Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když před třemi lety koupila Česká zbrojovka zadluženého amerického výrobce zbraní Colt a přijala jeho jméno, získala nejen na americkém trhu s ručními palnými zbraněmi podíl zhruba 1,2 procenta. Čeští zbrojaři převzali i rozsáhlé lobbistické aktivity slavné americké značky, a nadále v nich pokračují.
Od roku 2010 utratily dceřiné společnosti Coltu za lobbování u amerických zákonodárců v přepočtu přes 26 milionů korun. Podle databáze vedené americkým Senátem se tyto aktivity týkaly hlavně rozpočtů amerických ozbrojených sil, které Kongres Spojených států každoročně schvaluje ve formě zákona.
Ze zpráv, které podle tamních zákonů musejí lobbisté o svých aktivitách podávat, vyplývá, že Colt se snažil ovlivnit část armádních rozpočtů týkajících se nákupů vojenských ručních zbraní. Kvůli ztrátě lukrativního kontraktu na dodávky karabiny M4 pro americkou armádu požádal Colt v roce 2015 o ochranu před věřiteli.
Do roku 2015 Colt spolupracoval s konzultační firmou Rmax Technologies, kterou vede někdejší vysoký úředník ministerstva námořnictva Roger Smith. Poté si Colt najal firmu washingtonského insidera J. A. Greena, který pracuje pro téměř čtyři desítky společností včetně německého zbrojařského koncernu Rheinmetall nebo technologické firmy SpaceX Elona Muska.
Colt lobbuje i pod českými majiteli
Čeští majitelé Colt se rozhodli pro změnu. Od roku 2022 pracují tamní dceřiné firmy holdingu Colt CZ Group s prestižní právní společností Stepoe s více než stoletou tradicí, která se specializuje mimo jiné na „námitky vůči regulatorním opatřením“ vlády Spojených států. Vedle toho Colt platí také firmu Corrigan & Ussery, mezi jejímiž klienty jsou především zbrojní, strojírenské a energetické firmy.
Výčet lobbistických témat, která Colt zajímají, zůstává stále stejný a týká se nákupu zbraní americkou armádou. Colt CZ Group tyto aktivity odmítla podrobněji komentovat. „Veškeré lobbistické aktivity Colt CZ Group North America ve Spojených státech probíhají transparentně a v rámci místních pravidel a standardů,“ uvedla pro SZ Byznys mluvčí společnosti Eva Svobodová.
Na rozdíl od evropských zvyklostí platí v USA specifická legislativa, která právnickým osobám umožňuje poskytovat neomezené finanční dary. Podle rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu ve slavném sporu mezi konzervativní neziskovou organizací Citizens United a Federální volební komisí v roce 2010 je toto právo coby svobodný projev chráněno prvním dodatkem americké ústavy.
„Sponzorování politických stran a kandidátů je proto v USA zcela běžné a patří k firemnímu bontonu,“ říká analytik Asociace pro mezinárodní otázky Petr Boháček. „U velkých firem můžeme vnímat velký vliv, protože z více než poloviny platí kampaně politiků, ale co se týká menších firem, tam je to de facto samozřejmostí, že se nějakým způsobem zapojují do politického procesu. Vnímám to jako normální věc a součást americké politiky, kde jsou práva fyzických a právnických osob na úplně stejné úrovni.“
Vedle samotného lobbingu Colt také v minulosti poskytoval finanční podporu americkým politikům. V těchto případech šlo jen o drobné částky. V roce 2008 zřídil Colt vlastní PAC (Political Action Committee – organizace, která vybírá a rozděluje finanční příspěvky na podporu kandidátů ve volbách – pozn. red.).
Do něj přispěl tisíci dolary například tehdejší výkonný viceprezident firmy a bývalý generál námořní pěchoty James Battaglini, poloviční částku připsala viceprezidentka pro marketing Joyce Rubino.
Celkem politický výbor Coltu vybral 4,5 tisíce dolarů, které v následujících třech volebních cyklech poslal Demokratické straně, přičemž v roce 2012 přispěl necelými 1400 dolary na kampaň dlouholetému kongresmanovi z domovského státu společnosti Colt Johnu Larsonovi.
Vista Outdoor dává miliony
Největší česká zbrojní firma, skupina CSG, čeká na schválení akvizice největšího amerického výrobce malorážové munice z portfolia společnosti Vista Outdoor. Pokud tamní úřady transakci za zhruba 45 miliard korun schválí, stane se CSG v tomto oboru světovou jedničkou.
Vista Outdoor se kvůli této transakci rozdělila na dvě části. Muniční divize, dříve známá jako Vista Sporting Goods, se přejmenovala na Kinetic Group, zatímco značky vyrábějící outdoorové vybavení se sdružily pod názvem Revelyst.
Dárcovské aktivity Vista Outdoor odpovídají její pozici na trhu. Zatímco Colt přispěl na politické volební kampaně v přepočtu asi 100 tisíc korun, Vista prostřednictvím svého PAC poslala politikům za posledních osm let přes 7,8 milionu, z toho necelých 5,2 milionu kandidátům Republikánské strany.
Firma sponzorovala například kampaně prominentních republikánských politiků Mitta Rommeyho a Teda Cruze. Přispěla také jednomu z vůdců Republikánské strany ve Sněmovně reprezentantů Tomu Emmerovi nebo kontroverznímu kongresmanovi Vernu Buchananovi z Floridy, který čelil podezření z netransparentního financování svých volebních kampaní. Vista podpořila i kalifornského demokrata Mikea Thompsona, který předsedá sněmovní skupině pro předcházení násilí páchanému střelnými zbraněmi.
Desítky tisíc dolarů poslala Vista Outdoor také různým sdružením a neziskovým organizacím podporujícím aktivity, které souvisejí s jejím výrobním programem. V posledních dvou letech tak poslala přes 390 tisíc korun Národní školské cyklistické asociaci, která u školní mládeže propaguje horskou cyklistiku.
Stejnou částku věnovala také Radě na podporu lovu a střeleckého sportu, Nadaci pro rekreační plavbu a rybářství nebo Nadaci amerického juniorského golfového sdružení, která pomáhá mladým hráčům golfu získat v tomto sportu univerzitní stipendia. Mezi příjemci je nicméně i Kongresová nadace sportovců, jejímž cílem je podpora provozování rybářství a lovu. Členy nadace je 237 politiků z obou komor amerického Kongresu.
Velkoryse postupuje Vista Outdoor při lobbování. Od roku 2015 utratila za tyto aktivity v přepočtu téměř 100 milionů korun. Podle pravidelných hlášení spravovaných Kongresem Spojených států se firma snažila ovlivnit řadu rozhodnutí americké vlády i zákonodárců.
Nejčastěji se v hlášení objevuje legislativa související s nákupy munice a vybavení pro různé ozbrojené složky a federální orgány, například ministerstva obrany a vnitřní bezpečnosti. V posledních letech ale Vista Outdoor lobbovala hlavně za změny v celních předpisech a sankčních pravidlech, která pravděpodobně souvisejí s dovozem zboží do USA. Šlo hlavně o Čínu a některé rozvojové země, u nichž americká vláda zrušila, nebo snížila clo ve snaze omezit závislost amerického průmyslu na čínské produkci.
Záběr Visty Outdoor je ale mnohem širší. Před dvěma lety se firma zajímala například o nový zákon o venkovní rekreaci, jehož účelem bylo podpořit turistické a tábornické aktivity ve volné přírodě a podle nějž americká vláda pošle každý rok na rozšíření těchto aktivit 900 milionů dolarů. Předkladatelem zákona byl demokratický senátor Joe Manchin, kterému v roce 2016 Vista Outdoor přispěla na kampaň za znovuzvolení 2,5 tisíci dolarů.
Vista Outdoor v letech 2015 až 2017 lobbovala samostatně, později si najala několik firem. Nejčastěji spolupracuje se společností Sorini, Samet & Associates, kterou vedou bývalý americký obchodní vyjednavač Ron Sorini spolu s někdejším vládním úředníkem Andrewem Sametem. Firma se specializuje na mezinárodní obchodní právo a Vista Outdoor jí dosud zaplatila v přepočtu přes 18 milionů korun.
Jak bude muniční divize společnosti Vista Outdoor pokračovat v dárcovských a lobbistických aktivitách po případném převzetí českou skupinou CSG, není jasné. Podle mluvčího CSG Andreje Čírtka CSG v USA na různých úrovních intenzivně komunikuje už nyní.
„Jsme si vědomi, že většina Američanů toho o České republice moc neví, což se dá proti českému investorovi v rámci konkurenčního boje bohužel zneužít. V USA chceme působit dlouhodobě a realizovat další rozvojové projekty kromě této akvizice. Proto investujeme velké úsilí do toho, abychom představili náš příběh a spolu s ním i příběh České republiky,“ uvedl Čírtek.
Podle Petra Boháčka jsou pro zahraniční společnosti v USA takové aktivity přirozené. „Pro zahraniční zbrojní firmy je velmi těžké a obtížné a skoro až nevídané se na americkém trhu prosadit. V tomto smyslu je skoro až neuvěřitelné, že se to Coltu povedlo a daří se jim tam jejich byznys rozvíjet,“ míní analytik AMO.
Sponzorují Češi NRA?
Samostatnou kapitolou v lobbingu výrobců zbraní a střeliva je podpora americké Národní střelecké asociace (National Rifle Association, NRA). Tato organizace dlouhodobě vystupuje proti omezení práva držet zbraně a prostřednictvím finančních darů americkým zákonodárcům ovlivňuje příslušnou legislativu. V roce 2016 jí firmy a jednotlivci darovali rekordních 464 milionů dolarů, tedy 10,6 miliardy korun.
Většinu z těchto peněz utrácí NRA za vzdělávací programy, dobrovolnické aktivity, podporu ozbrojených složek a podobně. Několika miliony dolarů ročně podporuje také politiky, kteří se staví proti omezení práva na držení zbraní. Vloni na lobbing v americkém kongresu vydala NRA podle serveru Opensecrets.org více než 2,3 milionu dolarů.
Své dárce NRA nezveřejňuje, mezi její podporovatele ale patří většina výrobců zbraní a munice v USA. Jak uvádí web asociace, firma Colt patří mezi prémiové průmyslové spojence NRA, zatímco mezi těmi obyčejnými figurují tři výrobci střeliva z portfolia Vista Outdoor – firmy CCI, Federal a Remington. CSG ani Colt CZ Group na specifické dotazy SZ Byznys ohledně podpory National Rifle Association neodpověděly.
ČEZ je v registru lobbistů, ale nelobboval
V rejstříku klientů amerických lobbistů lze nalézt i českým státem ovládanou energetickou společnost ČEZ. Ta v letech 2021 až 2023 vydala za služby tamních lobbistických firem téměř 5,3 milionu korun. Podle dostupných zpráv se tyto aktivity týkaly „zvyšování povědomí a poskytování informací souvisejících s jaderným tendrem skupiny ČEZ“.
Mluvčí společnosti Roman Gazdík nicméně tvrdí, že ČEZ v USA žádným způsobem nelobbuje. „Ani bychom pro to neměli žádný důvod, protože ve Spojených státech s výjimkou nákupu LNG plynu nepůsobíme,“ říká Gazdík.
Společnost Cornerstone Government Affairs, která podle svého webu poskytuje klientům „strategické poradenství a kreativní řešení“, využíval ČEZ podle Gazdíka k monitoringu nové a připravované legislativy nebo sankcí Spojených států vůči třetím stranám.
„Zejména v oblastech, které se mohou přímo dotknout našeho podnikání v Evropě, tedy jaderné energetiky a malých modulárních reaktorů, podpůrných schémat pro novou energetiku a obnovitelných zdrojů a těžby a zpracování lithia. Služeb společnosti v tuto chvíli nevyužíváme,“ dodal Gazdík.
Francouzský král porna z Prahy
Své aktivity ve Spojených státech zaregistrovala v rejstříku lobbistů také česká společnost WebGroup Czech Republic. Firmu, která sídlí v Krakovské ulici nedaleko pražského Václavského náměstí, zná podle názvu málokdo – na rozdíl od webového portálu Xvideos, který provozuje a jenž je jednou z nejnavštěvovanějších světových pornostránek.
Majitelem společnosti je francouzský občan Stéphane Pacaud. Firmu založil v roce 2012 spolu se svou sestrou Malorie, která ale podle obchodního rejstříku před třemi lety z WebGroup a všech spřízněných firem odešla.
Podle investigace britského deníku Financial Times se Malorie Pacaud starala o byznysovou stránku podnikání, zatímco Stéphane je odborníkem na IT. Francouzský magazín Challenges jej loni s majetkem 650 milionů eur zařadil na 200. místo nejbohatších lidí ve Francii.
Firma WebGroup utratila za lobbování v USA od roku 2021 v přepočtu přes 8,2 milionu korun. Její zájem se soustředil na online projevy a komunikaci a na záležitosti spojené s dodržováním internetových pravidel. Českou firmu zastupuje v USA prestižní společnost Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan, která pro ni najala PR firmu Mercury Public Affairs.
Člen představenstva WebGroup Robert W. Seifert nechal dotazy SZ Byznys bez odpovědi. Je ale pravděpodobné, že aktivity firmy v USA souvisejí s procesem, v němž WebGroup čelí u soudu hromadné žalobě za šíření dětské pornografie a sexuálního násilí.
Večeře v Cosmos Clubu
České firmy podnikající za oceánem o sobě dávají vědět i jinak. Jedna z posledních příležitostí se naskytla při dubnové návštěvě premiéra Petra Fialy ve Washingtonu, kam jej doprovodili zástupci Colt CZ Group, CSG a dalších společností.
Z pohledu ekonomické diplomacie byla vrcholem návštěvy galavečeře na počest českého premiéra „s významnými osobnostmi a českými a americkými investory“, jak uvedl Úřad vlády. Večeře se konala ve známém podniku Cosmos Club na jedné z hlavních washingtonských tříd. Pořádala ji česká ambasáda a spolek Jagello 2000, známý například díky pořádání ostravských Dnů NATO, a zaplatily ji české firmy.
„Sto procent nákladů, asi 107 tisíc dolarů (zhruba 2,4 milionu korun – pozn. red.) na realizaci galavečeře nesly rovným dílem partnerské společnosti, které patří mezi nejvýznamnější české investory v USA, konkrétně v abecedním pořadí Colt CZ Group, CSG, Draslovka, KKCG, PPF a Sev.en Global Investments,“ napsala SZ Byznys Lucia Kaščáková ze spolku Jagello 2000.