Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zapíjet medaile českým pivem nakonec v Paříži nebude žádný problém, a to i když Plzeňský Prazdroj letos nikam nejede. Tradiční sponzor domácí výpravy už loni oznámil, že se z her kvůli účasti ruských a běloruských sportovců stahuje. Volný reklamní prostor teď zabírá konkurence.
Český olympijský výbor, vedený zběhlým obchodníkem Jiřím Kejvalem, nabídl partnerství menším pivovarům. Z toho, co na začátku vypadalo jako problém, udělal výbor nakonec přednost. Minipivovary se chystá v Paříži prezentovat jako ukázku rozmanitosti tuzemské gastronomie.
„Jelikož je české pivo výjimečné a do Českého domu na něj chodí lidé z celého světa, dohodli jsme se, že oslovíme širší škálu minipivovarů. Jejich výběr prozradíme již brzy,“ přibližuje mluvčí Českého olympijského výboru Barbora Žehanová.
Někteří z nováčků už k olympiádě rozběhli vlastní marketing. S informačním embargem, které mělo podle pokynů výboru trvat až do tohoto týdne, si hlavu nelámali. Pivovar Clock z východních Čech už zval do Paříže minulý týden na svém webu. Dalším účastníkem je jihočeský pivovar Obora.
„Pro nás je čest být na olympiádě. Že zaplňujeme po někom prostor, jsme nevěděli,“ říká k nově dojednanému partnerství jednatel Obory Martin Novák. „Nepotřebujeme se na rozdíl od světových korporátů očišťovat velkými gesty,“ dodává Novák na vysvětlenou, proč bere hry jinak než Prazdroj.
Rozdíl je podle něj v tom, že malé pivovary si na rozdíl od těch velkých s Ruskem nikdy nezadaly a svoje pivo v Rusku neprodávaly. Odmítavý postoj vůči olympionikům z agresorských zemí Novák podepisuje. „Naši výčepní dostanou za úkol ukázat sportovcům pod neutrální vlajkou prostředníček,“ ujišťuje Novák.
Olympijská reklamní kampaň nebude, říká Prazdroj
Prazdroj – respektive jeho hlavní značka Pilsner Urquell – vypověděl před Vánoci partnerství kvůli tomu, že Mezinárodní olympijský výbor sportovce z Ruska a Běloruska do Paříže po počátečním váhání vpustil. Byť jen na individuální bázi bez možnosti otevřeně reprezentovat své země, tedy bez státních symbolů, jako je vlajka nebo státní hymna.
Podle Zdeňka Kováře, mluvčího Plzeňského Prazdroje, platí to, co firma už řekla – tedy že se stahuje z veškeré komerční komunikace ve spojitosti s olympiádou a že nechystá žádnou vlastní reklamní kampaň, jak bylo zvykem posledních dvacet let. I když by na ni podle sponzorské smlouvy měla nárok.
„Kromě toho se Pilsner Urquell dohodl s Českým olympijským výborem, že nebude pivním partnerem Olympijského festivalu v Mostě ani veřejné části Českého domu v Paříži,“ dodává Kovář. Peníze, které má pivovar podle smlouvy utratit, použije na přímou podporu sportovců a „rozvoj tuzemských sportovišť“. Zůstává také partnerem ledního hokeje.
Do Paříže pojedou místo Prazdroje vždy čtyři minipivovary najednou a budou se střídat ve čtyřech turnusech. Ve dvou případech – u pražského Hostivaru a Únětického pivovaru – existuje i spojitost s českou výpravou. Jedním z akcionářů Hostivaru je otec windsurfařky Kateřiny Švíkové, majitelem Únětického pivovaru je strýc jachtařky Sáry Tkadlecové.