Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Začíná světová výstava Expo, která se letos koná v Japonské Ósace. Česká republika, jako jedna ze čtyřicítky zemí světa, připravila svůj vlastní pavilon, který od 13. dubna do 13. října očekává až tři miliony návštěvníků.
Jedinečná budova ze dřeva a skla už svět zaujala svou konstrukcí, lákat chce ale i na to, co bude uvnitř, tedy český design reprezentovaný například společností Preciosa či návrhář Jan Černý a jeho uniformy. Bude zde ale samozřejmě i české sklo, moderní technologie a letos má klíčovou roli hrát byznys.
Mucha a Plesl
Středobodem pavilonu je spirálová stezka, která návštěvníka vezme z přízemí až na střechu pavilonu po zhruba 250 metrů dlouhé návštěvnické trase. Tu lemuje umělecké dílo, které vzniklo pod vedením Ronyho Plesla. „Navazujeme na tradici nejznámějšího českého umělce Alfonse Muchy. Naším cílem je, aby návštěvníci začali trochu přemýšlet o filosofii života, ale i o tom, jak se přenáší zkušenosti a zážitky z jedné generace na druhou,“ vysvětluje generální komisař české účasti Ondřej Soška.
Podél cesty tak je ruční malba Jakuba Matušky, design Ronyho Plesla i originální bronzová soška Alfonse Muchy. V budově je také multifunkční auditorium, kde se během Expa představí 200 umělců.
Světová výstava Expo 2025 v japonské Ósace
- Světová výstava Expo 2025 se bude konat v japonské Ósace od 13. dubna do 13. října 2025.
- Během šesti měsíců se v českém národním pavilonu odehraje bohatý kulturní program, který představí české umění, inovace a tradice v moderním kontextu.
- Pavilon má tvar spirály se skleněnou fasádou. Jeho autorem je studio Apropos Architects.
- Do kulturního programu se zapojí přes 200 českých umělců, včetně České filharmonie a Plzeňské filharmonie, zpěvačky Aiko známé i v Japonsku nebo sklářského výtvarníka a designéra Ronyho Plesla.
Byznys s Japonci i inspirace
Na samé střeše pavilonu je pak terasa s místem, kde se šéfové českých firem mohou potkávat se svými japonskými protějšky. „Jedním z hlavních cílů světové výstavy je, abychom posílily český byznys a otevřeli mu dveře do Japonska,“ vysvětluje Soška. Českou účast na Expu podpořila i stovka větších i menších firem a od Japonska mají velké očekávání.
Například holding Purposia má pro svou účast a podporu Expa hned tři důvody. Tím prvním je inspirace a nové poznatky. „Považujeme to za dobrou příležitost pro vzdělávání našich kolegů i nás. Tohle bereme jako velký přínos, který sice není měřitelný, ale vím, že v budoucnu se tato naše investice vrátí,“ vysvětluje Jan Hasík.
Druhým důvodem je možnost prezentovat se před potenciálními japonskými investory. „Japonci jsou druhý největší investor ve stavebnictví v České republice a na Slovensku. Budou s námi určitě spolupracovat raději, když budou vědět, že známe jejich zemi a že jsme jednali s jejich firmami a zástupci. Třetí důvod je pak ten, že chceme odprezentovat technologie našich vlastních závodů a zároveň se podívat na nové materiály a technologie ve světě,“ dodává Hasík. Purposia do Japonska dokonce „vyveze“ tým šedesáti zaměstnanců. Celkové náklady podporu Expa spolu s touto návštěvou Hasík vyčíslil na 15 milionů korun.
Podpora vstupu na japonský trh
Pro společnost 2N Telekomunikace, která osadila svými jednotkami na kontrolu vstupu všechny dveře pavilonu a dodala i interkomy pro hlavní vchody a vjezdy pro zásobování, je Expo příležitostí, jak podpořit vstup na japonský trh. „Japonský trh je obrovský - v tom, co děláme, je veliký jako pět největších evropských trhů dohromady, takže je to obrovská příležitost, ale zároveň víme, že je to velmi složité. Řekli jsme si, že to zkusíme přes Expo, abychom se trochu zviditelnili. Zároveň jsme jako partner Expa vidět více i v České republice,“ říká generální ředitel 2N Technologie Michal Kratochvíl.
První „efekty Expa“ podle něj už dorazily. „Zatím to mělo víc dopad do Česka, ale se startem Expa se to změní. Je vidět, že Japonci tím dost žijí, a je dobře, že jsme s výstavou spojení,“ dodává Kratochvíl
Udržitelnost jako důvod podpory
Letošní světová výstava klade velký důraz na udržitelnost. Právě tohle téma bylo důvodem pro zapojení velkého množství firem. Třeba Třinecké železárny a Moravia Steel. „Participace na světové výstavě Expo 2025 je pro nás obrovskou příležitostí šířit dobré jméno a kvalitu české oceli ve světě. Účast na výstavě vnímáme jako příležitost zviditelnit českou kvalitní ocel. Role oceli je v průmyslu nezastupitelná. Schopnost recyklace, využití v segmentech ekologické dopravy, energetiky a moderním strojírenství ji předurčuje být udržitelným materiálem budoucnosti,“ říká Petr Popelář, předseda představenstva Moravia Steel.
Lesy ČR pak zase berou Expo nejenom jako příležitost představit světu české lesnictví a udržitelné postupy či význam pro životní prostředí. Zároveň chtějí získat nové poznatky v oblasti udržitelnosti staveb ze dřeva. „Českou republiku v Japonsku reprezentuje unikátní pavilon s vysokým podílem dřeva v konstrukcích. To, že se dodávkou zhruba 900 kubíků surového dříví podílíme i na výstavbě českého pavilonu v Ósace, přesně zapadá do naší strategie. Je evidentní, že dřevo má jako stavební materiál obrovské výhody a perspektivy,“ vysvětluje mluvčí Lesů ČR Eva Jouklová.
Zatímco dřevo dodaly Lesy ČR, skleněná fasáda pochází od AGC Flat Glass Czech. „Světovou výstavu v Ósace chápeme jako událost, která spojuje inovace a průlomové technologie z celého světa, a protože AGC má v této oblasti světu co nabídnout, využili jsme příležitost být u toho. Expo je pro nás jedinečnou platformou k představení pilotního projektu první hybridní sklářské pece na výrobu plochého skla na světě,“ říká Petra Takáčová, mluvčí AGC Flat Glass Czech.
Pivo, slivovice a bao
Před pavilonem se už před oficiálním otevřením tvořily fronty na čepované pivo. Denně by se tu měly vytočit tři tisíce sklenic. K pivu se pak jako tradičně podává třeba vepřové se zelím - jen v japonském hávu jako vepřo-knedlo-bao.
Kromě Plzeňského Prazdroje mohou návštěvníci ochutnat i českou slivovici. „V japonském trhu vidíme obrovský potenciál pro naše výrobky. Na japonském trhu rosteme každým rokem, máme zde i brand ambasadora a věříme, že v Japonsku můžeme zopakovat podobný úspěch jako v USA. Expo vidíme jako skvělou příležitost k tomu představit naše výrobky a značku široké veřejnosti,“ říká Lukáš Chromý, zástupce likérky Rudolf Jelínek.