caine tak paradoxně dodává přímému konkurentovi skupiny PPF.
Česká skupina totiž už v roce 2021 vytvořila společný podnik s francouzským výrobcem menších rekreačních plavidel Groupe Beneteau Blue Sea Holding, který postupně získal kontrolní podíly v globálních společnostech Dream Yacht Charter a Navigare Yachting. Obě firmy dělají tentýž charterový byznys jako Travelopia, přičemž první jmenovaná je dokonce jedničkou na trhu.
„PPF se vždy zajímala o aktiva s globálním přesahem. Oblast pronájmu a výroby rekreačních plavidel a souvisejících služeb tomuto profilu odpovídá. Značně fragmentovaný trh, se stovkami převážně malých hráčů, je příležitost,“ říká ředitel komunikace PPF Leoš Rousek, podle něhož PPF postupně buduje světového hráče v oblasti námořního byznysu.
Letošní nákup firmy Robertson & Caine tak byl jen dalším krokem této strategie. „Naše společnosti DreamYacht a Navigare Yachting provozují flotilu zhruba tisícovky lodí. Společně s online rezervační platformou SamBoat mají tyto tři společnosti 10procentní kombinovaný podíl na globálním trhu pronájmu lodí s celkovým objemem tržeb kolem 1,5 miliardy dolarů ročně (34 miliard korun),“ dodává Rousek.
Současný šéf PPF Jiří Šmejc mimochodem buduje se svojí skupinou Emma Capital v Chorvatsku síť přístavů pod hlavičkou Marina 21.
Důkazem, že PPF nebere svůj námořní byznys na lehkou váhu, je i fakt, že postupně navyšuje svůj podíl v americké společnosti MarineMax, která je největším světovým prodejcem nových i starších jachet. Aktuálně vlastní už více než osmiprocentní podíl.
Nechci se stěhovat
S Theem Loockem se však už vydáváme na prohlídku dvou velkých hal, kde se katamarány vyrábějí. Skupiny dělníků pracují na jednotlivých torzech lodí od výroby korpusu přes vnější obal až po nejmodernější elektroniku včetně navigací či autopilota. V celkem šesti halách pracuje 2300 zaměstnanců za mzdu od 15 do 50 tisíc randů (20 až 60 tisíc korun).
Loock nechce mluvit o finančních výsledcích firmy, pouze tvrdí, že je zisková. „Jsme ziskoví, protože jsme zaměřeni na export,“ říká, když vcházíme na téměř dokončenou loď, kde nechybí jihoafrické braai, tedy velký gril, bez něhož se neobejde téměř žádný dům v JAR. Jedním dechem ale dodává, že aktuálně není po soukromém vlastnictví lodí velká poptávka.
„Propad trhu však vyrovnává vyšší poptávka po pronájmu lodí, tedy charterovém byznysu. Lidé po skončení pandemie covidu-19 přestali kupovat lodě, teď je to zhruba půl na půl. Padesát procent prodáváme bohatým jednotlivcům, druhou polovinu pak klienti kupují prostřednictvím charterové firmy,“ říká manažer.
Firma se už dávno vypořádala s největším nešvarem Jihoafrické republiky: pravidelnými výpadky elektřiny. Místní energetická firma Escom (tedy obdoba naší společnosti ČEZ) kvůli problémům vládnoucí strany Africký národní kongres prezidenta Cyrila Ramaphosy s efektivním řízením státní firmy nedokáže vyrábět tolik elektřiny, kolik země potřebuje.
Trpí tím domácnosti i firmy, které si na vykrytí výpadků pořizují naftové generátory nebo solární panely. Podle Loocka však nemá smysl žehrat. „Narodil jsem se a vyrostl v Jihoafrické republice. Miluju to tady, jsou tu příjemní lidé, příjemné podnebí, mám rád oceán i přírodu. Nikam se stěhovat nechci. Jihoafrická republika je nesmírně houževnatá, dokáže se přizpůsobit a myslím, že je to součást naší DNA,“ vyznává se.
Firma je podle něho v plusu především díky své orientaci na vývoz. Paradoxně jí pomáhá slabý kurz jihoafrického randu, který je příčinou všeobecné inflace, na kterou místní obyvatelé naříkají. Problémy státních firem, zejména masivně zadlužené logistické firmy Transnet, však přesto pociťuje.
„V naší lodi je přes 3400 součástek, takže musíme koordinovat náš dodavatelský systém, abychom je z celého světa přivezli. Některé věci jsou dodávány do přístavu, takže ano, s Transnetem musím pracovat. Řešíme bezpečnost dodávek tak, že jsme zvýšili počet kusů na skladu. I proto nás tolik nepostihl covid. Nepracujeme jako v Evropě systémem just-in-time. Investovali jsme do velkého skladu, kde máme zásoby v průměrné hodnotě 270 až 340 milionů randů. Je to vysoká investice, ale potřebujeme ji,“ říká, když vycházíme z tovární haly.
Budoucnost je zelená
A příchod PPF do jihoafrické firmy znamená další investice. Kromě nových typů katamaránů, které budou na jedné straně menší a dostupnější, aby si je mohlo dovolit víc zákazníků, plánuje firma i větší a luxusnější plavidla.
„Chceme brzy předvést svou první elektrickou loď,“ říká hrdě Loock. „Pro nás je PPF především možnost expanze na trhu. Jsme velmi ‚USAcentričtí‘ a chceme se stát za pomoci PPF také více ‚eurocentrickými‘. Zákazníci v USA mají jiné preference než v Evropě a my musíme stavět lodě tak, abychom našli rovnováhu a stavěli katamarány pro oba typy klientely,“ představuje svou vizi.
Od PPF firma dostala nejen příslib vzdělávání lidí, ale také přístup k zeleným technologiím. Už půl roku po vstupu českého investora je proto Robertson & Caine schopna představit první plně elektrickou loď, jejíž premiéra je naplánována na 11. prosince. Katamarán bude o zhruba 15 až 20 procent dražší, ale podle firmy je to krok do budoucnosti.
Manželství s PPF tak nese první ovoce. A Loock si spolupráci nemůže vynachválit. „Spolupráce je fantastická. Dělají to, co řeknou, jednají přímo a okamžitě. Rozhodují se rychle a uvažují globálně. Pro mě je PPF rodinná firma na světové úrovni.“