Hlavní obsah

Meta láká Američany na TikToku. Za příspěvky štědře zaplatí

Foto: René Volfík, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Firma Meta v USA využívá nestálé situace ohledně TikToku a snaží se přitáhnout co nejvíce jeho uživatelů. Úspěšným tvůrcům, kteří splní několik podmínek, slibuje až pět tisíc dolarů.

Článek

Odměnu ve výši až pěti tisíc dolarů (120 859 korun) slíbila Meta americkým influencerům, kteří si založí úspěšný účet na InstagramuFacebooku, píše BBC. Konkrétně uvádí, že uživatelé, kteří přicházejí ze sociálních sítí třetích stran, dostanou peníze na základě zhodnocení jejich přítomnosti na sociální síti.

Meta sice nikde nezmiňuje, že by byl krok nějak namířený proti konkurenční aplikaci TikTok, dle serveru BBC ale načasování naznačuje, že se Meta snaží těžit na nejistotě, jež v USA ohledně TikToku panuje. Zatím totiž není úplně jasné, jestli nový prezident Donald Trump dokáže pro americké uživatele TikTok zachovat.

TikTok je v USA velmi populární - používá ho zde asi 170 milionů lidí, a pokud by nakonec byl skutečně zakázán, všichni tito uživatelé budou hledat novou platformu, na kterou by se mohli přestěhovat.

Aplikace ale vloni dostala od americké vlády ultimátum. Buď se odpojí od své mateřské společnosti ByteDance, nebo bude v USA zakázána. Jako hlavní důvod ultimáta je označován vliv Číny, respektive možnost, že by si komunistická čínská vláda vyžádala data nebo pomocí sítě prosazovala své zájmy. Zmiňovány jsou i další důvody, například vliv na děti nebo fungování doporučovacího algoritmu. To se ale týká i ostatních sociálních sítí.

Od své mateřské společnosti se TikTok neoddělil a zákaz skutečně na několik hodin vstoupil v platnost, den před inaugurací Donalda Trumpa. Ten ale společnosti přislíbil dalších devadesát dní na řešení situace, zatím tedy není jasné, jaký osud TikTok v USA čeká.

Celou akci Meta nazývá Breakthrough Bonus Program. Ne každý se ale může stát jeho součástí - účastníci musí být z USA a starší 18 let, mít účet na jiné sociální síti a nesmějí být součástí jiného odměňovacího programu Meta. A především - na Facebooku nebo Instagramu musí příspěvky přidávat skrz mobilní aplikaci.

Koho do devadesátidenního programu nakonec přijme, bude Meta dle BBC pravděpodobně posuzovat případ od případu. Lidé totiž musí o přijetí požádat.

„Společnost Meta vypočítá bonus na základě vyhodnocení vaší přítomnosti na sociálních sítích. Abyste získali každý měsíční bonus, musíte během 30 dnů zveřejnit 20 reels na Facebooku a 10 na Instagramu. Tato videa musí být nahrána přímo v každé aplikaci v 10 různých dnech a musí být veřejná. Pokud se vám nepodaří splnit požadavky za 30denní období, můžete to zkusit znovu následující měsíc,“ píše Meta na stránkách. Spolu s finanční odměnou uživatelé dočasně získají také modrou fajfku Meta Verified.

Nabídka je určena především každodenním tvůrcům obsahu, nikoli tiktokovým velikánům, kterým Meta dle serveru The Verge nabízí až 50 000 dolarů měsíčně za to, že svůj obsah zveřejní jako první na Reels. Celkově se ale tvůrci zatím nějakému hromadnému přesunu na platformy Mety brání.

S TikTokem Meta soutěží na více frontách

Finanční odměna pro nově příchozí tvůrce není jediným způsobem, jak se Meta snaží konkurovat oslabenému TikToku. V polovině ledna oznámila, že spustí novou aplikaci určenou k editování videí. Tím vytvoří rivala aplikaci CapCut společnosti ByteDance, jejíž pomocí editují videa někteří uživatelé TikToku a na kterou se případný zákaz vztahuje také.

Meta také zveřejnila video, kde dva tvůrci diskutují o novém způsobu nakupování, což dle BBC představuje pokus vytvořit vlastní verzi velmi úspěšného TikTok Shopu. V novém systému budou moci uživatelé služby Meta přidávat prominentní odkazy přímo na svá videa - místo do komentářů - přesně tak, jak to funguje na TikToku.

To ale nejsou všechny změny, jež Meta v rámci volné inspirace TikTokem během posledních týdnů udělala. Vizuálně nejvýraznější změnou je nový vzhled profilů na Instagramu. Dříve byly instagramové příspěvky čtvercové, čemuž velká část uživatelů přizpůsobovala své fotky a videa. Nyní jsou ale příspěvky obdélníkové. Stejně jako na TikToku.

Tento krok si vyžádal celou řadu negativních reakcí uživatelů Instagramu, kteří byli frustrováni tím, že jejich profily nyní vypadají jinak. Na situaci nakonec musel reagovat sám šéf Instagramu Adam Mosseri, který uvedl, že si je kritiky vědom.

„Jednou z chyb, kterých jsem se dopustil, bylo, že jsem lidi dostatečně neupozornil,“ uvedl v příspěvku na Threads, platformě, kterou Meta spustila ve snaze využít chaosu na Twitteru (dnes X) ve chvíli, kdy jej koupil Elon Musk.

Doporučované