Hlavní obsah

Komentář: Český autoland dostal ještě trochu času. Využije ho?

Zuzana Kubátová
šéfreportérka SZ Byznys
Foto: importer Stream.cz, Seznam Zprávy

Bude ze Škody Auto skanzen? Panika není namístě. Ilustrační foto.

Šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume ordinuje skupině radikální odtučňovací a kondiční kúru. V tréninkovém plánu jsou nové úkoly i pro českou Škodu Auto. Zatím je to dobrá zpráva.

Článek

S obavami očekávali Češi středeční setkání šéfů koncernu Volkswagen s investory na závodním okruhu Hockenheimring. Vedení slibovalo oznámit detaily nové strategie, jejíž součástí má být přeskládání kompetencí a úkolů mezi jednotlivými koncernovými továrnami. Což se týká i nejrespektovanější české firmy a tahouna domácího průmyslu, mladoboleslavské Škody Auto.

Šéf koncernu Oliver Blume podle očekávání přišel s novým programem, který má zvednout tržní hodnotu celého Volkswagenu a zlepšit jeho pozici vůči konkurenci. Je to potřeba. V rychle se rozvíjející elektromobilitě dává německému průmyslovému klenotu na frak nejen americká Tesla, ale na paty mu šlape už i čínská automobilka BYD. Kapitalizace mocného koncernu kolem 78 miliard dolarů je skoro o třetinu nižší než hodnota výrobce sportovních aut Porsche, který se od VW loni oddělil a samostatně vstoupil na burzu.

Blume vytyčil cíl zvýšit do konce desetiletí rentabilitu prodeje VW na devět až 11 procent a v následujících pěti letech zvýšit roční tržby o pět až sedm procent. K tomu bude třeba urychlit vývoj – skupina chce do roku 2027 investovat 180 miliard eur. A zlepšit tržní pozici na největším automobilovém trhu v Číně stejně jako v USA.

Cesta k těmto cílům se neobejde bez nákladových škrtů. Tady manažeři VW nemají zcela volné ruce, protože ve skupině mají silné slovo odbory. O propouštění tedy nebyla řeč. Blume chce jít cestou vnitřní reorganizace, přeskládání úkolů a cílů mezi jednotlivými továrnami v rámci čtyř hlavních divizí.

Slíbil jednotlivým značkám větší autonomii v řízení, chystá pro ně ale individuální výkonnostní program, přesně vymezené úkoly a větší odpovědnost za finanční výsledky. A tady se dostáváme k obavám o osud české Škodovky.

Na Hockenheimringu to sice nebylo řečeno, ale podle pár dní staré informace deníku Handelsblatt se má vlajková loď českého průmyslu stát v rámci koncernu „vlajkovou lodí spalovacích motorů“. Spalovací motory i auta má Škoda jako výhradní koncernový specialista vyrábět i pro ostatní značky. Vlastní modelovou řadu má zúžit.

Pokud by to bylo na úkor rozvoje škodovácké elektromobility, tlačilo by to firmu i její dodavatele do slepé uličky. Evropská legislativa počítá s tím, že se v Unii přestanou nová spalovací auta prodávat už od roku 2035, což dává výrobcům velmi omezenou perspektivu.

Těžko to ale Němci mohli řešit jinak. Česká populace – manažery a zaměstnance autoprůmyslu nevyjímaje – je vůči elektromobilitě z velké části skeptická, až přezíravá. Stát vývoj v oboru ani trh s elektroauty na rozdíl od jiných evropských zemí výrazně nepodporuje. Česko se nepyšní převratnými elektromobilními inovacemi s globálním potenciálem. Zato v oblasti klasického automotive mají zdejší firmy kompetence, zkušenosti i solidní renomé.

Už dnes Škoda pro koncern VW řídí vývoj některých typů spalovacích motorů. Podle podnikového časopisu Škodovácký odborář letos začala rozšiřovat kapacitu pro vývoj a výrobu. Specializace na „klasiku“ může fabrice přinést nová pracovní místa i lepší konkurenceschopnost v tradičním segmentu, který ani rokem 2035 globálně rozhodně neskončí. Právě škodovácký vývoj a produkce může Volkswagenu pomoci splnit další čerstvě oznámený strategický cíl: posilovat právě díky spalovacím vozům na největším automobilovém trhu světa – v Číně.

Podle včerejších informací ze Škody ovšem zatím úkoly pro českou filiálku nejsou přesně vymezeny. Firma ujišťuje, že koncernová reorganizace pro ni neznamená konec elektromobility: „Budoucnost Škody Auto je elektrická,“ hlásá se v tiskové zprávě. Automobilka prý stále počítá s výrobou nedávno představených šesti plně elektrických škodovek. Jen se Češi musí smířit s tím, že tyto modely budou v příštích letech zřejmě sjíždět hlavně ze zahraničních výrobních linek.

Pokud se ale Škoda dobře zhostí svých úkolů v oblasti finančního řízení a růstu efektivity, nedá se předpokládat, že by ji Volkswagen do budoucna odepisoval. Naopak má šanci svou pozici ve skupině upevnit. Na druhou stranu, pokud Volkswagen nedokáže zvednout své prodeje a ziskovost, doplatí na to i Škoda.

A pak je tu ještě jeden faktor: český autoprůmysl může novou specializací Škody dostat víc času na to, aby se vyrovnal s technologickou revolucí v oboru.

Přechod k elektromobilitě a nasazování nových softwarových vychytávek a prvků autonomního řízení celý obor změní. Adaptace si žádá obrovské investice v celé branži, mění nároky na pracovní sílu, u manažerů vyžaduje mentální a nejspíš i generační posun. Jak říká přední domácí analytik automobilových trhů Petr Knap z EY, domácí automotive není závislý jen na třech českých automobilkách, ale i na globálním odbytu.

Vyloučit se samozřejmě dnes nedá ani černý scénář a postupný úpadek českého autolandu. Zatím ale není pro paniku důvod. Volkswagen se rozhýbat musí, jinak neobstojí v globální soutěži. A Škodovka má při jeho proměně plnit cíle, pro něž má nejlepší předpoklady. Jestli koncern i jeho česká dcera svou šanci naplní, teprve uvidíme.

Doporučované