Hlavní obsah

Za auto platím, jen když ho používám. Češi tak uvažují stále častěji

Foto: HoppyGo, Seznam Zprávy

Přední hráči tuzemského sdílení aut hlásí rekordy. Ilustrační foto.

Sdílení aut je na rekordech. Přední hráči hlásí za rok 2021 dvouciferná čísla rostoucího obratu i počtu uživatelů. Dvouciferný nárůst služby očekává Asociace českého carsharingu i letos. Firmy chtějí ještě rozšiřovat flotily vozů.

Článek

HoppyGo, největší platforma na sdílení aut mezi jednotlivými majiteli vozů v Evropě, vyrostla za loňský rok dvojnásobně – o 101 procent. Do jeho peer to peer carsharingu se zaregistrovalo už 150 tisíc lidí a jen loni přibylo 26 tisíc řidičů.

Majitelé aut si sdílením vlastních vozů rozdělili rekordních 22 milionů korun, tedy o 40 procent víc než v roce předchozím. Čísla rostou této platformě, patřící mezi inovační projekty mobility Škoda Auto DigiLab, podobným tempem od spuštění služby pátým rokem v řadě.

„Výsledky uplynulého roku jednoznačně ukazují na stoupající zájem lidí o flexibilní využívání auta i na to, že stále víc majitelů využívá svůj vůz jako zdroj snadného přivýdělku. Sdílení aut se zároveň osvědčilo i ve složitých podmínkách pandemie, která většině způsobů dopravy a cestování nepřeje,“ vysvětluje Robin Švaříček, generální ředitel společnosti HoppyGo, která sdílení aut mezi lidmi umožňuje.

Uplynulý rok byl rekordní ve všech oblastech, sdílení aut teď zažívá příznivé období.
Michal Pecina, provozně technický ředitel Car4way

Car4way, největší carsharingová firma v Česku, která je součástí Louda holdingu, hlásí meziroční růst uživatelů o 82 procent. Tržby i přes uzavření okresů na začátku loňského roku vyrostly o 97 procent.

„Uplynulý rok byl rekordní ve všech oblastech, sdílení aut teď zažívá příznivé období,“ hodnotí výsledky Michal Pecina, provozně technický ředitel jedničky na trhu.

Dalšímu hráči na trhu, společnosti Anytime Carsharing, loni v Česku rostl počet uživatelů o 63 procent, počet jízd o 55 procent a počet ujetých kilometrů o 82 procent.

„Rozšířili jsme počet provozovaných sdílených automobilů o 190 a nyní provozujeme 500 hybridních vozů Toyota Yaris, Corolla Hatchback, Corolla Combi a C-HR. V roce 2022 flotilu našich vozů zdvojnásobíme,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing, pro SZ Byznys.

Nejdříve MHD, poslední míli půjčeným autem

Více než jeden a čtvrt milionu kilometrů loni najezdila flotila sdílených vozů Autonapůl. Třetinu z toho firemní zákazníci.

„Ti využívají carsharing často jako dočasné posílení vlastní flotily nebo jako způsob, jak se nezavazovat k operativnímu leasingu nebo investici do nového vozu,“ uvedl ředitel carsharingové společnosti Autonapůl Michal Šimoník.

Naši sdílníci využívají auta z jiných měst, než kde jsou registrovaní.
Michal Šimoník, ředitel Autonapůl

„Zaujal nás trend, kdy naši sdílníci využívají auta z jiných měst, než kde jsou registrovaní. Například jedou mezi Prahou a Ostravou vlakem nebo mezi Brnem a Prahou autobusem a naše auta použijí až na takzvanou poslední míli své cesty. Přesně to je způsob využívání carsharingu, který podporujeme. Sdílníky pobízíme k tomu, aby jezdili vlaky, autobusy a MHD, a teprve v případě, kde by pro ně spoj nebyl z nějakého důvodu efektivní,“ doplňuje Michal Šimoník z Autonapůl.

Zájem čekají i letos

V roce 2021 zaznamenala podle Asociace českého carsharingu růst tržeb naprostá většina společností. „Úspěšný rok s dvoucifernými růsty očekáváme i letos,“ dodává Roman Filip, předseda Asociace českého carsharingu, sdružující pět jeho největších poskytovatelů.

Služba oslovuje především mladší ročníky. Vše řeší pomocí mobilní aplikace už od rezervace, kdy aplikace ukáže, kde se nachází nejbližší volné auto.

„Mohu si vybrat model vhodný na situaci, kterou právě řeším. Fabii si půjčím na cestu do centra, kde s ní navíc zadarmo zaparkuji. Octavii si zapůjčím na dovolenou, Karoq na výlet do hor a model Scala na nákupy nebo na cestu z práce,“ upřesňuje modelovou nabídku Pecina z Car4way.

Pokud se jezdí po městě, tarif je u největší carsharingové firmy 6,50 koruny za minutu za Škodu Fabii nebo 8,50 koruny za model Karoq, včetně paliva.

Na delší vzdálenosti se platí balíčky, od několika hodin až po týdenní sazbu. Nejpopulárnější je čtyřdenní tarif, s Fabií vychází od 2 590 korun.

Elektromobilita budí velký zájem

Službu přinášejí poskytovatelé i v oblasti elektromobility. Například u HoppyGo, kde sdílení probíhá mezi jednotlivými majiteli aut, vlastníci elektromobilů zaznamenají aktuální stav nabití baterie a po skončení zápůjčky vyúčtují spotřebu energie, stejně jako v případě benzinových či naftových vozidel.

„Kromě stavu baterie mohou zákazníci vyplnit i dobu nabíjení a dojezd vozidla. Zájem o sdílené elektromobily prožívá obrovský boom a my mu jdeme naproti. Vylepšení služeb uživatelé naší platformy oceňují nejen jejím častějším využíváním, ale i lepším hodnocením aplikace,“ říká šéf společnosti patřící pod Škoda Auto DigiLab Robin Švaříček.

Počet nově registrovaných elektromobilů v meziročním srovnání loni narostl o 86 procent.
Robin Švaříček, generální ředitel HoppyGo

Loni v nabídce společnosti přibylo 69 elektromobilů, které se dostaly mezi nejvíc poptávaná auta.

„Počet nově registrovaných elektromobilů v meziročním srovnání loni narostl o 86 procent. Jejich majitelé oceňují, že při jízdě elektromobilem nedochází k opotřebení součástek, kterými jsou standardně vybaveny vozy s běžnými spalovacími agregáty. Jako jsou spojka, palivové či spalinové filtry a podobně. Elektromobily se tak v tomto ohledu ukazují jako vůbec nejvhodnější typ aut pro sdílení,“ doplňuje Švaříček.

Související témata:

Doporučované