Hlavní obsah

Navzdory krizi rekordní výroba. Druhá nejbohatší Češka vydělala přes miliardu

Foto: ČTK

Bonatrans vyrábí vlaková dvoukolí například pro francouzské železnice.

Mezinárodní strojírenská skupina Bonatrans druhé nejbohatší Češky Jitky Komárkové Cechlové dosáhla loni hrubého provozního zisku 1 miliardy korun. Nezlomily ji ani dozvuky pandemie.

Článek

Nenápadná společnost se sídlem v Bohumíně patří k největším evropským výrobcům železničních dvojkolí. Dodává pro státní železnice SNCF ve Francii či Trenitalia v Itálii.

„V roce 2021 společnost Bonatrans dosáhla v ukazateli EBITDA (hrubý provozní zisk, pozn. red.) hodnotu 1 005 milionů korun, což v sobě odráží jak obchodní úspěchy na straně tržeb, tak i mimořádné nasazení při zajištění výroby v omezujících podmínkách Covidu-19,“ stojí v aktuálně zveřejněné výroční zprávě firmy.

Hodonínská rodačka Jirka Komárková Cechlová, která s majetkem přes osm miliard korun patří k nejbohatším Čechům, s tiskem dlouhodobě nekomunikuje. Jejím bratrem je majitel skupiny KKCG Karel Komárek.

Komárková, která řídí Bonatrans se svým manželem Alešem, se v průběhu loňska dokázala vyrovnat s prudkým nárůstem cen klíčových vstupů, což je hlavně ocel a energie. Stejně jako u dalších průmyslových firem pro ni bude z hlediska rostoucích cen zkouškou letošní rok.

Jitka Komárková

  • Forbes ohodnocuje její majetek na více než 8 miliard korun.
  • Po skonu Petra Kellnera ji na postu nejbohatší ženy Česka vystřídala Renáta Kellnerová.
  • O skupinu Bonatrans vede spor se svým otcem Karlem Komárkem starším.
  • Je sestrou Karla Komárka, který ovládá skupinu KKCG.

Čistý zisk firmy Bonatrans loni činil 516 milionů korun a firma dosáhla řady výrobních rekordů. „Klíčový provoz válcovny i přes prodlouženou investiční odstávku překročil roční plán a dosáhl výroby 188 tisíc surových kol, přičemž bylo rovněž dosaženo absolutního výrobního měsíčního rekordu 22 260 kusů surových kol,“ píše firma ve výroční zprávě.

Rekordní byla i výroba surových náprav a historický rekord padl i při výrobě soukolí, kdy firma vyprodukovala 35 618 kusů.

Bonatrans výrazně investuje do modernizace výroby. Jen loni to bylo 498 milionů korun například do modernizace obráběcí linky kol číslo 4. Firma také začala stavební práce na novém lisu nákladního dvojkolí či pořídila automatickou linku pro vyvažování, gravírování, magnetoskopickou a ultrazvukovou zkoušku pro linku č. 2. „Instalací nového děrovacího lisu pak byl úspěšně završen několikaletý program modernizace válcovny kol v hodnotě přes jednu miliardu korun,“ píše Komárková ve výroční zprávě.

Zisky Bonatrans Group
v mld. Kč
roktržbyEBITDA*
20216,01,005
20205,71,059
20195,70,942
* zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace
Zdroj: Bonatrans Group

Komárková se v minulých letech soudila o Bonatrans se svým otcem Karlem u zahraničních soudů, mimo jiné na Maltě, přes kterou Komárková firmu ovládá. Otec rodiny Karel Komárek starší se domáhal vrácení svého podílu ve firmě.

I proto možná změnila společnost vlastnickou strukturu. Bonatrans už není ovládán maltskou firmou BTG Capital, ale zkraje roku 2022 se jediným akcionářem stala JCK Group, rovněž z Malty.

Do skupiny Bonatrans patří kromě bohumínské továrny obchodní a výrobní podniky v Německu, Indii či Hongkongu. Firma vyrábí hlavně železniční dvojkolí a jejich díly, tedy kola, nápravy, kotouče a obruče.

Železniční vozy se soukolími Bonatransu jezdí po celém světě. Na nejvýše položené železnici světa v Tibetu či naopak pod mořem v tunelech pod kanálem La Manche nebo v Německu.

Doporučované