Článek
Původně se chtěl věnovat jen letectví, Antonín Machala totiž deset let pracoval jako konstruktér v Letu Kunovice na vývoji dopravního letounu L-610. Když se ale definitivně ukázalo, že zůstane jen u prototypu, a tuzemský letecký průmysl skomíral, pustil se do samostatného podnikání. Své pohyblivé plošiny pro tělesně handicapované začal montovat v dílně rodinného domu u rodičů.
„Rychle jsme rostli a při deseti lidech už nebylo reálné se do garáže vměstnat, hledali jsme nové prostory a ty se naskytly v Průmyslové ulici v Uherském Hradišti. První pozemky se nám podařilo tehdy získat v dražbě,“ vypráví Antonín Machala, který svou firmu pojmenoval Altech.
„Začátky byly takové, že vybavení jsme měli jednoduché, málo produktivní, ale stačilo to. Postupně jsme se ale modernizovali, zdokonalovali,“ říká a provází nás přitom areálem, v jehož současných halách nechybí lasery, svařovací nebo brousicí roboty a 3D tiskárny.
Garáž, kravín, sklep. Kde začínaly hvězdy byznysu
Nejen globální velikáni, jako Apple nebo Amazon, začínali v garáži. Také historie českého byznysu má své překvapivé příběhy.
SZ Byznys mapuje místa, kde před lety začínaly firmy, jejichž loga zná v zemi každý, nebo každodenně používá to, co vyrábějí.
Třicet let podnikání v samostatné republice oslaví Česko v lednu 2023.
Už vyšlo:
- Sídlo v kravíně? Tři investoři utekli, když to tam viděli, vzpomíná Frolík
- První kancelář si postavil vlastníma rukama, kvůli jedům musel pořád větrat
- Do studentského pokoje se už nevešel. Tak firmu nastěhoval do garáže
- Miliardovému byznysu pomohla zdánlivá banalita. Prodejna u rušné silnice
- Začali v pražském sklepě, teď jsou jejich výrobky v nejvyšších budovách světa
- Bylinek i sběračů ubývá. I tradiční šípek se teď musí dovážet
V devadesátých letech využil celospolečenské atmosféry, kdy zdravotně postižení a vozíčkáři přestali být v ústraní. Zároveň s nimi ale nikdo v budovách nepočítal. Chyběly výtahy, plošiny i rampy.
„Najednou byli postižení vidět. Jak děti v běžných školách, tak firmy začaly zaměstnávat handicapované. A na začátku tu byla velmi malá konkurence. Samozřejmě jsme museli naše výrobky certifikovat, ale na to jsme z letectví byli zvyklí,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys.
Ve schodišťových plošinách jsou dnes jedničkou na evropském trhu, vyrábí také rampy, bazénové zvedáky a schodišťové sedačky. Co kus, to originál, navržený konstruktéry Altechu do konkrétního prostoru, a to včetně extrémně úzkých nebo točitých schodišť, kam to konkurence neumí.
Antonín Machala
Původní profesí letecký konstruktér. Působil ve společnosti LET Kunovice na vývoji dopravního letounu L-610.
Altech založil v roce 1992 v garáži rodinného domu v Bánově. První produkty byly určeny pro letecký průmysl, pak ale firma přešla na nový obor, řešení bezbariérových přístupů.
Nyní je největším evropským výrobcem schodišťových plošin a předním výrobcem schodišťových sedaček.
Zaměstnává 350 lidí, z toho 34 konstruktérů. Obrat v roce 2021 dosáhl 672 mil. korun.
Antonín Machala získal titul EY Podnikatel roku 2019 ve Zlínském kraji.
Letectví profesně zcela neopustil - založil také firmu Aeromec, která se zabývá mimo jiné výcvikem pilotů nebo pronájmem letounů.
Za podnikatelsky nejsložitější časy považuje Antonín Machala všechna období výkyvů eura a silné koruny, které je obecně pro exportéry složité, a pak také covidovou pandemii, kdy ve výrobě chyběli lidé kvůli karanténám.
„Žijeme ve velkých ztrátách, energie, euro, ceny dodavatelů rostou, inflace, ale řekl bych, že nic netrvá věčně, ani ráj, ale ani peklo, takže přečkat a jít dál,“ doporučuje po třiceti letech podnikání muž, jehož firma dodává plošiny pro olympijské areály, pařížský Pantheon, stadion v Macau, katakomby v Jeruzalémě nebo pro astronomickou observatoř v poušti Atacama v Chile, která leží ve výšce 5000 metrů nad mořem.