Článek
Návštěvnost obchodních center (OC) v Česku loni stále ještě nepřekonala rok 2019 před koronavirovou pandemií, byla nižší o pět až osm procent.
Naopak proti roku 2022 tuzemská centra přivítala o čtyři až osm procent lidí více. ČTK to za společnost CBRE řekla expertka na průzkum trhu a poradenství v maloobchodě Klára Bejblová. Tržby podle ní loni ve srovnání s rokem 2019 vzrostly zhruba o pětinu, reálně však kvůli vysoké inflaci klesly.
Pod úrovní roku 2019 návštěvnost obchodních center podle Bejblové zůstane i letos. „U obratů čekáme spíše stagnaci nebo jen nepatrný růst. Vše bude záviset na reálném vývoji ekonomiky, zejména v souvislosti s očekávaným snížením inflace, a také důvěře zákazníků, kteří se budou vypořádávat s dopady konsolidačního balíčku,“ uvedla.
V posledních letech se podle Bejblové staví spíše malá nákupní centra, ta stará se rekonstruují nebo rozšiřují. „Tuzemský trh nákupních center je již vyzrálý a nové rozvojové plochy se potýkají s problémy při povolovacím procesu, na druhé straně ovšem roste potenciál retail (nákupních) parků,“ řekla.
Loni v listopadu maloobchodní tržby v Česku meziročně vzrostly o 0,9 procenta, předtím 18 měsíců za sebou klesaly. Ve srovnání s říjnem byly tržby vyšší o procento, informoval už dříve Český statistický úřad (ČSÚ). Zda se spotřebitelská nálada v Česku opravdu začíná výrazněji zvedat, ale podle analytiků ukážou až nadcházející měsíce. Roli mohly hrát nákupy vánočních dárků ve slevách.
Tempo růstu spotřebitelských cen v prosinci podle ČSÚ zpomalilo na 6,9 procenta z listopadových 7,3 procenta. Za celý loňský rok činila průměrná míra inflace 10,7 procenta. Bylo to o 4,4 procentního bodu méně než v roce 2022, kdy ovšem byla druhá nejvyšší inflace od vzniku samostatné ČR.