Článek
Cenový srovnávač Heureka Group, který napůl vlastní Renáta Kellnerová a Daniel Křetínský, prochází velkou zkouškou.
Tržby Heureky sice meziročně mírně vzrostly ze dvou na 2,2 miliardy korun, nicméně firma je v provozní ztrátě a musela provádět rozsáhlé odpisy hodnoty majetku. Podle aktuálních údajů vykázala v posledním finančním roce (konec března 2024) konsolidovanou ztrátu po zdanění 787,5 milionů korun (o rok předtím pak 534,4 milionů korun).
Samotná firma ale situaci vidí pozitivně. „Z pohledu EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů), která lépe odráží výkonnost skupiny, si Heureka Group meziročně polepšila. Zároveň skupina v průběhu roku dále optimalizovala nákladovou strukturu, což bude mít pozitivní dopad na EBITDA v budoucích letech,“ uvedl pro SZ Byznys mluvčí Heureky Martin Žabka.
Za vysokými ztrátami je ochlazení trhu, vyšší náklady na provoz, investice do nových produktů, a především odpisy špatných investic z roku 2019 ve výši 750 milionů korun. V tomto roce Heureka koupila firmu Ceneje Group, pod kterou patří provozovatelé srovnávačů cen v několika zemích Balkánu, včetně Slovinska, Chorvatska a Srbska.
Tato akvizice posílila pozici Heureky jako dominantního hráče v oblasti e-commerce ve střední a východní Evropě. Po odeznění covidu však trh výrazně zpomalil a začaly se kumulovat ztráty.
Letos v prvním pololetí firma propustila stovku lidí a podle Žabky „dále optimalizovala nákladovou strukturu“.
Finanční výpomoc
Na pomoc nicméně museli přispěchat oba akcionáři a každý do Heureky doplnil letos v létě kapitál ve výši 1,134 miliardy korun. „Prostředky budou použity na další rozvoj skupiny Heureka Group. Skupina pravidelně investuje do rozvoje produktů a zlepšování zákaznické zkušenosti,“ dodává Žabka.
Firma Bonak (vlastněná Renátou Kellnerovou s rodinou) a firma EC Investments (vlastněná Danielem Křetínským) se navíc zavázaly, že budou společnost podporovat minimálně dalších 12 měsíců, tedy do března 2025. Pro držitele dluhopisů Heuréky je to dobrá zpráva. V roce 2020 firma emitovala dluhopisy v hodnotě 3,2 miliardy korun, které má splatit v únoru roku 2025.
Po překonání rekordů v prodejích a návštěvnosti celého trhu e-commerce v době pandemie covidu-19 přišlo v roce 2022 vystřízlivění v podobě 12procentního meziročního poklesu, který pokračoval i v roce 2023. Zákazníci přestali utrácet hlavně díky konfliktu na Ukrajině, rostoucím cenám energií a prudce rostoucí inflaci. E-shopům se současně výrazně zvýšily náklady na přepravu zboží.