Hlavní obsah

Čínský gigant kupuje od PPF splátkovou firmu Home Credit

Foto: Výroční zpráva PPF

PPF se zbavuje čínského Home Creditu. Ilustrační foto z výroční zprávy firmy.

Skupina PPF je těsně před dokončením prodeje čínské splátkové společnosti Home Credit, jejíž činnost v posledních letech utlumovala. Kupcem je čínský e-commerce obchod JD.com.

Článek

Fintechová odnož čínského internetového gigantu JD.com dokončuje transakci, v jejímž rámci koupí společnost Home Credit Consumer Finance ze skupiny PPF. Home Credit byl první firmou poskytující spotřebitelské financování v Číně, kterou vlastnila zahraniční firma.

Informaci přinesl čínský ekonomický list Caixin. Podle zdrojů listu čeká transakce na schválení ze strany Národního úřadu pro finanční regulaci. Skupina PPF nechtěla věc komentovat.

Po dokončení obchodu získá Jingdong Technology Holding ze skupiny JD.com licenci na provozování spotřebitelského financování, o kterou v poslední době usilovala. Doplní tak nabídku finančních služeb v rámci konkurenčního boje s Ant Group, která provozuje obchod Alibaba. Společnost JD.com už působí v oblasti plateb, mikropůjček, faktoringu a prodeje fondů.

Dvacetiletá etapa

Pro skupinu PPF se tak uzavře dvacetileté působení v Číně. Už v roce 2004 si v Pekingu založila pobočku a o tři roky později začala oficiálně působit v oblasti spotřebitelského financování pod značkou Home Credit.

Nejprve spolupracovala na tzv. trojstranné bázi s licencovanými trustovými společnostmi a firmami poskytujícími záruky za financování. V tomto modelu Home Credit získával zákazníky, trustové společnosti poskytovaly úvěry a další firmy poskytovaly finanční záruky, což později začal dělat sám Home Credit.

V roce 2010 pak Home Credit získal v Číně licenci na poskytování spotřebitelských půjček jako vůbec první zahraniční firma. Firma se vezla na růstové vlně čínské ekonomiky, vydělávala miliardy korun a zaměstnávala tisíce Číňanů.

Postupně však licence na spotřebitelské financování získávaly v Číně další firmy, poskytování úvěrů se přesunulo na internet a model Home Creditu začal ztrácet. Čínští regulátoři navíc zpřísňovali podmínky, například celková úroková sazba nesměla překročit 24 procent ročně.

Od roku 2018 začala společnost Home Credit Consumer Finance přecházet na online model, ale bylo již pozdě. V roce 2020 dosáhla společnost Home Credit Consumer Finance příjmů ve výši 11,232 miliardy jüanů, což představovalo meziroční pokles o 35,2 procenta. Čistý zisk činil pouze 136 milionů jüanů (přes 400 milionů korun), což představovalo meziroční pokles o 88,1 procenta, a celková velikost aktiv se zmenšila o 37,6 procenta na 65,207 miliardy jüanů.

Po roce 2020 společnost Home Credit Consumer Finance přestala zveřejňovat samostatné finanční zprávy pro Čínu. Podle výroční zprávy za rok 2023 měla skupina PPF výnosy od externích zákazníků v Číně 86 milionů eur, rok předtím to bylo 386 milionů eur.

Nejhodnotnější je na čínském Home Creditu v současnosti licence na poskytování spotřebitelských půjček.

V letošním prvním čtvrtletí skupina zahájila proces restrukturalizace čínských aktivit Home Creditu a podle Caixinu prodala dva balíky nesplácených osobních půjček s výraznými slevami vůči celkové účetní hodnotě 43 miliard jüanů.

Loni pak firma v Číně věnovala použité notebooky, tablety a sportovní vybavení základní škole Čao-ku-li v okrese Tung-Li a také různé vybavení pro Tianjin Lighting Public Service Center.

V současnosti má skupina PPF úvěrové riziko v Číně už velmi nízké, v roce 2023 byla aktiva v Číně 193 milionů eur (riziko na celkových aktivech jen 0,69 procenta), o rok předtím 740 milionů eur (tedy 2,92 procenta).

Zájemce z TikToku

Šéf PPF Jiří Šmejc opakovaně uváděl, že pro čínský Home Credit hledá skupina kupce. Mezi zájemci byli v minulosti například firmy ByteDance, která poskytuje mikropůjčky online, ale chce získat licenci na spotřebitelské financování. O Home Credit se podle listu zajímal i majitel TikToku, který pod ByteDance patří.

Home Credit má mateřskou společnost v Nizozemsku a je poskytovatelem spotřebitelských úvěrů se zaměřením na rozvíjející se trhy. Působí v Česku, na Slovensku, v Číně a donedávna i v jihovýchodní Asii. V roce 2023 prodala PPF svůj 85% podíl v indonéském Home Creditu a též 100% podíl ve filipínské firmě.

Firma JD.com, která se dříve jmenovala 360Buy, je čínská společnost zabývající se elektronickým obchodem se sídlem v Pekingu. Spolu s Alibabou tvoří dvojici největších internetových obchodů v Číně. V roce 2023 vykázala tržby 152,8 miliardy amerických dolarů a s jejími akciemi se obchoduje kromě Číny i na americkém technologickém Nasdaq.

Doporučované