Hlavní obsah

Za Tel Aviv chceme příplatek. Piloti Smartwings vyjednávají se společností

Foto: Čedok

Nové odbory pilotů Smartwings se snaží vyjednat pro zaměstnance alespoň předcovidové podmínky.

Piloti Smartwings založili v červnu odbory. Snaží se tak nejen o zlepšení pracovních podmínek, ale třeba i o to, aby ti, co nechtějí, nemuseli létat do Izraele.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jsou to dva měsíce, co tři piloti ze společnosti Smartwings založili novou odborovou organizaci Smart Unity. Češi Jiří Rolek, Matěj Fanta a David Šefl chtěli hlavně zlepšit komunikaci mezi zaměstnanci a vedením společnosti. A vyjednat lepší pracovní podmínky pro několik set svých kolegů pilotů.

„Od konce ledna 2023 do května 2024 jsme se postupně na osmi jednáních se členy top managementu snažili otevřít diskusi ohledně zlepšení komunikace se zaměstnanci a zlepšení pracovních podmínek. Bohužel jsme pouze sdělovali názory cca 300 pilotů, se kterými jsme komunikovali pomocí platformy Discord. Často nám členové managementu položili otázku, koho že to zastupujeme, a bylo nám řečeno, že nemáme žádný mandát k jednání. Nutno dodat, že měli naprostou pravdu. Z toho důvodu jsme se po květnové schůzce rozhodli založit odbory s jasným mandátem,“ popisuje důvod jejich vzniku člen předsednictva Jiří Rolek.

Nebezpečné nebe nad Izraelem

Aktuálně piloty trápí hlavně létání do Izraele. Podle Rolka by měli mít nárok takový let odmítnout. Smartwings však považují Tel Aviv za obyčejnou destinaci, jednu z mnoha.

„Domnívám se, že i laická veřejnost vnímá, že se rozhodně o normální destinace nejedná. Ať si o tom může myslet každý své, tak ta země je z dnešního bezpečnostního pohledu ve válečném stavu,“ říká Rolek.

Společnost poukazuje i na to, že nejsou jediná aerolinka, která do Tel Avivu běžně létá.

„Smartwings bezpečnostní situaci v Izraeli neustále pečlivě sledují a vyhodnocují před každým letem a řídí se oficiálními doporučeními izraelských autorit a příslušných úřadů včetně MZV ČR. Lety do Tel Avivu aktuálně provozuje mnoho leteckých společností, jako jsou British Airways, Air France, Wizz Air, Transavia, Enter Air a jiné,“ uvedla pro SZ Byznys mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

Ministerstvo zahraničních věcí aktuálně varuje na svých stránkách pouze před cestou do Pásma Gazy a severní hranicí Izraele.

„Naše představa tak je, aby do takovýchto destinací létali piloti pouze dobrovolně bez nátlaku, k čemuž může sloužit například motivační bezpečnostní příplatek kompenzující zvýšené riziko, jako je tomu i v jiných profesích,“ navrhuje Rolek systém, kdy by mohl být příplatek takový faktor, který by motivoval na Blízký východ létat piloty, kteří opravdu chtějí.

Mluvčí společnosti redakci na další dotazy odmítla odpovědět s tím, že v tomto případě se už jedná o interní informace.

Izrael čelí útokům raket a dronů spojence teroristické organizace Hamás – šíitského radikálního hnutí Hizballáh, které je podporováno Íránem. Izrael masivní bombardování a pozemní invazi v hustě zalidněné oblasti spustil poté, co ozbrojenci Hamásu loni 7. října zabili na izraelském území na 1200 lidí a dalších 250 unesli.

Spojené státy také varovaly, že jsou připraveny na možnost, že i Írán či jeho spojenci by mohli zaútočit na Izrael. Írán opakovaně tvrdí, že musí potrestat Izrael za úder, při němž v Teheránu 31. července zemřel šéf politického křídla teroristické organizace Hamás Ismáíl Haníja.

Související témata:

Doporučované