Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Pražský dopravní podnik je proti ostatním dopravcům ve výhodě. Elektrickou energii nakupuje cestou tzv. postupných nákupů. To momentálně znamená, že má většinu dodávek pro rok 2023 zajištěnou.
Na rozdíl od jiných dopravních podniků, které kvůli enormnímu zdražení energií musely poslat do ulic zpět naftové autobusy, Praha takový problém řešit nemusí.
„My jsme – z dnešního pohledu naštěstí – nenaskočili nikdy na tu vlnu plynofikace, nebo naši předchůdci na ni nenaskočili. Praha naftové autobusy sice v ulicích má, ale jde o vozy, které splňují normu Euro 6 (nejpřísnější emisní norma EU, která stanovuje limitní hodnoty škodlivin v dieselech a benzinových motorech – pozn. red.),“ zaznělo v Agendě SZ Byznys.
Petr Witowski
Předsedou představenstva a generálním ředitelem Dopravního podniku hl. m. Prahy je od roku 2018.
Vystudoval VŠE v Praze, Fakultu financí a účetnictví.
Většinu kariéry strávil v bankovních institucích.
Třináct let působil v České spořitelně, poté byl členem představenstva Banky CREDITAS. Předtím pracoval pro českou pobočku rakouské BAWAG Bank a rovněž v českých filiálkách ABN AMRO Bank a ING Bank.
„Energii na rok 2023 jsme nakupovali ještě před vypuknutím energetické krize v roce 2021, takže ta naše průměrná cena elektrické energie je hluboko pod současnými spotovými cenami,“ říká Petr Witowski, šéf největšího dopravního podniku v zemi. Firmy, kterou vlastní Praha a významně ji dotuje.
Pro provoz pražských tramvají, autobusů nebo metra, které je samo největším „energožroutem“ a spotřebuje 65 procent veškeré nakoupené elektrické energie, tak zbývá dokoupit přibližně 17 procent elektřiny.
„V letošním roce nás jenom elektrická energie bude stát asi 1,5 mld. korun a na rok 2023, pakliže bychom těch 17 procent dokupovali za ceny, které dneska na trhu jsou, rozpočtujeme náklady ve výši asi 2 a čtvrt miliardy korun,“ uvedl.
Kolik bude stát jízdné v Praze?
Jen na elektřinu tak dopravní podnik potřebuje odhadem o 750 milionů korun navíc. Zda se Pražanům zdraží cena jízdného, nebo bude hlavní město muset sáhnout do vlastní pokladny, zatím ale rozhodnuto není.
„Tohle je otázka výsostně politická. Dopravní podnik není cenotvůrce, tím je město a město určuje jak cenu jednotlivého jízdného, tak cenu časového jízdného. Čistě z ekonomického pohledu by se dalo říct, že to jízdné je velmi levné. Politici se ale určitě nerozhodují jen podle ekonomických aspektů, ale i podle aspektů sociálních,“ řekl Petr Witowski v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Kdyby se jízdné nezdražilo, tak politici do městské kasy budou muset sáhnout hlouběji.
Pražané totiž za roční „Lítačku“ platí 3 650 korun, což je méně než cena stejné jízdenky v krajských metropolích Brně či Ostravě.
Hlavní město ale zatím stále nezná podobu budoucí koalice ani jména nového vedení města. Povolební jednání vedou politici neúspěšně už čtyři týdny.
Podle Petra Witowského prodleva nemá vliv ani na rozběhnuté investice, mezi něž patří například budování nové linky metra D, stavba tramvajové vozovny v Hloubětíně nebo rozvoj trolejbusových linek, ani na běžný provoz podniku.
„Jediný problém, který to může představovat, je rozhodnutí o tom, jak bude vypadat struktura jízdného na příští rok,“ říká s tím, že „v momentě, kdy by se jízdné nezdražilo, tak politici do městské kasy budou muset sáhnout hlouběji, energie se zdražují i nám a ten kilometr, který my pro město odjezdíme, je dražší“.
Jakým způsobem reputaci firmy poškodila kauza Dozimetr, v níž je jedním z obviněných i bývalý člen dozorčí rady Petr Hlubuček? Jak se týká jeho osobně? A kdy budou hotové audity, které si podnik v souvislosti s kauzou zadal?
Celý rozhovor s Petrem Witowským najdete ve videu nahoře a ve všech podcastových aplikacích.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.