Hlavní obsah

Na Jawě, v botách Baťa. Podnikatelé můžou v Indii naskočit na vlnu nostalgie

Foto: Sourabh_Vyas, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Kdo chce podnikat v Indii, potřebuje zemi navštívit, protože na dálku ji prostě nelze poznat, říká před chystanou podnikatelskou misí českých firem šéf Indické obchodní komory v České republice Manish Sahijwani.

Článek

Hovoříme-li o Indii jako o zemi, je to sice správné, ale ne zcela spravedlivé. Nejlidnatější země světa je domovem každého šestého člověka na planetě, podle rozlohy jí patří sedmá příčka, hned za Austrálií. Vzhledem k velikosti indického trhu je jasné, že o přístup ke stovkám milionů potenciálních zákazníků se ucházejí firmy z celého světa.

Na začátku prosince do Indie zamíří česká podnikatelská mise, kterou povede ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN).

„Exportní mise proběhne ve dnech 3.–7. prosince. Cílem je posílit vládní a hospodářské vztahy s nejlidnatější zemí světa a dynamicky rostoucí ekonomikou napříč vybranými obory. Mise se zaměří na spolupráci v oblasti obrany, průmyslu, energetiky, IT, civilního letectví či strojírenství,“ uvedl mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.

Obchodní výměna mezi Českou republikou a Indií vyskočila loni na rekordních 74 miliard korun, přičemž převažuje indický vývoz, který dosáhl 49 miliard korun. V Indii již funguje řada českých firem včetně jmen jako Škoda Auto, Bonatrans, Zetor nebo Dako-CZ.

Firmy z bývalého Československa se zapojily do industrializace země ještě v dobách britské koloniální správy od 20. let minulého století. Asi nejznámějším podnikem byl v tomto ohledu obuvní závod Tomáše Bati.

Boty od Bati

Výrobky z Čech nebo aspoň od firem, které mají v Česku kořeny, se v Indii těší velké oblibě, což českým firmám pomáhá otvírat dveře. Neznamená to ale volnou vstupenku na tamější trh, jak říká šéf Indické obchodní komory v České republice Manish Sahijwani.

„Pamatuji si, když jsem poprvé přišel na Václavské náměstí a uviděl obchod Baťa, málem jsem vykřikl radostí: ‚Tak on je Baťa i tady v Česku!‘ V Indii je brán jako místní firma, děti v botách od Bati chodí do školy, je to takové symbolické,“ řekl Sahijwani pro Seznam Zprávy.

„Teď je to samozřejmě Škoda (Auto), velmi oblíbená je také Jawa, ta byla populární už když jsem byl malý kluk, teď to znovu ožívá,“ řekl Sahijwani. Dalšími sektory, kde je česko-indická spolupráce významná, jsou elektronika, těžké strojírenství nebo oděvy.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Prezident Indické obchodní komory v České republice Manish Sahijwani.

Škoda Auto vyrábí své modely v Indii od roku 2002, v loňském roce vyprodukovaly její závody v Aurangábádu a Púně celkem 56 tisíc automobilů. Letos v říjnu otevřela v Púně nové logistické centrum.

Podle šéfa indické obchodní komory mezi problémy, které obchodní výměnu často brzdí, patří samotné cestování.

„Velkou záležitostí, která podnikům skutečně působí potíže, jsou víza, proces udělení víz pro indické občany, které by podniky potřebovaly v České republice. Trvá to téměř půl roku, někdy až jeden rok,“ řekl Sahijwani.

Poznání prochází žaludkem

Každý, kdo chce podnikat v Indii, ať už jako exportér, nebo založením podniku, potřebuje zemi poznat. Nebo se o to alespoň pokusit, protože skutečné poznání by trvalo spíše roky, což si podnikatel nemůže dovolit.

Jednou z hlavních věcí, které by si měly uvědomit české firmy, které už v Indii působí, nebo tam začínají, je fakt, že nakládání s termíny dodávek funguje v této zemi poněkud jinak než jsou zvyklí z domova. „Indie má vnitřní obtíže. Termíny dodávek někdy nebývají dodržené, z řady různých důvodů, a tak by podnikání pro české firmy mohlo být snazší, kdyby toto vzaly v úvahu.“

Mnoha Čechům se při zmínce o Indii patrně vybaví dvě věci: jídlo a Bollywood. S tím prvním má Sahijwani přímou zkušenost. „Když jsem přišel do České republiky, byly tady dvě indické restaurace. Teď jich je 100 jenom v Praze,“ říká.

Pokud jde o film, v Praze probíhá už 20 let festival indického filmu. Na streamovací platformě Netflix se mohou čeští odběratelé na bollywoodskou produkci také podívat. Na druhé straně indičtí filmaři často natáčejí v Praze i jinde v České republice.

Hlavními artikly českého vývozu do Indie jsou stroje, telekomunikační vybavení, chemické výrobky nebo české sklo. Indie pak do Česka exportuje zejména elektroniku – zejména mobilní přístroje a technologie, farmaceutické výrobky, plasty, kávu, čaj, koření a tabák.

Nová Indie

Na přípravách české podnikatelské mise se podílí také velvyslanectví Indie v Praze. Šéf diplomatické mise Hemant Kotalwar řekl, že pro české podniky je dobré, aby se v Indii uchytily nyní nebo co nejdříve, protože jeho země prochází zásadní proměnou.

„Myslím, že z toho budou těžit, protože Indie s 1,4 miliardy lidí je populačně mladá země, kde ekonomika v přepočtu na obyvatele roste mnohem rychleji. Jistě, ta základna nebyla příliš vysoko, ale roste to. Až se na Indii podíváte za 10 let, bude dost jiná,“ řekl velvyslanec Kotalwar pro Seznam Zprávy.

Indická ekonomika je v absolutních číslech pátá největší na světě, když její hrubý domácí produkt (HDP) překročil v roce 2021 úroveň tří bilionů dolarů. V přepočtu na obyvatele a paritu kupní síly (PPP) se Indie s devíti tisíci dolarů ovšem řadí až na 120. místo. Pro srovnání: České republice s 50 tisíci dolarů náleží 32. příčka.

Organizace jako Světová banka nebo Mezinárodní měnový fond sice Indii předpovídají pro příští roky zpomalení růstu HDP, stále by měl ale dosahovat hodnot kolem šesti procent, zatímco v Evropské unii se čeká růst pouze kolem 1,5 procenta. Indii by měl podle velvyslance pomáhat k expanzi zejména průmysl.

„V 90. letech nás minula průmyslová revoluce. Přešli jsme od zemědělství rovnou ke službám. Příliš jsme se nezabývali průmyslem, což je to, co tehdy dělala Čína. Nyní si uvědomujeme, že je dobré mít pod kontrolou dodavatelské řetězce,“ řekl Kotalwar.

V Indii se dramaticky rozvíjí elektromobilita, přičemž vzhledem k dosud slabším možnostem indických domácností a s ohledem na úroveň místních komunikací se zájem soustředí na motocykly.

„Soustředíme se na jednostopá vozidla, protože víme, že většina lidí si auto nemůže dovolit. Jednostopá, elektrická (vozidla), to je skutečná revoluce,“ řekl Kotalwar. Připomněl dobré jméno české značky JAWA, kterou mnoho Indů používá už od 60. a 70. let minulého století.

„Teď je ta pravá chvíle vstoupit na trh. Je to vzácná příležitost. Jsem velmi rád, že pan ministr Síkela jede zrovna nyní, měl by vidět, co se v Indii děje,“ řekl Kotalwar.

Doporučované