Článek
Nenápadná a tichá ulice Na Nivách a v ní sklepní dílna. Tu v 80. letech využívali technici sdružení v tehdejší organizaci Svazarm (Svaz pro spolupráci s armádou). V 90. letech se proměnila v první firemní sídlo.
„Původně jsme měli jen malou dílnu dole ve sklepě a já jsem byl prvním zaměstnancem 2N. V těchto parných dnech tam ve sklepě bylo velmi příjemně,“ směje se Oldřich Stejskal, který prošel s 2N celých 30 let.
Sešli jsme se před domem číslo 18. Právě název ulice ovlivnil to, jak se současná jednička chytrých interkomů jmenuje. „Průhledem z okna bylo vidět právě na označení ulice, ale myslím si i dnes, že toto logo je velmi podařené a zapamatovatelné,“ vzpomíná.
Garáž, kravín, sklep. Kde začínaly hvězdy byznysu
Nejen globální velikáni, jako Apple nebo Amazon, začínali v garáži. Také historie českého byznysu má své překvapivé příběhy.
SZ Byznys mapuje místa, kde před lety začínaly firmy, jejichž loga zná v zemi každý, nebo každodenně používá to, co vyrábějí.
Třicet let podnikání v samostatné republice oslaví Česko v lednu 2023.
Už vyšlo:
- Sídlo v kravíně? Tři investoři utekli, když to tam viděli, vzpomíná Frolík
- První kancelář si postavil vlastníma rukama, kvůli jedům musel pořád větrat
- Do studentského pokoje se už nevešel. Tak firmu nastěhoval do garáže
- Miliardovému byznysu pomohla zdánlivá banalita. Prodejna u rušné silnice
- Začali v pražském sklepě, teď jsou jejich výrobky v nejvyšších budovách světa
- Bylinek i sběračů ubývá. I tradiční šípek se teď musí dovážet
Získat do firmy telefon bylo v době po revoluci nesmírně obtížné, firmy čekaly na zavedení linky roky, tak se vývojáři pustili právě do montování pobočkových telefonních ústředen. „A protože jsme na tom trhu byli poměrně hbitými rybami, během pěti let jsme obrovsky zabodovali. První ústředny se jmenovaly Ateus 280.“
V životě firem přichází velmi nebezpečné období, my jsme tomu říkali pýcha.
Vcházíme společně do původních prostor, vybavením ne nepodobných těm, kam chodil Oldřich Stejskal tehdy do práce. „Na přelomu 80. a 90. let přijít do takové místnosti, kde byly součástky, nářadí, pájky, věci v socialistickém Československu naprosto nedostatkové, to byl dětský sen,“ vypráví muž, který firmou vystoupal až na pozici generálního ředitele.
„V životě firem přichází velmi nebezpečné období, my jsme tomu říkali pýcha, kdy si myslíte, že váš byznys je už tak dobrý a tak udržitelný, že už můžete jenom pokračovat. A právě v tu chvíli může přijít zlom, a může být pro byznys fatální, říká s odstupem let Oldřich Stejskal.
„Takže rada jak vydržet zní: nedívat se na firmu zevnitř, ale dívat se, co dělají ostatní, zda zákazníci chtějí vaše produkty, a když si odpovíte, že ne, tak je potřeba se kriticky zabývat tím, co udělat líp,“ uzavírá v letním speciálu Seznam Zpráv ke třiceti letům podnikání v Česku.
Současná 2N rozhoduje hlavně o tom, jak se v různých budovách světa budou otevírat dveře. Kromě chytrých interkomů vyvíjí přístupové systémy nebo výtahové komunikátory. Jejich logo se objevuje v nejvyšší budově Evropské unie, varšavské Varso Tower nebo v komplexu Iconic Tower nedaleko Káhiry. Ta je zase s 394 metry nejvyšší budovou Afriky.
Oldřich Stejskal a 2N
V roce 1992 se stal prvním zaměstnancem firmy 2N.
V počátcích se společnost zabývala výrobou a prodejem telefonních ústředen a GSM brán.
Ve firmě prošel celou řadou pozic až do pozice generálního ředitele. V roce 2016 se 2N stala součástí švédské firmy Axis Communications. Od roku 2017 působí Oldřich Stejskal v představenstvu 2N Telekomunikace, a.s.
Společnost má nyní 420 zaměstnanců a v letošním roce by měla dosáhnout obratu 2 mld. Kč. V současnosti je jejím hlavním byznysem výroba a prodej chytrých interkomů.
Celé video o počátcích společnosti 2N najdete v článku nahoře.