Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Americká internetová společnost Meta Platforms musí omezit využívání osobních údajů získaných z Facebooku k cíleným reklamám. V pátek o tom rozhodl Soudní dvůr EU, který verdikt zveřejnil na svých internetových stránkách.
Unijní soud svým rozhodnutím podpořil rakouského aktivistu za ochranu osobních údajů Maxe Schremse, který se obrátil na rakouský soud se stížností, že se stal terčem personalizovaných reklam, které Meta vytváří na základě zpracování osobních údajů. Rakouský soud pak požádal o vyjádření unijní soud se sídlem v Lucemburku.
„Internetová sociální síť jako Facebook nemůže využívat všechny osobní údaje získané za účelem umisťování cílených reklam bez časových restrikcí a bez rozlišování mezi typy dat,“ uvedl unijní soud. Odkázal přitom na princip minimalizace údajů obsažený v unijním Obecném nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).
Meta na rozhodnutí reagovala prohlášením, že do ochrany soukromí ve svých produktech investovala více než pět miliard eur (téměř 127 miliard korun) a že nepoužívá speciální kategorie dat poskytovaných uživateli k personalizaci reklam. Zadavatelé reklam přitom nesmí citlivé údaje sdílet. „Každý, kdo používá Facebook, má přístup k široké škále nastavení a nástrojů, které lidem umožňují určovat, jak využíváme jejich informace,“ uvedl podle agentury Reuters mluvčí Mety.
Schremsova právní zástupkyně Katharina Raabeová-Stuppnigová páteční verdikt lucemburského soudu naopak uvítala. „Po tomto rozsudku bude smět být jen malá část datového fondu Mety využívána k reklamě – i když uživatelé s reklamami souhlasí. Toto rozhodnutí platí také pro jakoukoli jinou internetovou reklamní společnost, která nepraktikuje přísnou ochranu údajů,“ dodala Raabeová-Stuppnigová.
Reuters píše, že Schrems zažaloval Metu u soudu kvůli údajnému porušování GDPR několikrát.