Článek
Rozdíl mezi cenou nafty a benzinu je největší v historii. Cena nafty převyšuje benzin o 4,7 koruny, a průměrná cena se tak vyšplhala na 47,2 koruny za litr, uvádí společnost CCS. Podle předsedy Unie nezávislých petrolejářů Ivana Indráčka stojí za zdražováním nejistota, strach z rozšíření konfliktu na Ukrajině a přicházející zima.
Hlavní důvodem je podle něj nejistota z dodávek ruských rafinerských produktů. „Evropa dováží zhruba 45 procent všech rafinerských produktů, tedy včetně motorové nafty, z Ruska. Ve chvíli, kdy probíhá válka, jste v nejistém období, což se odráží na cenách,“ vysvětluje Indráček.
Speciál Seznam Zpráv: Jak zvládnout krizi
Proč je ale cena nafty o tolik vyšší než u benzinu, který byl historicky naopak dražší? Evropa vyrábí méně nafty, než je její celková spotřeba, a proto musí být závislá na dovozu. Naopak benzinu vyrábíme v Evropě nadbytek, podle Indráčka ale z technických důvodů nejde navýšit výrobu nafty na úkor benzinu.
„Dá se určitým postupy zvýšit poměr vyrobené nafty z ropy, ale není to nekonečné. Takže když chcete vyrábět hodně nafty, vyrobíte i hodně benzinu - a co pak s ním? Jde to ruku v ruce, vyrábíte hodně nafty, stejně nestíháte, a ještě bude cena benzinu nižší,“ vysvětluje Indráček.
Nepomůže ani fakt, že Česko vyrábí 80 procent spotřeby nafty samo. Cena, za kterou se nafta bude prodávat, je určována na burze v Rotterdamu pro celou Evropu. „Cena se neurčuje z nákladové ceny, ale z evropské ceny v Rotterdamu. Kdyby v Německu dali za palivo více, prodaly by ho rafinerie v Česku tam,“ vysvětluje Indráček.
Rozdíly v ceně v jednotlivých zemí EU tak vytváří primárně výše spotřební daně a DPH. V Česku je nafta o tolik vyšší i přesto, že spotřební daň bude i v následujícím roce o 1,5 koruny nižší, zatímco spotřební daň u benzinu se vrátí na loňskou úroveň, tedy 12,84 Kč na litr. Spotřební daň u nafty zůstane na 8,45 Kč na litr.
Trpí dopravci
Vysoký dopad mají ceny nafty především na dopravce. „Oproti prvním devíti měsícům loňského roku jsme zaplatili letos za pohonné hmoty o 60 procent více,“ říká mluvčí společnosti Arriva Jan Holub.
Nedostatek paliva už se projevuje i ve Francii.
Podle něj volí společnost cestu úsporných opatření a zároveň jsou v kontaktu s objednavateli dopravy, jelikož většina jejich služeb je zasmluvněných. V jejich případě jsou objednavateli obce, kraje nebo Ministerstvo dopravy.
Podobnou cestu volí i další velký dopravce FlixBus. Podle mluvčího Tomáše Beránka doplácí FlixBus svým dopravcům rozdíl ve vyšších nákladech na provoz cest. „Nedostatek paliva už se projevuje i ve Francii. Pro velké byznys flotily, jakými disponujeme i my, existují nějaké rezervy,“ říká Beránek.
„My jsme je začali budovat již na jaře, takže naše partnerské společnosti mají již velké zásoby ve svých depech. Pevně doufáme, že tato situace nedorazí do střední Evropy, každopádně každý z dopravců si buduje nějakou zásobu, která by měla fungovat jako řešení v případě nedostatku,“ vysvětluje mluvčí FlixBusu.
Kromě Francie hrozí nedostatek i ve Spojených státech. Americký Energetický informační úřad (EIA) minulý týden oznámil, že zásoby nafty, tryskového paliva a topných olejů jsou nejnižší od roku 2008. Hlavním důvodem je podle Forbesu konec dovozu ruské ropy a ropných produktů.
Podle amerického distributora TACenergy je nedostatek způsobený spíše nejistotou a různými narušeními v dodavatelském řetězci, než nějakým náhlým zájmem o naftu, informuje Bloomberg.
Nedostatek nafty v USA by mohl být nebezpečný i pro Evropu, jelikož by se Spojené státy mohly rozhodnout přerušit dodávky do Evropy ve snaze nasytit svůj vlastní trh, což by ale způsobilo nedostatek naopak v EU, varuje Indráček.