Hlavní obsah

Hledá se obchodník roku. Dnes se u něj platí mobilem, zítra úsměvem

Foto: Shutterstock.com/LTim

Ilustrační foto.

Před 20 lety bylo výstřední, když někdo platil kartou, dnes jsou běžné hodinky a mobil. Obchodníci, kteří dokáží držet krok s technologiemi, mají výhodu. I o tom svědčí soutěž Mastercard Obchodník roku 2022, která právě startuje.

Článek

Začal dvacátý ročník soutěže Mastercard Obchodník roku 2022, ve které odborníci i veřejnost vybírají nejlepší místa k nakupování.

„V prvních ročnících ocenění například ani někteří významní hráči na trhu neakceptovali karty a při placení fyzickou kartou s magnetickým proužkem se nejednomu zákazníkovi ve frontě zvedalo obočí,“ ohlíží se generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný za soutěží, jíž jsou Seznam Zprávy mediálním partnerem.

Loni a předloni si hlavní cenu odnesla největší lékárenská síť v zemi Dr. Max. Sedm let předtím pomyslný trůn opanoval švédský výrobce nábytku Ikea.

Vedle hlavní ceny, o které rozhodne odborná porota, vybere svého nejoblíbenějšího obchodníka také veřejnost. Od 17. října do 15. ledna 2023 může každý hlasovat na webu www.obchodnik-roku.cz.

Loni bodovaly v očích veřejnosti řetězce s převahou potravinářského zboží. Cenu veřejnosti získal diskont Lidl, druhý skončil Kaufland a třetí síť Albert.

Porota vybírá i obchodníky roku v různých kategoriích sortimentu. Jsou mezi nimi potraviny, drogerie a parfumerie, obchody s oděvy, prodejny s obuví, se sportovním vybavením, hobby markety, prodejci nábytku, prodejny s elektronikou, knihkupectví, hračkářství, čerpací stanice, lékárna roku a e-shop roku.

Zkušenosti z minula ukazují, že o úspěchu nominovaných do velké míry rozhoduje loajalita zákazníků. Nejvěrnější nakupující měla v minulém roce lékárenská síť Dr. Max (78 procent) a síť čerpacích stanic Tank Ono (66 procent). Právě tolik zákazníků volí zmíněné značky jako první zastávku při nákupech daného sortimentu.

Mobilem platí třetina lidí

Dnes, po dvaceti letech od startu soutěže už má platební kartu téměř každý. K rozšíření bezhotovostních platebních metod pomohla také pandemie koronaviru.

„Dnes se situace otočila a bezhotovostní platby představují majoritu všech transakcí a fyzickou kartu k platbě už ani nepotřebujete, lze zaplatit mobilem nebo hodinkami,“ popisuje šéf Mastercard současnost.

Podle dat největší karetní společnosti až 59 procent veškerých nákupů u obchodníků je zaplaceno kartou. „Mohlo by to být až 75 procent, kdyby zákazníci v 16 procentech případů nenaráželi na obchodníky, kteří neakceptují karty,“ uvádí Čarný.

Hotovost z peněženek však nevymizela. Naopak Češi u sebe podle něj nosí klasické peníze, ale spíš jako rezervu. Polovina populace platí primárně kartou, i když má v peněžence na daný nákup dostatek hotovosti.

„Velmi populární je u Čechů i platba digitalizovanými platebními kartami, prostřednictvím mobilního telefonu u nás platí už třetina populace, hodinkami platí každý desátý Čech. Češi jsou tak v poměru plateb realizovaných nositelnými zařízeními na předních evropských příčkách, jasně to reflektuje fakt, že Češi jsou technologičtí nadšenci a rádi testují inovace v oblasti plateb,“ doplňuje Čarný.

Mávnutí ruky nebo úsměv

I nám se dnes blízká budoucnost placení může jevit jako z říše fantazie, stejně jako před dvaceti lety představa o tom, že se jednou bude platit hodinkami. Ale možná už za pár let bude běžné, že budou zákazníci v obchodě platit pouhým gestem.

„V budoucnu bude stačit jen mávnout rukou nebo se usmát, i tyto formy biometrických plateb už reálně testujeme,“ předjímá Michal Čarný.

Technologický pokrok zmíněná soutěž hodnotí v rámci zvláštní kategorie Inovace roku. Další zvláštní cenou je Skokan roku a cena, udílená za zodpovědné podnikání Svazem obchodu a cestovního ruchu pro firmy, které bojují proti plýtvání, snaží se o udržitelnou budoucnost nebo podporují lokální dodavatele.

Související témata:

Doporučované