Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Německá skupina Volkswagen zveřejnila výsledky za třetí čtvrtletí. Finální čísla se shodují s očekáváním analytiků – prodeje aut meziročně klesly z 6,7 na 6,5 milionu vozů. Dodávky elektromobilů klesly automobilce meziročně o 4,7 procenta. Příjmy z prodejů firmě naopak drobně vzrostly v meziročním srovnání z 235 miliardy eur na 237 miliardy. Provozní zisk firmě klesl na 12,9 miliardy eur z loňských 16,2 miliardy. Výsledky uvedla firma na svých stránkách.
„Naše výsledky reflektují proměňující se tržní prostředí a podtrhují důležitost plnění výkonnostních programů, které jsme zahájili v celé skupině. Značky Volkswagenu vykázaly po devíti měsících provozní marži pouhá dvě procenta. Naše výsledky jasně ukazují, že musíme snížit náklady a získat zpátky efektivitu,“ uvádí v prohlášení finanční ředitel automobilky Arno Anlitz.
Odborníci oslovení redakcí SZ Byznys pokles očekávali. „S vysokou pravděpodobností lze očekávat pokles ziskovosti Volkswagenu, protože mu meziročně klesají prodeje aut v Číně i Evropě dvouciferným procentním tempem. Peking se odvrací od nákupu spalovacích aut zahraničních značek a prodeje elektromobilů a hybridů překračují v posledních měsících padesát procent trhu,“ popisuje odborník na elektromobilitu Jan Staněk pro SZ Byznys.
Ještě před zveřejněním kvartálních výsledků oznámilo vedení VW plán na uzavření tří německých fabrik, k čemuž má dojít poprvé v 87leté historii firmy. Analytici odhadují, že by mohlo jít o závody v Drážďanech, Kasselu či dolnosaském Brunswicku. Stejně tak chce společnost podle Financial Times snížit platy zaměstnanců o 10 procent.
V problémech se nachází celé evropské automobilové odvětví. Přísné emisní limity a levná konkurence z Číny tlačí automobily starého kontinentu na druhou kolej. Krize dopadá také na dodavatelské řetězce. Jak upozornily Seznam Zprávy, kvůli slábnoucí německé ekonomice propouštějí i české společnosti. Za poslední tři měsíce nahlásilo úřadu práce hromadné propouštění 31 tuzemských zaměstnavatelů. Mezi nimi například výrobce dílů pro motory Brawe či společnost Beneš a Lát specializující se na výrobky ze slitin hliníku a plastu.
Volkswagen padá, Škodovka roste
Ačkoliv čísla německé automobilky vykazují pokles ve více ekonomických ukazatelích, tuzemské Škodovce, která patří pod skupinu Volkswagen, se daří. Provozní zisk automobilky v prvních třech čtvrtletích letošního roku vzrostl o více než třetinu na téměř 1,7 miliardy eur, zhruba 43 miliard korun.
Tržby společnosti stouply na necelých 20,4 miliardy eur oproti 19,6 miliardy před rokem. Automobilka od ledna do září roku 2024 dodala zákazníkům 671 264 vozů, což je o 4,5 procenta více než před rokem.
„Pozitivní vývoj provozního zisku je výsledkem především zlepšení skladby prodaných vozů, výhodného vývoje směnného kurzu a důsledného dodržování úsporných opatření v rámci programu Next Level Efficiency+. Nárůst peněžního toku těží ze zvýšeného provozního zisku a zlepšení pracovního kapitálu,“ vysvětlovala už v létě dobré výsledky na svém webu Škoda Auto.