Hlavní obsah

Zásilkovna musela ustoupit. Otevře svá místa konkurenci

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

aktualizováno •

Antimonopolní úřad prověřoval společnost Zásilkovna, protože si svá výdejní místa smluvně rezervovala jen pro sebe a nechtěla do nich pustit konkurenci. Dopravce nyní slíbil úřadu nápravu.

Článek

Od konce roku 2020 vyšetřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Zásilkovnu. Podle podavatelů podnětu totiž její podmínky znemožňovaly v téže provozovně vydávat také zásilky konkurenčních přepravních služeb.

A protože Zásilkovna, která spadá pod společnost Packeta, podle úřadu ovládala na trhu doručování malých balíkových zásilek s hmotností do 30 kg na výdejní místa podstatný podíl, zahájil řízení. Nakonec se však Zásilkovna zavázala, že své podmínky upraví.

V důsledku rozhodnutí může být více než 3400 výdejních míst otevřeno i dalším přepravcům, a spotřebitelé tedy mohou mít potenciálně více možností pro vyzvednutí zásilky.

Firma ve středeční tiskové zprávě uvedla, že ÚOHS správní řízení zastavil a „existence konkurenční doložky ve smlouvách s provozovateli výdejních míst byla potvrzena jako oprávněný a důvodný závazek, který může být dále sjednáván“.

Zásilkovna totiž navrhla, že provozovatelé výdejních míst, kteří s ní mají smlouvu déle než dva roky, smějí používat toto výdejní místo i pro zásilky konkurenčních přepravců, pokud to podmínky na straně výdejce umožní.

Zruší také podmínku, podle které i při výpovědi smlouvy se Zásilkovnou výdejní místo nemohlo uzavřít smlouvu s konkurencí – tato podmínka zůstane pouze v případech, kdy smlouva s výdejnou trvala méně než rok.

Zásilkovna argumentuje, že konkurenční doložka chránila zákazníky – podle firmy garantovala službu a kapacitu výdejních míst. Exkluzivita podle vyjádření šéfa Packety Ericha Čomora také bránila záměně zásilek na výdejních místech.

„Považujeme za důležité, aby bylo tržní prostředí férové pro všechny. S ÚOHS jsme celou dobu aktivně komunikovali, což vyústilo v návrh úpravy znění konkurenční doložky. V současnosti posuzujeme individuální žádosti provozovatelů výdejních míst o udělení výjimky konkurenční doložky. Souhlasy jsme již také v desítkách případů udělili. Zásadní nárůst těchto žádostí neočekáváme,“ doplnil Čomor.

Změny v obchodních podmínkách má Zásilkovna provést do 30 dnů od právní moci rozhodnutí a informovat o nich všechny provozovatele výdejních míst, s nimiž má uzavřenou smlouvu.

Aktualizace: Do textu jsme doplnili vyjádření skupiny Packeta.

Související témata:

Doporučované