Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Navzdory finanční horské dráze, po níž se proháněl v posledních letech světový herní průmysl, se největšímu hráči tohoto odvětví v Česku dařilo. Studio Bohemia Interactive oznámilo výsledky roku 2024, dle nichž zažilo druhý nejúspěšnější rok od svého založení bratry Markem a Ondřejem Španělovými a Slavomírem Pavlíčkem. Ke vzniku „Bohemky“ došlo v roce 1999 a společnost tak loni oslavila čtvrt století. Firma se umístila v žebříčku Česká elita - 100 nejhodnotnějších českých firem.
Dle posledního zmíněného spoluzakladatele studia, jež stojí za herními legendami jako Operace Flashpoint, DayZ nebo tituly ze série Arma, překonala loni Bohemia Interactive vlastní očekávání.
„V roce 2024 se nám podařilo překročit plány hlavně díky úspěšnému vydání rozšíření survival titulu DayZ: Frostline a uvedení vojenského simulátoru Arma Reforger na konzole PlayStation 5. Hře se daří i nyní na začátku roku 2025,“ pojmenovává příčiny úspěchu Slavomír Pavlíček, spoluzakladatel a finanční ředitel Bohemia Interactive.
Frostline je druhým rozšířením postapokalyptické hry DayZ o novou severskou lokaci Sakhal, v níž se postavy stejně jako u základní verze titulu snaží přežít ve virtuálním světě zamořeném zombies. Arma Reforger nabízí možnost zahrát si vojenský simulátor zaměřený na multiplayer. „Díky kontinuální péči vývojářů, i řadě modů a vylepšení vytvořených komunitou, se hra nyní může pochlubit více než 1,15 miliony prodanými kusy na všech platformách,“ uvedl k Armě Reforger mluvčí Bohemky Dušan Gregor pro Games.cz.
Díky těmto a dalším titulům se obrat studia vyšplhal v roce 2024 na 1,4 miliard korun. Tento výsledek překonala společnost pouze v roce 2014, tržby tehdy činily půldruhé miliardy za všechny prodané hry a rozšíření.
Meziroční nárůst obratu představoval 34 procent. Tržby a zisk, které společnost zveřejní již auditované v druhé polovině roku 2025, tak budou dle dosavadních ukazatelů rovněž vyšší. Hráčská základna titulů Bohemia Interactive v roce 2024 čítala dohromady necelých 17 milionů aktivních uživatelů po celém světě.
„Na prodejní výsledky z posledního kvartálu loňského roku k naší radosti zatím navazujeme i v novém roce. V roce 2025 budeme pokračovat ve vývoji dlouho očekávané vojenské simulace Arma 4, která vyjde v roce 2027. Světu také blíže představíme nové tituly z našeho Bohemia Incubatoru. Jedná se o projekt, ve kterém menším vývojářským týmům pomáháme s financováním a vydáváním jejich vysněných her,“ komentuje pro SZ Byznys PR manažer studia Pavel Křižka.
Nedaří se však jen tvůrci vojenských her, ale i dalším gigantům českého herního průmyslu. Například studiu SCS Software, další firmě z České elity, jež stojí za celosvětově úspěšným simulátorem řízení kamionu Euro Truck, vzrostly v roce 2023 tržby na 991 milionů korun oproti 814 milionům z roku 2022. A důležitou roli hraje také tuzemské Warhorse Studios, které zkraje února vydá dlouho očekávané pokračování oblíbeného Kingdom Come: Deliverance.
O hry od Bohemia Interactive byl zájem napříč herními platformami. Hráči si na konzole Xbox, PlayStation, Nintendo Switch i na PC koupili 4,85 milionů kopií her a jejich rozšíření.
Tržby z prodaných her plynuly z 99 procent ze zahraničí. Nejvýznamnějším trhem pro studio zůstává Severní Amerika, kde prodalo 42 procent ze všech titulů. Druhý nejvýznamnější trh tvoří Velká Británie se sedmi procenty, bronzový stupínek s podílem 6 procent obsadilo Německo, následované Kanadou. Významně vzrostl dle dat studia počet hráčů z Ukrajiny a Brazílie.
Nejvíce tituly z dílny studia hrají lidé tradičně na počítači. Těchto hráčů je zhruba 6 z 10. Následují za nimi hráči na konzoli PlayStation s podílem 23 procent a třetí příčku obsadil Xbox se zhruba sedmnáctiprocentním podílem.
Čtvrtstoletí na bojovém poli
Největší české herní studio se během uplynulého čtvrtstoletí proslavilo především jako tvůrce vojenských her ze série Arma.
„První hra z naší dílny Arma: Cold War Assault - známá pod jménem Operace Flashpoint - vyšla v roce 2001. Tento titul pro PC, vyvinula jen hrstka lidí. Přesto se ho podařilo prodat přes milion kopií a získal řadu oborových ocenění. Od té doby jsme se rozrostli z nesourodé party garážových vývojářů na mezinárodní firmu s více než pěti sty zaměstnanci,“ říká Křižka.
Do světové historie simulátorů se studio zapsalo také díky původně dceřiné firmě Bohemia Interactive Simulations. Nástroj na počítačové simulace pro výcvik vojáků koupila v roce 2021 britská zbrojařská skupina BAE Systems. Společnost s českými kořeny na zakázku vyrábí software simulující konkrétní vojenské akce a spolupracuje primárně s armádami NATO. Mezi její klienty patří například armáda Spojených států nebo britské ministerstvo obrany.