Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zbrojní firma Omnipol rodiny Hávových zažívá rekordní období kvůli nejisté situaci ve světě. Tržby Omnipolu v roce 2023 meziročně vzrostly o 247 procent na 3,5 miliardy korun a zisk po zdanění dosáhl 632 milionů korun (v roce 2022 to bylo 200 milionů).
Rekordy přitom firma čeká i v letošním roce. „Ano, v letošním roce očekáváme podstatný nárůst jak obratu, tak i zisku,“ uvedla pro SZ Byznys Kateřina Gereková, zástupkyně ředitelky marketingu a komunikace Omnipolu.
Firma, kterou ovládá Richard Háva a jeho synové Petr a Martin, využije zisků k dalšímu růstu. „Je přirozené, že se skupina Omnipol bude dále rozvíjet a rozšiřovat, a to i formou dalších akvizic,“ dodala Gereková.
Veškerý loňský zisk putuje ve formě několika dividendových plateb k akcionáři, společnosti Omnipol Group, kterou ovládá rovněž rodina Hávových.
Omnipol je aktivní v mnoha regionech od Asie přes Afriku až po Ameriku. V minulém týdnu firma předala například třetí letoun L 410 Uzbekistan Airways, největšímu dopravci v regionu Střední Asie, v němž firma vidí velký potenciál.
„Naše letouny L 410 podpoří rozvoj uzbecké regionální letecké dopravy a posílí provoz na vnitrostátních regionálních linkách. V letošním roce jsme získali nové zákazníky, z nichž můžeme jmenovat například africký Senegal, jenž si objednal celkem pět kusů těchto strojů, říká Gereková.
Letadla i radary
Omnipol však dodává i do Střední a Latinské Ameriky, kde navázal spolupráci s chilským Aerocardalem. Této společnosti dodal první kus L 410, který posílí provozní kapacity firmy Aerocardal v oblastech charterových letů, přepravy nákladu a letecké záchranné služby. Není to tedy jen situace na Ukrajině, která stojí za růstem byznysu firmy.
Omnipol vlastní výrobní společnosti Aircraft Industries, Era, Mesit a Aero Vodochody Aerospace, které se zaměřují zejména na vývoj a výrobu letounů, pasivních systémů sledování vzdušných, pozemních a námořních cílů či na vojenskou taktickou komunikaci.
Omnipol působí ve více než 65 státech napříč kontinenty, kam za devadesát let své existence dodal přes 9000 letounů.
Klíčovou roli ve formování skupiny sehrála rodina Hávových. Po privatizaci v roce 1998 se stal majitelem Richard Háva, dnes švýcarský občan, který se proslavil hlavně svým přátelstvím s politikem Miroslavem Kalouskem.