Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Americká automobilka General Motors (GM) byla řadu let se svými vozy Cadillac nebo Chevrolet výstavní skříní Spojených států. Přesně před 15 lety, 1. června 2009, ji ale postihl bankrot, jeden z největších v historii USA a vůbec největší v americkém zpracovatelském sektoru.
Automobilku dostala do kolen zejména finanční krize v roce 2008. V důsledku toho musel kdysi mocný symbol Spojených států požádat o ochranu před věřiteli. Se záchranným lasem tak přispěchala americká vláda, která výrobci aut poskytla finanční injekci ve výši 49,5 miliardy dolarů výměnou za 61,8 procenta akcií podniku.
Se záchranou automobilového giganta začal po vypuknutí krize bývalý prezident USA George Bush a jeho nástupce Barack Obama pak v úkolu pokračoval. „Vždy budeme vděční za to, že jsme dostali druhou šanci,“ pronesl před lety dnes již bývalý generální ředitel automobilky Daniel Akerson.
Řízenou záchranou se podařilo odvrátit úplný kolaps, který by měl dalekosáhlé důsledky pro tamní ekonomiku. Podle odborníků ekonomice USA ušetřila přibližně 1,5 milionu pracovních míst a také desítky miliard dolarů na sociálních dávkách pro lidi, kteří by jinak o práci přišli.
Washington už akcie prodal
Balíku akcií se Obamova administrativa postupně zbavovala až do roku 2013, kdy prodala posledních 31,1 milionu akcií firmy. Na záchraně podniku celkem inkasovala 39 miliard dolarů.
Na rozsáhlé restrukturalizaci, kdy společnost uzavřela několik továren, snížila počet zaměstnanců a přepracovala svou produktovou linii s větším důrazem na energetickou účinnost a inovace, sice vláda USA prodělala 10,5 miliardy dolarů, ale podle tehdejšího ministra financí Jacka Lewa byla pomoc potřebná.
„Posledním prodejem akcií GM se uzavřela důležitá kapitola v naší národní historii,“ řekl tehdy Lew.
General Motors ovšem postihly problémy již před samotným bankrotem a celosvětová finanční krize byla jen pomyslnou třešničkou na dortu. Do „úzkých“ se automobilka dostala po dlouhém období finančních potíží, které do značné míry způsobily vysoké ceny paliv a také rostoucí konkurence ze strany zahraničních výrobců.
Problémy tehdejší automobilové ikony se pochopitelně promítly do ceny jejích akcií, které se propadly až na nejnižší hodnoty za 66 let a v rámci restrukturalizace byly z newyorské burzy NYSE staženy. Nicméně automobilka bankrotový režim opustila po pouhých 39 dnech a díky reorganizaci financované vládou se vrátila k zisku a s jejími akciemi se začalo znovu obchodovat na burze už v listopadu 2010.
Od svého znovuzařazení na burzu se akcie General Motors ukázaly jako stabilní, posílily za tu dobu o 24 procent na současných 43 dolarů za kus a tržní hodnota firmy činí téměř 49 miliard dolarů. Automobilka akcionářům vyplácí čtvrtletně dividendu ve výši 0,12 dolaru na akcii.
Nedávné hospodářské výsledky ukázaly, že firma je na tom v poslední době dobře. V prvním čtvrtletí roku 2024 vykázala společnost tržby ve výši 43 miliardy dolarů, což je o 7,6 procenta více než v předchozím roce. Čistý zisk pak meziročně vzrostl o téměř čtvrtinu na tři miliardy dolarů.
Za celý rok 2023 firma zisk navýšila o dvě procenta a vydělala přes deset miliard dolarů. Společnost zaměstnává 165 tisíc lidí a její produkce loni činila 6,2 milionu vozů.
Akcie GM jsou levné, říká expert
Podle investora Ondřeje Hartmana z investičního portálu FXstreet.cz je na tom automobilka v současné době velmi dobře, což dokládá i její provozní marže na úrovni devíti procent, tedy nad průměrem automobilového průmyslu.
„Firmě nadále rostou tržby a díky tomu mohlo její vedení zvýšit své očekávání pro letošní rok. Některé ukazatele navíc ukazují, že akcie mohou být momentálně podhodnocené, což může být pro investory příležitostí k nákupu,“ říká pro SZ Byznys Hartman.
Nicméně po celkovém poklesu akcií v roce 2022, kdy hodnota akcií GM klesla o 42 procent, se společnosti podle Hartmana nedaří přesvědčit investory o tom, že její zisky jsou udržitelné. „S ohledem na to, že zájem o elektromobilitu není tak velký, jak se očekávalo, a automobilky do ní investují hodně peněz, mají tradiční výrobci aut včetně GM u investorů špatnou pověst,“ tvrdí Hartman.
„Velkou neznámou je načasování případného poklesu zisků. Pokud by GM dokázala generovat kapitál současným tempem ještě čtyři až pět let, investice do jejích akcií se při současném nacenění zaplatí sama o sobě v krátkém horizontu, i kdyby automobilce měl hrozit ve 30. letech další bankrot,“ dodává.
Po ukončení bankrotového režimu se zeštíhlená automobilka zaměřila na čtyři hlavní značky – Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac. Automobilce zůstal i australský Holden, který ale před lety zanikl. Pod skupinu patří taky GM Korea, která vznikla na základech bývalé automobilky Daewoo.
GM se sídlem v Detroitu je v současné době největší automobilkou ve Spojených státech. Na žebříčku největších světových výrobců automobilů jí patří páté místo po Toyotě, Volkswagenu, Hyundai/Kia a Stellantisu, který vznikl spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler (FCA) a francouzské PSA.