Hlavní obsah

Kvůli špatnému počasí vám aerolinky škodu neproplatí. Hotel a jídlo ano

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Leteckou dopravu může zpozdit či úplně zastavit řada mimořádných okolností. Při těch dopravcům odpadá povinnost platit svým klientům odškodné. Musí jim ale zajistit ubytování a stravu, a to v závislosti na délce zpoždění a letu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nepříznivé počasí zastavilo o víkendu dopravu na řadě evropských letišť. S živly se potýkalo například amsterdamské letiště Schiphol, letiště ve Frankfurtu, Mnichově či Paříži, na několik hodin přerušilo letecký provoz také Letiště Václava Havla Praha. Některé lety nabraly několikahodinová zpoždění, jiné byly zrušeny úplně.

Velké množství cestujících tak muselo řešit, jak a kdy se do své destinace dostane nebo kde bude muset přenocovat. Na co vše mají evropští spotřebitelé nárok, pokud se jim přesune či úplně zruší let z důvodu špatného počasí, tedy vyšší moci?

Pokud odlet zkomplikuje nějaká nepředvídatelná skutečnost, jako je právě špatné počasí, teroristický útok, sabotáž, některé druhy stávek nebo například živelní pohroma, nemají cestující nárok na stejnou kompenzaci jako běžně – tedy náhradu škody (250–600 eur). Na vše ostatní jim ale podle vedoucího právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Jana Šůry právo zůstává.

„Pokud byl cestujícím let zrušen, mohou si vybrat, zda budou chtít proplacení výdajů na letenku či přesměrování, či zajistit přesměrování nebo návrat. Dále mají rovněž nárok na asistenci na letišti. U zpožděného letu mají spotřebitelé právo na asistenci, na proplacení výdajů a zpáteční let, a to v závislosti na délce zpoždění a na vzdálenosti letu,“ vysvětluje Šůra.

Podle advokáta Kristiána Dvořáka z kanceláře Kropáček Legal by náhradní let měl být bezplatně zajištěn ve stejné nebo vyšší třídě. V případě snížení třídy je dopravce povinen vrátit cestujícímu část ceny letenky.

V rámci asistence mají cestující se zrušeným letem nárok na občerstvení a stravu v rozsahu odpovídajícím čekací době. V praxi většinou bývá poskytováno formou voucherů. Pokud byli přeřazeni na let následující den, vzniká jim také nárok na ubytování. Do místa ubytování by jim také měla být zajištěna doprava z letiště a zpátky na něj. Nárok mají též na dva telefonní hovory, dálnopisy, faxové zprávy nebo e-maily.

Cestující, jejichž let se zpozdil, mají na tyto asistenční služby nárok také. Ten ale vzniká za splnění určitých podmínek – odvíjí se od délky letu a zpoždění. Pokud se letadlo zpozdí o více než dvě hodiny při letu do vzdálenosti 1500 kilometrů, o více než tři hodiny při letu do vzdálenosti 3500 kilometrů nebo o více než čtyři hodiny u delších letů. Proplacení výdajů a zpáteční let mohou spotřebitelé u zpožděného letu požadovat v případě významného zpoždění, tedy pět nebo více hodin.

Pravidla jsou pak dána evropskou legislativou.

Pokud dopravce nic nenabídne, schovejte si účtenky

Pokud dopravce své povinnosti neplní, mohou si cestující podle Dvořáka zajistit vše sami a následně po prodejci požadovat proplacení nákladů.

To potvrzuje také Šůra, upozorňuje ale, že se musí jednat o náklady nezbytné, vhodné a přiměřené. „Za tímto účelem je třeba si uschovat všechny účtenky,“ dodává.

Zároveň by měl být dopravce schopen dokázat, že opravdu nemusí cestujícím hradit náhradu škody tím, že prokáže existenci mimořádných okolností a jejich souvislost se zpožděním nebo zrušením a skutečnost, že tomuto zpoždění nebo zrušení nebylo možné zabránit, ačkoli přijal všechna přiměřená opatření.

Doporučované