Článek
Maloobchodní tržby v Česku klesají v meziročním srovnání sedm měsíců za sebou. V listopadu loňského roku pokles zpomalil na 8,7 procenta z říjnových 9,9 procenta. Tržby se ale zvýšily pouze v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky. Vyplývá to z revidovaných údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání se tržby snížily o 0,3 procenta.
„Pokles tržeb maloobchodu v meziročním srovnání pokračoval i v listopadu. Oproti předchozímu měsíci se však pokles zmírnil u prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží, u prodeje potravin se pokles tržeb naopak prohloubil,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ. Meziročně se tržby v maloobchodě v listopadu snížily reálně o 8,7 procenta, meziměsíčně klesly o 0,3 procenta.
„V obchodech sice lidé v důsledku nechávají víc peněz, avšak v důsledku vysoké inflaci si odnášejí stále méně zboží. V meziročním srovnání tak reálně tuzemské obchody utržily o 8,7 % méně než předloni v listopadu,“ připomněl Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS.
Výsledky maloobchodu tak podle něj jasně ukazují důsledky vysoké inflace, se kterou se vypořádává v podstatě celá česká ekonomika.
„Meziroční růst zaznamenaly jen tržby specializovaných prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky, ostatní hlavní sortimentní typy specializovaných prodejen s nepotravinářským zbožím vykázaly pokles tržeb. Pokles vykázaly i prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kterým v předchozích 19 měsících tržby meziročně rostly,“ dodává Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.
„Další propad tržeb v maloobchodu není žádným překvapením. Je to potvrzení toho, že domácnosti šetří, kde můžou, a tak si nakoupí jen to podstatné, co pro běžný provoz potřebují. Takzvanou zbytnou spotřebu pak odkládají na dobu, kdy se inflace uklidní a jim se stabilizují příjmy. Toto odpovědné chování však bude tahat ke dnu celé české hospodářství,“ uvedla Jana Mücková, ekonomka, investiční skupina LOGeco.